Kolmonoxidförgiftade i tält

Kunskap är det viktiga - det håller jag med, och kunskapen borde säga att aldrig elda i tält eller absiden någonsin, hur bra det följs i verkligheten vid skitväder vet alla lite till mans.

Men även de som tycker att de 'fuskar' rätt har trillat dit och beror på att man har ingen koll alls om och hur mycket kolmonoxid som finns eftersom vi inte kan uppfatta dem med våra sinnen, även en rätt uppställt tält med bra ventilation så kan situationen radikalt ändra sig på kort tid, det snöar igen, blir isbelagt, köket brinner orent av den lägre syrehalten plötsligt etc.

Är inte den här fokuseringen på kolmonoxid och eventuell ofullständig förbränning som varit i den här tråden till viss del ett sidospår?
Grundregeln borde vara att aldrig elda eller ha någor som glöder/ryker/pyr i ett slutet rum där någon befinner sig.
Är syret slut så är det, sedan om man kvävs av kolmonoxid eller koldioxid borde väl spela mindre roll.
 
Är syret slut så är det, sedan om man kvävs av kolmonoxid eller koldioxid borde väl spela mindre roll.

Det är tvärtom en väldig skillnad. Det kan finnas gott om syre i luften, men man kan ändå "kvävas" av kolmonoxid (det blir en inre kvävning i kroppen). Den ofullständiga förbränningen då kolmonoxid bildas behöver inte bero på brist på syre i luften, den kan ha med helt andra saker att göra. Som t ex kökets konstruktion.
 
Håller med fowwe!
Kolmonoxid ger en form av förgiftning.
Syrebrist känner man inte av utan slocknar bara.
Koldioxid må vara luktlös men eftersom det är överskott på koldioxid som styr andningen så lär man märka av det (i alla fall i vaket tillstånd).

mvh thomas
 
Ventilationsreglering i kroppen styrs i princip av tre saker.

1 Viljan och övrig muskelaktivitet.

2. Syrebrist ökar andningen via syrereceptorer i halskärlen och andningscentrum i förlängda märgen.

3. Överskott av koldioxid och även större surhet dvs vätejoner = ett lägre pH ökar också andningen via kemoreceptorer i halsblodkärl och i andningscentrum.

Kolmonoxid binder sig kraftigt till syretransportplatserna på hemoglobin och myoglobin. Syretransportplatserna minskar då utan att ventilationen kan ökas. Alltså syrebrist i cellerna utan att alarm-funktionen i kroppen uppfattar detta.

Thure
 
Spinner vidare lite OT. Sökte på spannmålslagring och kolmonoxid och hittade att lagring av raps i slutna utrymmen kan leda till ackumulering av kolmonooxid https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11124367

Detta stämmer med pellets där man anser att kolmonoxid bildas via nedbrytning av omättade fettsyror och där pellets av furu bildar mera kolmonooxid än pellets av gran. Raps innehåller förstås mera fett än vad t ex vete havre och korn gör.

Thure
 
Ventilationsreglering i kroppen styrs i princip av tre saker.

1 Viljan och övrig muskelaktivitet.

2. Syrebrist ökar andningen via syrereceptorer i halskärlen och andningscentrum i förlängda märgen.

3. Överskott av koldioxid och även större surhet dvs vätejoner = ett lägre pH ökar också andningen via kemoreceptorer i halsblodkärl och i andningscentrum.

Kolmonoxid binder sig kraftigt till syretransportplatserna på hemoglobin och myoglobin. Syretransportplatserna minskar då utan att ventilationen kan ökas. Alltså syrebrist i cellerna utan att alarm-funktionen i kroppen uppfattar detta.

Thure

Det är möjligt att mina "kunskaper" är obsoleta eller förenklade (jag har inga medicinska studier i cv:et), de kommer från teorin i samband med att jag tog ett dykcert i mitten på sjuttiotalet.

Jag förstår inte vad ditt svar betyder i förhållande till vad jag skrev.
Jag lever i uppfattningen att överskott på CO2 i lungorna gör att vi känner behov av att andas. Dvs vädrar man ut (hyperventilerar) lungorna ordentligt lurar man kroppen att inget andningsbehov föreligger och man kan hålla andan längre. Om syret är förbrukat före man känner behov av att andas slocknar man utan förvarning. Har själv provat detta i min ungdom och svimmade som förväntat.

Det du skriver om kolmonoxid förstår jag som att kroppen får en syrebrist utan att bli förvarnad - samma effekt som den jag beskriver ovan. Har jag fattat rätt?

Enligt din punkt 2 känner vi av syrebrist.
Du har satt överskott på CO2 som nummer 3.
Hur menar du?

Tidigare trådar har också tagit upp tält / bivybags med otillräcklig ventilation. Dvs det blir blir för mycket CO2 i tältet med effekter av huvudvärk od när man vaknar.
Kan man råka ut för kvävning när man sover under sådana extrema förhållanden eller vaknar man av andningsnöd?

mvh thomas
 
Mina siffror ovan är inte gradering av resp mekanism.

I normalfallet är det halten CO2 som styr ventilationen eftersom syrehalten är så hög att andningscentrum inte stimuleras av dessa syrenivåer.

Det behövs påtaglig minskning av syrenivån för att ventilationen skall stimuleras.

Om syrehalten sjunker hastigt till mkt låga värden kan läget bli kritiskt eftersom syrebristdriven inte hinner stimulera ventilationen. Detta kan gälla vid fridykning efter hyperventilering

Thure
 
Råd från böcker om friluftsliv

För att återvända till det här med kök och tältning så tog jag fram några böcker om friluftsliv för att se vad som står i dem. I boken Uteliv på vintern av Lars Fält står ett avsnitt om kolmonoxidförgiftning (sid. 55-56). Det blir en koncentrerad men ganska grundlig genomgång om risker, symptom, behandling med mera. Bland annat påpekar han att det bildas dubbelt så mycket kolmonoxid när man smälter snö som när man värmer vatten. Detta finner jag rimligt. Han avslutar det hela med uppmaningen: Vid all matlagning inne i tält eller i snöbivack, sörj för god ventilation!

I en annan bok, Fjällguiden av Jan Lundhag, behandlas också kolmonoxid (och andra risker med kök). Inte lika välformulerat som i Fälts bok men ändå tydligt och begripligt. Han skriver: "När du tältar, undviker du att koloxid koncentreras i någon högre grad genom att se till att det finns tillräckligt med syre - alltså - VENTILERA!" Sedan följer lite exempel på detta, för tält i snö och för snöbivack.

/Hans
 
Precis så som thurebe säger! Kolmonooxid binder kraftigare till hemoglobinet än syre och blockerar det. Det vädras då inte heller ut på samma sätt som övriga gaser. En person som förgiftas behöver därför få syrgas under tryck för då löser sig syrgasen direkt i blodplasman istället och transporteras ut i kroppen!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...