Bestiga Keb ihop?

Tja!
Jag har tankar om att bestiga Keb via västra sidan i år runt aug-sep och tänkte kolla om någon annan här är sugen? Vill nog vara vid toppstugan runt 3 dagar bara för att öka chansen till bestigning ifall vädret inte är bra någon dag.

Hör av er!
 
Finns normalt inte någon anledning att planera/utrusta sig för att ligga i toppstugan. Kommer du inte till toppen kommer du inte till toppstugan. Är vädret bra så kommer du till toppstugan och då är det ju bara att gå på sista biten också.

Är vädret för dåligt för topptur är det bättre att vara nere i dalen och fördriva tiden med småturer i området.

Trevlig tur!
Peter
 
Dessutom är väl övernattning i toppstugan inte tillåtet utom i nödfall? Och underlaget däruppe lämpar sig inte för tältning, vilket inte heller vädret gör då och då.
 
Sveriges svar på Everest

Toppstugan ligger ju bara typ 30 minuter från toppen. Så det är i princip på toppen. Keb är ju inte som Everest direkt. Du kommer inte behöva några BC, ABC, läger 1,2,3 osv. Syrgastuberna kan du lämna också faktiskt :)

Du äter helt enkelt en tidig frukost, packar matsäcken och traskar iväg från tältet eller stationen nere i dalen. Och som sagt. Är det pissväder så gör du någon annan tur istället.

Däremot kan det vara bra att planera för några dagar på stationen för att ha tid att vänta ut väder. Varje dag sätter dom upp väderprognos i receptionen.
 
Jag planerar också för Keb i slutet av augusti/ början av september. Pga en insamling till Musikhjälpen 2016 så har jag dessutom lovat åka moped 130 mil dit 😂 Jag är dock inte helt klar med vilja datum de kommer bli än
 
Om du nu inte skulle fa till det med ressällskap i förväg sa ar det sannolikt att du anda kan fa sällskap pa vag upp pa toppen iaf under augusti. En bit in i september ar det mindre sannolikt, och dessutom kan det komma nysnö...

Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MattiasP Tips på Norska berg? Expeditioner 10
Oneway Bestiga Mont Blanc Expeditioner 2
streakingcaddis Bestiga Mont Blanc - Guide? Expeditioner 4
Kalletottrup Söker partner att bestiga kebne med Expeditioner 2
ViktorT Keb & Narvik Expeditioner 15
Cremytos Keb vecka 7? Expeditioner 0
jockenilsson Keb vecka 43 Expeditioner 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...