Billig, bra dragsele

Min dotters hund väger c:a 12 kg, blandras gråhund/soften wheaten terrier. Tänkte ha henne framför mig när jag drar pulkan. Dvs hon kommer "bara" att ha en längre draglina.

Hur lång draglina rekommenderar ni?

Finns det någon billig och bra dragsele som ni kan rekommendera?
 
Jag förstår det som att du alltså inte kommer att belasta selen, utan bara vill ha hunden i koppel - korrekt? I så fall blir det billigast med en vanlig sele, jag gillar t ex Hurttas Y-sele (sitter oerhört mkt bättre än de flesta "spårselar" och Hurttas vanliga vadderade sele, som har ett tvärgående band rakt över bröstkorgen som gärna åker upp mot halsen när selen belastas lite). Finns i massa olika färger och kostar runt 250 kr.

Om hunden däremot faktiskt ska dra är det mycket viktigare att ni provar ut en sele som sitter riktigt bra så det inte blir problem med skav och felbelastningar. Bra budgetval tycker jag är t ex Björkis nomesele och Dragråttans RH- eller X-backselar. Räkna med 400-500 kronor där. Eller budgetval och budgetval, de flesta riktiga dragselarna jag känner till ligger däromkring i pris. Andra märken du kan titta på är Sundpro, MR-koppel och Snowdogs. Hos flera av dem kan du få en måttbeställd sele för några tior extra.

Längden på linan är också lite individuell, jag kör personligen med rätt lång lina (typ 4 meter) för att ha hunden längre bort från mina stålkantade skidor. Längre lina = mer tid att styra undan innan jag kör på hunden om den plötsligt stannar. Jag vill minnas att godkänd längd på en tävlingslina är 2,5 meter, i oexpanderat tillstånd. Om du kör med expanderlina, tänk på att ha runt en meter statisk lina närmast hunden, så att den inte får en snärt i baken om linan går av.
 
Om du ska ha en dragsele, gå till en hundsportbutik och prova ut en som passar bra. De kostar som sagt en 4-500 spänn. Dock att tänka på är att de är långt ifrån rymningssäkra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snowdog Ruffwears omnijore joring system (dragsele) Hundsport 0
anneli n Tips på dragsele/pulka? Hundsport 14
raderad04 När använda dragsele Hundsport 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...