Frågor till STF angående båttrafiken vid Ritsem

avslutad210712

Gäst
Byter tråd

"Problemet" som jag ser det är att den båt som idag går i trafik tar rätt många passagerare och de gånger jag åkt har det varit hyfsat med passagerare. Att ersätta den med de båtar som annars kör där innebär flera vändor. När vi åkte hade vi fem minuters marginal till bussen hemåt. Självklart hade bussen väntat. Får man hoppas i alla fall.

Att tro att de "andra" som idag kör båt däruppe skulle investera i större båtar tro jag inte på. Möjligen i så fall fler båtar av ungefär samma storlek som idag.

Att tro att Jokkmokks eller Gällivares kommuner skulle gå in som utförare tror jag inte en sekund på. Inte heller att Vattenfall skulle gå in för pratar vi kärnverksamhet så ligger det rätt långt från Vattenfalls.

Jag tror såklart att man även efter 2019 kan ta sig med båt över Akkajaure men jag tycker kanske att STF sviker framförallt sina medlemmar.

Fanns en fråga i den andra tråden med samma namn och därför svarar jag även på en del andra funderingar där.

Jag har varit med i styrelsen för STF Östra Norrbotten. Det som fick mig att mer eller mindre vara aktiv i styrelsen var när det ändrades så att de som har personliga ekonomiska intressen fick mer att säga till om dvs de som driver vandrarhem.

Sen har vi tråden om Sylarna.

Uppenbarligen drivs STF numera mer som ett affärsdrivande företag än som en förening för medlemmar. Inget ont i det kanske och kanske är det den vägen STF måste gå. För att locka ungdomar.

Sista året jag är med i STF. Medlemsavgiften har jag mest sett som ett sätt att stötta STF utan att jag på något sätt kunnat "räkna hem" den i form av rabatter på boende och liknande.

Hela turistindustrin idag drivs utifrån att allt ska gå fort dvs upp till toppen på Kebnekaise på tre dagar ToR från storstäderna. Jag trodde att man var i fjällen för att slippa just hysterin med att allt ska gå så fort.
 
Hej Björn
Jag tror att du har helt rätt i din analys om hur STF bör/kommer att drivas.
Som f.d. bankman ser jag att den som inte kan dra in kosing så att det täcker kostnaderna + marginal är dömd till undergång. Här har t.o.m. Darwin rätt.
Att det är en trist utveckling håller jag med om.

Keb ToR på tre dagar är väl ett resultat av att en hel del ska ut i "vildmarken på expedition". Fullt jämförbart med 80-talets, snabba ryck mentalitet, då var och varannan skulle ha en snabb motorbåt för att kunna luncha i Sandhamn och hinna spela en golfrunda på e.m. innan det blev finmiddag hos vännerna på Finagatan. Det är i mångt och mycket deras barn som vi nu ser sträva efter Keb

Men lugn du inom 10 år är boomen över, precis som med motorbåten och golfen.
Om STF då går den kommersiella vägen eller vänder om och har oavlönade volontärer återstår att se
 
På något sätt verkar frågan om båttrafiken handla om samma sak som frågan om Sylarna precis som du Björn Englund och Lasse skriver om. Vilken affärsmodell arbetar STF utifrån? Då, när det gällde Sylarna, ställde jag frågan om STF utgick från ”revenue management”. Jag refererade till STF:s årsredovisning från 2017. Nu finns redovisningen från 2018 och fortfarande finns formuleringen kvar:

”Det är avgörande att STF ger ett mervärde jämfört med andra boendealternativ och att vi aktivt arbetar med revenue management.”

Vi fick svaret:

”STF använder inte revenue management för att sätta priser på våra fjällanläggningar, varken på stugor eller stationer. Skulle föreningen välja att göra det skulle prisbilden skilja sig markant mot dagens priser.”

I uppropet angående Sylarna skrevs det:

"Vi önskar och hoppas att föreningens stolta mål fortsatt omfamnar även måttligt välbeställda nybörjare, barnfamiljer, studenter och ungdomar från hem utan friluftstradition."

Båttrafiken från Ritsem till Änonjalme/Áhkká – Vaisaluokta (M/S Storlule) handlar om detta. Att kunna planera sin kanske första fjälltur och kunna lita på att tider hålls var sig du kommer med buss eller bil är helt avgörande. Att öppna ett fönster för alla att kunna starta sin vandring vare sig du är välbeställd eller inte.
 
Båttrafiken från Ritsem till Änonjalme/Áhkká – Vaisaluokta (M/S Storlule) handlar om detta. Att kunna planera sin kanske första fjälltur och kunna lita på att tider hålls var sig du kommer med buss eller bil är helt avgörande. Att öppna ett fönster för alla att kunna starta sin vandring vare sig du är välbeställd eller inte.

I den senaste årsredovisningen sid. 36 diskuteras kommunikationer och resmönster: "Mer specifikt för STF är att infrastrukturen i glesbygden har urholkats, både den kommersiella och samhälleliga servicen har försämrats. Detta gör att de svenska fjällen blir allt mer svårtillgängliga."

