Packlista - Lättpackning

Även sovsäckar anges normalt vikt utan packåpsar, så addera ca 150g per sovsäck om ni önskar använda ex sea to summit eVent compression dry sacks.

Ska kolla upp om det är vattentäta säckar som är med annars får jag köpa till.

Vikten på liggunderlag och kuddar är väl per person, dvs skall multipliceras med 2?

Det är redan adderat med två längst ut i högerkanten

Stavarna räknar jag inte in i vikten då jag har dem i handen på vandringen, alltså inte på ryggen.

Hm, de kanske jag ska sätta på "på kroppen" istället?

Hur länge har ni tänkt vara ute, 300g t-sprit räcker inte långt?
Jag har räknat med ca 5-6 dagar men jag chansade på t-spriten, ska kolla hur mycket det beräknas gå åt.

Mat för två personer är ett bra estimat ca 800-900g per dag.

Per person? Eller på två pers?

Vattenflaskorna kan ni spara både vikt och pengar genom att använda vanliga pet flaskor, ex 0,5 liter. Vattenfilter kan ni lämna hemma om ni vandrar i fjällen.

Jag har köpt "vattenpåsar" med slangar på så man kan smådricka utan att ta upp en flaska. Jag är en sådan som vill dricka hela tiden så det kändes smidigast.

Mitt tips är att använda det ni har där så är möjligt och komplettera eller byta upp er med erfarenhet och behov.

Japp, vi ska göra det :)

Tittar jag på er utrustningslista och att ni räknar med att vara ute i upp till en vecka är jag lite tveksam till att två 58liters säckar räcker? Proviant och bränsle kräver mer utrymme än man tror för en längre tur. Vi packade för 11dagar på vår senaste Sarek tur, (vår utrustning är I de stora delarna inte helt olik din lista) och våra säckar 80+65liter) var ganska fulla med tältet, Hilleberg Kaitum 2, på tvären under locket på min ryggsäck. Ni får provpacka och testa.

Ja, jag är också lite tveksam.... Jag hade först en Exped Thunder 70 till gubben men ändrade och tog två Exos 58 vilket kanske var dumt. Men vi provpackar när jag får hem det och är den för liten så byter jag hans till en större.
 
Ska kolla upp om det är vattentäta säckar som är med annars får jag köpa till.



Det är redan adderat med två längst ut i högerkanten



Hm, de kanske jag ska sätta på "på kroppen" istället?


Jag har räknat med ca 5-6 dagar men jag chansade på t-spriten, ska kolla hur mycket det beräknas gå åt.



Per person? Eller på två pers?



Jag har köpt "vattenpåsar" med slangar på så man kan smådricka utan att ta upp en flaska. Jag är en sådan som vill dricka hela tiden så det kändes smidigast.



Japp, vi ska göra det :)



Ja, jag är också lite tveksam.... Jag hade först en Exped Thunder 70 till gubben men ändrade och tog två Exos 58 vilket kanske var dumt. Men vi provpackar när jag får hem det och är den för liten så byter jag hans till en större.


Jag har räknat med ca 5-6 dagar men jag chansade på t-spriten, ska kolla hur mycket det beräknas gå åt.



Nu har jag inte använt T-sprit i Trangiakök sedan mitten av 1980-talet, men om jag minns helt rätt gick det åt kring 1 liter på ca en vecka om man bara värmde vatten till måltiderna. Med koktid räckte 1-liter bara ca 5-6 dagar. Idag använder jaga bara gas i mitt trangia (T27 när vi är ute 2 personer, och T25 när vi är 3p). En 450g gastub räcker 8 dagar med koktid på alla måltider och väger brutto 666g (Biltemas tub vägd).

Vill du kunna röra i maten fixar inte en spork detta då de inte tål värme. Minsta storleken av Rostis plastslev väger 20g och rekommenderas. Även en liten visp kan vara bra att ha om du effektivt vill ex vispa ut torrmjök i vatten till frukostgröten mm.



Per person? Eller på två pers?

Provianten är för 2-personer, dvs knappt 0,5 kg per person. Då har jag inkluderat frukost, lunch, middag och varm dryck (te/kaffe). Godis och annat tillkommer.
 
Hm, jag hade faktiskt tänkt att försöka undvika toapapper.... får väl se hur det går. Jag har med mig för säkerhets skull men kan man använda gräs, mossa, blad, snö osv så borde det ju vara bättre än att slänga dasspapper i naturen?

Att ta med toapapper är nog en bra idé, särskilt i början. Och givetvis slänger du ej dasspapper i naturen - påse i påse är ett bra tips.
 
Om det kniper

Skulle det vara svårt att ta hem toapapper så kan man gömma det i en grop under sten eller mossa. Det tar 1 - 2 månader och sedan syns varken toapapperet eller nummer 2. Att tänka på är att en del hundar möjligen kan leta rätt på det och rulla sig i det! Dom har ett konstigt sinne för vad som passar sig. ;)
 
Skulle det vara svårt att ta hem toapapper så kan man gömma det i en grop under sten eller mossa. Det tar 1 - 2 månader och sedan syns varken toapapperet eller nummer 2. Att tänka på är att en del hundar möjligen kan leta rätt på det och rulla sig i det! Dom har ett konstigt sinne för vad som passar sig. ;)

Jag eldar upp papperet eller gräver ner, lämnar aldrig synligt toapapper på turen. Även papper av olika slag som göms under stenar har en tendens att bli kvar i många år i ex fjällen då sommaren är kort vilket förlänger nerbrytningsprocessen.
 
Min lista

https://lighterpack.com/r/ebxcsa

Egna kommentarer:
Det blev en del nätter i stugor så gasåtgången var mindre än beräknat. Skulle skippat den extra 100g flaskan.

