Kalla Fakta 15/5

Hmm...

Det ska vara lite risk och äventyr. Vill man inte ha risken får man söka sig till annat.

Om de vill ha lite regler, visst, men inte för mycket. Förstör inte för oss som tycker om risken och att man måste lita till sig själv.
 
Bergsguide

Jag måste säga att jag tycker det var otroligt bra att kalla fakta gjorde detta repotage, vi får hoppas att detta gör kunderna kräsnare och i slutändan tvingar företagen att höja kompetensen.

Värst måste jag säga att lirarn som sa att de auktoriserade guiderna var för dyra så de inte kan anställa dessa. Säkerhet kostar pengar och jag tror nog att de flesta skulle lägga till några extra hundralappar för en tur med aukoriserade guider.
 
När man som jag är ganska mycket ute i fjällen här i norra sverige stöter man ju på guider av alla slag. Allt från riktiga UIAGM-Guider till unga säsongare som gått någon folkhögskoleutbildning. Det får mig att undra, vad är minimum kraven fjällanläggningarna ställer för att man ska få ta ansvar för människors liv? Är det verkligen så som tv4 säger, att vem som helst kan kalla sig och bli anställd som guide?

Svaret verkar vara att vem som helst får kalla sig guide, det är ju skrämmande. Folk som går kurserna vill ju ha en erfaren guide och betalar stora pengar för att få mesta möjlig säkerhet.
 
Eget ansvar!

Ingen har ju faktiskt tvingat någon upp på ett berg eller någon annan stans, sen kan ja ju hålla med om att det finns många skrämande typer som inte har i bergen elle rpå klipporna att göra... Men som sagt, man vet ju att det är en risksport så hela diskussionen är ju ganska löjlig i media 8 döda på tre år... .. . Tja,,, hur många dödas inte i trafiken, i skidbackarna, utanför krogen... Ska vi förbjuda o reglera allt som är farligt för svensken??? ?? ?

Bara undrar... .. . Man kan inte skylla på någon annan än sig själv om man faller ner, skadar sig eller så, eller???
 
Kopplingen?

Det verkade som om man ville antyda ett samband mellan många klätterolyckor och outbildade instruktörer. Men det enda exemplet var ju glaciärolyckan. De allra flesta olyckorna lär inträffa vid "privatklättring", inbillar jag mig i alla fall. Och då ser jag inte riktigt sambandet.

I och för sig kan man tänka sig att det blir fler olyckor (efter kursen) om folk lär sig klättring av dåliga instruktörer. Var det det man menade? Jag vet inte.

/ Lennart

PS. Jag undrar om det står i fransosernas regler att man får säkra med åtta?
 
Har stf utbildade instruktörer med i enlighet med svenska klätterförbundets krav. Det borde iallafall vara ett grundkrav
 
Bra reportage!
F ö har reportern goda känningar i klätterbranschen.

Jag har uppfattat att slutsatsen av programmet är att:
- all klätteraktivitet som har nån anknytning till organisationer ska ha system för incidentrapportering med återkoppling till medlemmarna.
- ledarledd klättring bör deklarera ledarens meriter.
- man bör undvika odeklarerad utbildning, eller vara beredd att ta risken.
- att organisationerna bör kolla hur det är i andra länder och ev. skapa nya regler. Eller lämplig statlig organisation.
- att klättring o dyl innehåller ett riskmoment, som kan minimeras men inte elimineras. Det är ju en del av tjusningen att bedöma och bemästra riskerna!
 
Re: Eget ansvar!

Webcentralen; sa:
Ingen har ju faktiskt tvingat någon upp på ett berg eller någon annan stans, sen kan ja ju hålla med om att det finns många skrämande typer som inte har i bergen elle rpå klipporna att göra... Men som sagt, man vet ju att det är en risksport så hela diskussionen är ju ganska löjlig i media 8 döda på tre år... .. . Tja,,, hur många dödas inte i trafiken, i skidbackarna, utanför krogen... Ska vi förbjuda o reglera allt som är farligt för svensken??? ?? ?

Bara undrar... .. . Man kan inte skylla på någon annan än sig själv om man faller ner, skadar sig eller så, eller???

Så om jag går helt grön till en bilskola och vill lära mig köra bil, och han som ska lära mig saknar körkort och har lärt sig själv med en trampbil. Får jag då skylla mig själv? För det är farligt ute i trafiken.
Det är ju en sak om du drar upp till fjälls och på eget bevåg tar död på dig, men går jag med en guide som ska ta hand om mig och sakta och SÄKERT lära mig klättring. Så ska man inte få bli strypt för att guiden saknar kunskap och kompetens. Det är tydligt att det behövs hårdare krav.
 
Såg bara delar...

..av programmet, så det är möjligt att jag kommer med en ovettig kommentar nu. Men det borde väl gå att skapa nån sorts system med graderingar för de som är guider. Så att det är enkelt för den som vill gå en kurs att se hur "bra" guiden verkligen är...

Tycker ändå den som går en kurs är skyldig att ta reda på ifall ledaren har rätt bakgrund, men det känns lite orättvist att bli straffad med döden för att man missbedömmer någons kunskap. Tror på någon sorts system i det här fallet.

Står det bara att ledaren har en viss licens kan det låte bättre än vad det är, och lätt inge falskt förtroende.

Nemo sine vitio est (~ingen är felfri), inte ens fransoserna!

/Sara
 
Re: Hmm...

ture troll; sa:
Det ska vara lite risk och äventyr. Vill man inte ha risken får man söka sig till annat.

Om de vill ha lite regler, visst, men inte för mycket. Förstör inte för oss som tycker om risken och att man måste lita till sig själv.

Det är väl helt ok om man själv väljer att ta risken. Vad jag inte förstår är hur duktiga/välutbildade guider skulle förstöra för oss som gillar risker.

Är det risken att råka ut för olyckor, för att du lärt dig fel av dåligt utbildade "guider" som du är ute efter?
 
Det är egentligen enkelt. Om jag går ut ensam eller med ett kompisgäng så är det ingen som har det juridiska ansvaret även om alla skulle ramla av snöret såvida ingen har gjort ett lagbrott. Om man nu kan bli vållande till olycka eller annans död när alla är med om att klättra i berg eller gå på glaciärer?
Men om någon BETALAR för att gå kurser för att lära sig måste det finnas någon form av auktorisering - en bergsförarexamen.
Det måste iaf till en ändring i lagen så att inte vem som helst kan fixa till "äventyrspaket" och slippa allt ansvar om något går snett.
Ingen kan köra persontrafik med båt utan att ha skepparexamen. Ingen får köra taxi om man inte har rätt körkort. Varför skulle bergsguider vara befriade från examen? // Roland
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklas L Fakta om olyckan. Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.