Att STF lägger ner båttrafiken ser ju då ut som ytterligare ett exempel på detta. Men strax därefter läser jag: "STF hanterar de ändrade resemönstren genom att skaffa sig goda kunskaper om aktuella trender och resmönster, och anpassar verksamheten därefter. Vi strävar efter att vara mer proaktiva."

Jag har svårt att få detta att gå ihop med beskedet att lägga ner båttrafiken. Enligt STF:s egen analys ovan (om kommunikationer i glesbygd) är trafiken ju mycket angelägen att upprätthålla samtidigt som man knappast kan förvänta sig att samhället träder in.

Det är ju möjligt att det går att hitta ett alternativ till att STF kör båttrafik. Men det krävs ju då en annan, villig aktör samt att flera berörda parter verkligen anstränger sig för att de olika delarna av transportkedjan ska fungera ihop. Från stad till fjäll och tillbaka. Förutsätter STF att detta kommer att lösas när man dragit sig ur och lagt ner båttrafiken?
 
Det har väl varit prat om att dra ner på bussturerna ända till Ritsem eller t.o.m. ta bort helt om jag inte missminner mig? Kan väl isf påverka beslutet om båtarna. I långa loppet ligger kanske hela Fjällststation i fara, för vem skulle ta sig dit om man ändå inte kan ta sig över sjön på ett vettigt sätt. Fiskeflyg kör ju därifrån, men helikopter är inget alternativ för de flesta.

Fler skulle gå in via Sourva och Saltoluokta istället, men för padjelantavandrare skulle det slå hårt.
 
Man kan inte låta bli att fundera över om STFs beslut på något sätt påverkas av att de inte längre driver stugorna i Padjelanta och på så sätt har mindre koppling till Padjelantaleden?
 
Man kan inte låta bli att fundera över om STFs beslut på något sätt påverkas av att de inte längre driver stugorna i Padjelanta och på så sätt har mindre koppling till Padjelantaleden?

STF har aldrig drivit stugorna i Padjelanta. Innan Badjelánnda Laponia Turism tog över var det Naturvårdsverket. Om jag inte kommer ihåg helt fel.
 
Båttrafiken kan omöjligen läggas ner, någon måste köra. STF själva har 4 fjällstugor som i annat fall kommer drabbas: Kutjaure, Vaisaluokta, Akkastugorna samt Ritsem (någon fjällstation är det inte). Dessutom kommer som flera påpekar turismen på hela Padjelantaleden att påverkas negativt. Liksom besöken i Sarek.

Det är med Länstrafikens buss minns jag också. Tror att länstrafiken inte ville köra ända till Ritsem utan bara till Sjöfallshotellet (eller möjligen Suorva). De tyckte väl att STF kunde köra sista biten. Men länstrafiken fick backa så nu kör de sista biten fast med en mindre buss (åtminstone var det så i april när jag åkte med den från Vakkotavare). Det var flera omständigheter som gjorde att länstrafiken ville dra sig ur, inte bara ekonomiska.
 
Allting kostar pengar, alltid någon som betalar.
Jag tror tyvärr alltfler områden måste omprioritera sin "affärsmodell" oavsett om det är STF eller annan aktör. Precis som Lasse skriver kommer det antagligen bli ett måste att som minimum täcka sina kostnader då det helt enkelt inte finns några pengar.

I dagsläget när kommun efter kommun flaggar för stora underskott så granskas såklart alla kostnader än hårdare vilket kommer innebära sämre utbud av service/tjänster såsom kollektivtrafik o.d.
Det får naturligtvis kedjeeffekter för andra.
 
Allting kostar pengar, alltid någon som betalar.
Jag tror tyvärr alltfler områden måste omprioritera sin "affärsmodell" oavsett om det är STF eller annan aktör. Precis som Lasse skriver kommer det antagligen bli ett måste att som minimum täcka sina kostnader då det helt enkelt inte finns några pengar.

I dagsläget när kommun efter kommun flaggar för stora underskott så granskas såklart alla kostnader än hårdare vilket kommer innebära sämre utbud av service/tjänster såsom kollektivtrafik o.d.
Det får naturligtvis kedjeeffekter för andra.

Detta är inget nytt, det har väl nästan alltid funnits mindre pengar än man önskat. I de flesta verksamheter. Att bara konstatera detta och låta service somna in är ingen konstruktiv attityd. Dessutom säger ju STF (se länk till ursprungstråden i #1 ovan) att båttrafiken för dem inte handlar om ekonomi utan om något annat. Och länstrafiken kör som vanligt till Ritsem, något annat har jag inte hört.
 
Ändrad rubrik för tråden i STF:s forum om båttrafiken i Ritsem

När jag skapade tråden i STF:s forum tänkte jag mig inte för. Den fick samma rubrik som tråden i forumet "Fjällvandring" vilket förstås var förvirrande. Nu heter tråden ”Frågor till STF angående båttrafiken vid Ritsem”.

Hoppas att ordningen är återställd. Jag avslutar med ett citat från STF:s senaste årsberättelse. På sidan 11 står att läsa:

"STF vill att alla ska kunna uppleva Sverige som turist. Därför måste det finnas:
Goda kommunikationer till turistiska destinationer i form av tåg, flyg, buss eller båt."

Denna målsättning har funnits med i många år.

Björn
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...