Tuolpagorni öster ifrån.

Hej! I sommar ska jag till Kebnekaise fjällstation för tredje gången. Första gången gick jag Östra Leden, andra gången Västra leden och länkade Tuolpagorni och Keb. Då vek jag av Västra mot Tuolpagorni i dalen mellan Tuolpagorni och Vierranvare, och det var en mycket enkel bestigning. Ingen klättring, ingen scrabbling. Platt.

Nu är jag sugen på en ny utmaning och har spanat in en mer krävande väg upp för Tuolpagorni. Den som guiderna kallar för "Alpina vägen". Första biten (svart på bild 1) verkar ganska straight forward. Men sen, från kratern upp till toppen, vilken väg ska jag ta? Det verkar finnas fyra möjligheter. Södra kraterkammen (Röd på bild 2), Stora skrevan (Gul), Lilla skrevan (Grön) och Norra kraterkammen (Blå). Av packningsskäl och brist på klätterkunnig partner vore det nice om det fanns något alternativ som inte kräver någon klätterutrustning (eller ännu hellre, en fast via ferrata). Så om du har erfarenhet av någon av alternativen, dela gärna med dig!

Bra att veta kan vara att jag har tre års klättererfarenhet (mestadels inomhus, upp till 7a) men ingen alpin erfarenhet utöver mina tidigare nämnda besök av Keb.
fram.png
topp.png
 
Jag har gått den stora skrevan (gul) solo. Det var sommaren 98. Då var det rejält med snö.
Med stegjärn och alpin yxa var det inga större problem att klättra skrevan. Det var ju en brant snöränna liksom. Jag har för mig att det var brantast sista biten.

Man skulle nog inte vilja falla när man är längst upp i rännan men då jag var där var snöförhållandena bra så klättringen kändes lätt.
Hur rännan är när den är snöfri har jag ingen aning om.
Säkert mycket lös sten.
 
Högst subjektiv bedömning

I och med att du säger att du har noll alpin erfarenhet skulle jag dra mig för att rekommendera någon av rutterna solo. Det är så individuellt. Jag har själv gått både södra (på väg upp) och norra (på väg ned) kraterkammarna. De är väl grad 4 respektive 3 och jag skulle idag känna mig ok med att sola dem, men gjorde det definitivt inte innan jag hade någon erfarenhet av att sola mycket lättare alpin terräng i storskor/kängor.

Likaså kan stora skrevan vara ett toppenalternativ vid fina snöförhållanden. Men då förutsätter det att du känner dig trygg med din förmåga att klättra brant snö och hantera stegjärn och isyxa.

För övrigt tror jag aldrig att jag sett kratern så barsmält O.O När är denna bild tagen?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...