Toakit blev lite tungt. Skulle skippat handspriten och haft en mindre rulle.

Fot och knä kit: Använde bara lite fotkräm. Det hade varit tillräckligt med mindre mängd Leukoplast.

Gaiters: Behövdes inte.

Skulle handlat mat i stugorna. Jag hade allt med mig för 9 dygn. Hade lätt kunnat spara ett par kilon.

//B
 
Min dagspåse för mat för en väger ca kilot. Frukost, lunch, middag och tre mellanmål. Det är för en.
På 500 g dagspåsar skulle jag kunna svälta mig igenom en veckoände, men inte längre.

go tur
 
Matförbrukning

Det är förmodligen ytterst individuellt hur mycket mat en behöver men jag hade med mig:
Frukost, Lunch, Middag med efterrätt och 4 snacks per dygn: ca 740g/dygn och i snitt 3080 kCal/dygn

Jag hade ganska mycket över... Lämnade en del frystork i Gåsen stugan

//B
 
Själv ska jag på en dagstur på några timmar med 12kg i ryggsäcken ;)

Svårt att packa lätt när man är främst ute och ska fotografera, systemkamera, objektiv, drönare, batterier e.t.c. Plus att jag vill ha med minikök så jag kan koka kaffe, termos går bort.
 
Ledig och busväder ute, perfekt tillfälle att skriva ner sin packlista! Listan är gjord för en vecka i fjällen. Dock är den inte helt klar, men i grova drag så man får en klar uppfattning i alla fall om hur det kommer se ut. Kommer nog ta bort och lägga till något.

https://lighterpack.com/r/k0mju

Har räknat på 700g mat om dagen, dock har jag svårt att se att jag behöver så mycket. Brukar man inte säga 700-1000g om dagen? Brukar inte riktigt komma upp i det. Tänkte dessutom torka mat och göra egna bars, så det blir väl lite lättare då? Men jag gissar nu bara. Passerar man någon stuga som säljer grejer så kan man ju alltid köpa något, typ choklad eller en godispåse som jag aldrig har nerpackat i väskan annars.

Räcker 100g gas i en vecka om det endast används till att koka upp vatten till middagen och kanske lite vatten för någon kopp te eller kaffe ibland? Om man använder nån form av vindskydd. I fall man ska byta ut 230g burken. Dock kostar dem väl typ lika mycket? Men tältar man där man får göra upp eld så kan jag ju bara använda elden istället för gasen. Då räcker kanske en hundring. Bara lite tankar haha.

Har ni börjat pyssla med packningen eller är det bara jag som är övertaggad?
 
Man har varit övertaggad länge :)

Om du lägger packade kläder i en egen kategori så blir det enklare att kalkylera med vikten.

Det är bara vikten på själva gasbehållaren som du behöver ta med vikten på. En normalbehållare tom väger t.ex. 130g.

Tips på viktminskning:

- Packpåsar behöver man bara en för mat och en för kläder som funkar som kudde. När man har en sopsäck att packa i så kan man använda sig av ziplock-påsar av olika storlekar och lämna många packpåsar hemma. Din sopsäck håller innehållet torrt.

- 1 par långkallingar ska räcka.

- Jag kan inte se några vandringsbyxor i din lista. Dom borde normalt vara medtagna i buren vikt och shortsen i packad vikt. Även vindjackan ska vara packad vikt.

- Handuk 51g är lite mycket. Om det är en liten resehanduk så kan man oftast klippa den på mitten och bränna kanten med en tändare.

-BRS 3000 har blivit ganska populära och många har haft använt dom under hela PCT utan problem. Med din toaks är dom perfekt.

- Repartionskit och första hjälpen-kit går båda att banta ner till runt 60-65g. Mike Clelland har mycket bra info om detta.

- Alternativ till pannalampan är Petzl E+Lite på 26g eller en Nightcore tip på 21g. På högsommaren i fjällen behövs sällan lampa.

- Ditt liggunderlag är lite tungt. Om du nu vill spendera extra pengar på ett nytt liggunderlag och 160g eller så är upp till dig.

Annars ser det bra ut. Var styr du kosen i sommar/höst?

____

En ziplock-påse för skräp är alltid skönt att ha med och en extra kork till vattenflaskan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hjälp med att banta packlistan Lättpackning 6
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 365
oavsett.vad Packlista för 3-4dagar i Fjällen. Lättpackning 22
Ulvskog Min packlista - halv-lätt / halv-tung Lättpackning 15
dave1 Packlista för septembervandring Lättpackning 42
justsafe Kommentera Justsafe packlista Lättpackning 23
alven Kommentera Alvens packlista Lättpackning 74
Tranan Nu kommer jag inte längre - ännu en packlista Lättpackning 11
brigas hela min långa packlista:75 olika saker,enskilt/par Lättpackning 7
thomalin Min Solo packlista 2007! Lättpackning 73
magnus ul Meetup i Stockholm om lättpackning, 12e Dec Lättpackning 1
Still Alive Lättpackning vintertid Lättpackning 0
Vindaloo Lättpackning - syntet eller merinoull? Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Utbildning i lättpackning? Lättpackning 41
såg kan man som solo ha lättpackning Lättpackning 4
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - ökar eller minskar försäljning? Lättpackning 25
tompa_m Överdriven lättpackning? Lättpackning 6
snowhound Lättpackning med hund - problem och lösningar Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med 9-åring Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med barn Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - bara skåpmat Lättpackning 9
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning och hängmattor Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Getout satsar vidare på lättpackning Lättpackning 0
Razzle-Dazzle dansk lättpackning Lättpackning 3
Martin Fjäderlätt Lättpackning är inte UL Lättpackning 56

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...