Håll stekpannorna varma och ät inte jord!

Botulinustoxin är det giftgaste ämne man känner till. Det bildas av bakterien Clostridium botulinum. Att bli sjuk av denna bakterie räknas inte som smitta utan är förgiftning.

Bakterien trivs i syrefri miljö och förökar sig med sporer. Både bakterien och sporerna förekommer i jord, djuravföring samt i bottenslammet i sjöar och vattendrag. Är därför vanligt med sporer i föda men försvinner vid konservering och upphettning.

Toxinet är ett protein som finns i sju olika varianter varav typ A är det giftigaste. Det binder till nervändar och hindrar frisättningen av acetylkolin, så att förlamningar uppstår. Symptom vid förgiftning är magsjuka till en början och sedan dubbelseende, halsont, talsvårigheter och andningsförlamning.

Enligt beräkning är 2,6 g av toxinet nog för att döda hela Sveriges befolkning. För en person räcker det med 3 mikrogram vid förtäring och mindre än ett mikrogram om man inandas giftet.

Upphettning till 85 grader under minst 5 minuter räcker för att oskadliggöra bakterier och sporer. ;)

Mvh troswe
 
Hemgjorda inläggningar, t ex att lägga in i olja utan att sänka pH på något sätt skapar förutsättningar för botulism. I Norge gör man rakefisk av öring, och har man då alltför lite salt, så är det också en risk.

Förövrigt kan små barn (under 6 månader) infekteras (smittas) av Clostridium botulinum, deras sämre immunförsvar gör det möjligt för bakterien att föröka sig i tarmsystemet hos dem. Det är därför det står på honungsburkarna att barn under 6 mån, inte bör äta honungen (de bör följaktligen inte heller äta jord!)
 
Botulinustoxin = Botox
Giftet marknadsförs och används flitigt i "skönhets"-industrin för rynkborttagning, men fungerar i själva verket som "stel-operering" av ansiktet (förlamningseffekten).

Det används även i "riktig" medicinsk behandling av vissa speciella sjukdomar för att dämpa okontrollerade skakningar.
 
Jo, jordbakterier och annat från Bear Grylls' bouchées naturelle är inte att leka med när man är långt från närmsta sjukhus.
Men intressant att se hur mina köksvanor ändras när jag kommer ut i bushen;
Jag lägger obrytt ifrån mig sporken på en mosstuva medan pastavattnet kokar. Skulle någon lägga besticken i blomkrukan hemma vid köksbordet?

2motmo5.jpg

...men lite skit rensar
 
Solo blir det mycket diskretare och i ödsliga trakter med mycket varg och korpar kommer man bara att hitta tältpinnarna i mönster i marken. Så slipper CSI att jobba oxså. Synd att en storkonsument av friluftspryttlar försvann sådär.
 
Jo, jordbakterier och annat från Bear Grylls' bouchées naturelle är inte att leka med när man är långt från närmsta sjukhus.
Men intressant att se hur mina köksvanor ändras när jag kommer ut i bushen;
Jag lägger obrytt ifrån mig sporken på en mosstuva medan pastavattnet kokar. Skulle någon lägga besticken i blomkrukan hemma vid köksbordet?


...men lite skit rensar

Skillnaden är väl möjligen att du ute i bushen förmodligen direkt äter upp den mat du tillagar, och då har det ingen större betydelse om det kommer bakterier i den. Hemma är det ju större risk att du sparar mat för att äta senare. Och det gäller som sagt inte bara Clostridium botulinum (som en Finlänadare förgiftades av förra veckan och avled ) utan också andra jordbakterier t ex Bacillus cereus (vars toxin, cereulide, dessutom är värmestabilt):

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1233987/ (pastasallad i rumstemperatur!)
http://dx.doi.org/10.1128/JCM.05129-11 (pasta + tomatsås i rumstemperatur)
http://hbl.fi/nyheter/2011-10-28/aldre-kvinna-dog-av-forgiftade-oliver (Oliver i olja)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.