Nedsläckt land - Tio deltagare får prova att klara sig i ett samhälle helt utan el.

Lagra mat utomhus i kyla.

Det finns inte så mycket uppgifter om temperatur i snö men det verkar var ordentligt mycket varmare än utomhustemperaturen (om den är ned mot -20 grader.) Därför kan man inte ersätta frysen med att att gräva ner matvaror i snön, det är bättre att lagra maten ovanför snötäcket. Då får man å andra sidan problem om det blir sol eller mildväder.

Vi får nog salta in maten om vi skall vara någorlunda säkra på att den skall hålla sig.
 
Intressant

Tempen i snön om inte det är för nära marken samma som i luften

Du kanske har rätt men jag undrar var har du fått informationen från. Om vi talar om opackad snö så isolerar den ju helt perfekt så den borde ju behålla temperaturen som råder när den faller väldigt länge och inte ställa om särskilt fort när det blir klart och kallare - utom ytlagret förstås.

Jag tycker inte att jag hittade någon info som var meningsfull när jag googlade.
 
Isoleringsförmågan saknar betydelse om inte köttet utvecklar värme.

Om man gräver ned till marken och ställer det där och skyfflar över
kan man få lite högre temp då snötäckt mark inte är extremt kall.
Beror lite på hur djup tjälen är tex.
 
En intressant aspekt är hur vi löser detta problem.

1. Redundans. Flera elektriska system som kör parallellt. (Kabel, trådlöst, kemiskt)
2. Beredskap. Vi övar befolkningen att regelbundet kunna klara sig permanent utan el, fast under begränsad tid.

3. Transcendens. Vi ersätter vårt beroende av el med ett annat mer universellt kraftsystem som dessutom är tillgänglig överallt oavsett situation eller beroendestruktur. Detta är vad som krävs för längre rymdresor också. Materia (bland annat) är kapaciterad energi. Det gäller bara att lära sig hur man extraherar och använder den på ett säkert sätt utan att hindras av naturlagar som barriär. Tyvärr kan detta även användas som individuella massförstörelsevapen, vilket därför kräver en högre form av intelligens och absolut rationellt beteende för att vara brukbart, ens tillåtet.

4. Alla 3 ovan punkter samtidigt.

Jag ser punkt 2 som rolig och utmanande men även realistisk.

Punkt 1 är eftersträvansvärt, men ej ekonomiskt hållbart (men går kanske att standardisera). Dock nationalsäkerhetsmässigt nödvändigt.

Punkt 3 anser jag vara målet inom en eller två generationers tidsram. Mycket osäkert om vi klarar detta utan artificiell intelligens, vilket kan stoppas av lagar om mänsklighetens fortlevnad och säkerhet. Långsam assimilering in i artificiella neurala nätverk och organisering av teknologins symbios med biologin är förmodligen ett nödvändigt förstadium innan punkt 3 är möjlig i större skala.

Punkt 4 är en Utopi, där vi fortfarande kan vara människor men obehindrade av naturkatastrofer som hotar kraftsystemen och samhällsfunktioner.
Exempelvis att ett Universellt verklighetsväsen (ja, det lever) i form av ett neuralt nätverkskluster utvecklar, kontrollerar, skyddar/instruerar människor och distribuerar punkt 3. Medan människor bara får hålla på med punk 1 och 2.
 
Senast ändrad:
Intressant program! Störde mig dock fett på muskelkillen i början som ville ha mer käk än de andra för att inte hans fina muskler skulle förtvina.
Det många missar är att det handlar ju just inte om "Hur skulle du klara dig?" utan "Hur många kan du hjälpa?".
De flesta här på forumet klarar sig nog finfint ett tag, även i stan, bara man har ett litet matlager. Det som det handlar om är du utnyttjar din överkapacitet att ta hand om Britta, 85, som går med rullator eller HipsterJohan som har tummen mitt i handen. Det är i solidariteten med medmänniskor/främlingar som verklig överlevnadsframgång ligger.

(Muskelsnubben i programmet borde alltså, lite hårdraget, gett sin portion till ngn annan eftersom han har mer kroppsvävnad att förbränna. Om han varit vettig :)
 
Jomen jag tycker han hade delvis rätt. De var ju inte i en akut svältsituation ännu. Det handlade ju inte om att överleva så länge som möjligt på minsta möjliga näringsintag, utan kanske mer om att fixa mer mat, ved o.s.v.

Klart att en stor man drar mer än en liten kvinna. I deras situation borde det vara vettigt att försöka få alla att funka så bra som möjligt, så länge som möjligt. Verkar inte optimalt om de som från början är starkast ska förlora styrka fortast.

Nu hände ju inte särkilt mycket i den här serien, men om man tänker sig en verklig situation. Om jag skulle befinna mig i en grupp med både män och kvinnor skulle jag nog avstå lite av min del av maten för att männen skulle fortsätta att vara starkare än jag och kunna lyfta saker jag inte kan lyfta o.s.v. Man kan väl se det som att gruppen har en gemensam muskelpool och ibland behövs starka muskler.
 
Mja, fortfarande skeptisk. Muskler är överskattat, hjärna är underskattat i dylika situationer tror jag. Framförallt skills som empati, kommunikation osv. Sen om det skulle bli fråga om svält så är det ju bättre att äta normala portioner tills maten tar slut och sen gå in i ketos för att börja bränna sitt eget fett (om jag minns rätt från överlevnadskurserna)
 
Spelar ingen roll. Hjärnan funkar också sämre om man svälter. Humör och empati lär ryka rätt fort. Så oavsett så tycker jag det är viktigare att alla fortsätter fungera så bra som möjligt, givet omständigheterna.
 
Mja, fortfarande skeptisk. Muskler är överskattat, hjärna är underskattat i dylika situationer tror jag. Framförallt skills som empati, kommunikation osv. Sen om det skulle bli fråga om svält så är det ju bättre att äta normala portioner tills maten tar slut och sen gå in i ketos för att börja bränna sitt eget fett (om jag minns rätt från överlevnadskurserna)

Ketos inträffar när kolhydraterna alt all energi tar slut och anpassningen tar en till två veckor för att börja funka bra. Om man tror att det går så långt så är det en klar fördel att ransonera kolhydraterna innan för att kunna hålla hjärnan igång under övergångsperioden, spara på kroppens protein och kunna fylla på efter en stor ansträngning (snabbare och större återhämtning av muskelglykogen). Lägg ca 100 g kolhydrater per dag och person som reserv (Om möjligt) så blir det skapligt men det beror också på hur aktiv man måste vara. Kraftigt förenklat så suger kroppen åt sig kolhydraterna till hjärnan och musklerna i första hand och det påverkar inte ketosprocessen nämnvärt.

Vid militär överlevnadsövning så gäller helt andra förutsättningar än för någon som "bara" blivit av med elen.
 
Är la 500 kcal kolhydrater man skall försöka få i sig i form av rötter och tuschlav som finns överallt och kan ätas som chips rakt från berget.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.