Jonas Vildmarks metod för överlevnadsträning

Hej kära överlevnadskamrater!

Jag planerar att under juni månad genomföra en "6, 60, 60" av Jonas Vildmarks metod för överlevnadsträning: http://www.jonasvildmark.se/2012/12/jonas-vildmarks-metod-for.html

Jag kommer under 60 timmar förflytta mig en sträcka på 60 km utrustad med endast 6 föremål. Min packlista ser i planeringsstadiet ut som följer...

1. Overall med huva
2. Ett par träningsskor
3. En liten kastrull (för samling av föda samt vattenkokning)
4. Terrängkarta
5. Kniv (F1)
6. Tändstål

Vad har Du för reflektioner och tips angående ovan? Hur skulle Din utrustningslista se ut?
Tacksam för all input!

Vänligen
 
Hej kära överlevnadskamrater!

Jag planerar att under juni månad genomföra en "6, 60, 60" av Jonas Vildmarks metod för överlevnadsträning: http://www.jonasvildmark.se/2012/12/jonas-vildmarks-metod-for.html

Jag kommer under 60 timmar förflytta mig en sträcka på 60 km utrustad med endast 6 föremål. Min packlista ser i planeringsstadiet ut som följer...

1. Overall med huva
2. Ett par träningsskor
3. En liten kastrull (för samling av föda samt vattenkokning)
4. Terrängkarta
5. Kniv (F1)
6. Tändstål

Vad har Du för reflektioner och tips angående ovan? Hur skulle Din utrustningslista se ut?
Tacksam för all input!

Vänligen

Räknar du kläder och skor som "föremål"?
Tänker på kalsonger,strumpor, undertröja etc. Om inte, hade jag kompleterat med en lätt tarp och en sovsäck eller filt. En lättare förbandslåda hade jag inte velat vara utan heller.

Mvh
Erik.
 
Min definition av objekt i utrustningen är att t.ex. en tröja räknas som ett objekt och ett par byxor räknas om ett annat. Ett par strumpor räknas som ett objekt och ett par skor som ytterligare ett.

Så min plan är att det enda i klädväg jag kommer att ha med/på mig är en overall samt ett par joggingskor (alltså inga underkläder).

Vänligen
 
Min definition av objekt i utrustningen är att t.ex. en tröja räknas som ett objekt och ett par byxor räknas om ett annat. Ett par strumpor räknas som ett objekt och ett par skor som ytterligare ett.

Så min plan är att det enda i klädväg jag kommer att ha med/på mig är en overall samt ett par joggingskor (alltså inga underkläder).

Vänligen

Med dessa kriterier anser jag att din lista ser bra ut, ser ut att vara svårt att byta ut något.
Lycka till!

Mvh
Erik.
 
Eftersom du överlever utan utan vare sig mat eller vatten (och för den delen även sömn) under en så kort tid som 60 timmar begriper jag inte vad du ska ha tändstål och kniv till. Om du ändå känner att du vill äta, dricka och sova under den tiden skulle jag istället föreslå att du funderar på att ta med dig något ätbart, en stor vattenflaska eller en lättviktspresenning som skydd mot regn.
 
En kul idé men känns lite fånigt att ta en overall med huva (som ju egentligen är jacka + byxa + mössa) och hävda ETT föremål för att sedan prompt snåla in på kalsonger och strumpor och hänvisa till hur strikt man ser på antalet föremål..

Om ett förstahjälpen-kit är ett föremål så kan ju ett gröt-kit (kök, gas, tändare, gryn och salt) vara ett annat?

Min poäng är väl bara att det för mig vore lite krystat att lämna kallingarna hemma "bara för att".

Det kan vara kalla nätter i juni, jag skulle velat ha en sovsäck med om det ska bli nån sömn.
 
Menar inte att låta så negativ, jag tänker bara högt. Tycker det är vettigt att öva överlevnadssituationer men man kanske ska vara mer realistisk om man vill begränsa sin utrustning. Vad sägs om att ta exakt det man har med på väg till/från jobb, skola etc och göra en 60-60 därifrån?
 
1. en riktigt varm quilt med membranyttertyg, hopsydd/hoptejpad med en synmat och med fastsydda band för hoprullning/bärning på ryggen,
2. en regnponcho/tarp, modell Exped m fl, med fastsydda sträcklinor,
3. en överall med huva, fastsydda dubbla ullstrumpor och upprullbara vantar typ jaktvantar, samt såklart sköna kalsingar fastsydda i EN lämplig punkt på överallens insida,
4. mina sköna kängor, väl invaxade,
5. en fulladdad smartphone med gps och aktuell karta; i områden utan täckning en konventionell karta med fastklistrad kompass,
6. en stängbar vattenbehållare, form och storlek beroende av sorten av aktuella vattenkällor; i områden utan rent vatten - modellen med integrerat vattenfilter.

Alla större saker packas i den hoprullade kombinerade quilten/liggunderlaget. Mat behövs inte för 2,5 dag, särskilt som jag håller mig varm och utsövd, och dagsetapperna är blygsamma - åtminstone så länge man inte slösar tid och kraft på att hitta maten ;).

Ursäkta - kunde inte hålla mig... ;)
Lycka till med projektet!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Owl Metod för att torka tände Överlevnad 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...