torrdräktsproblem

Jag har en relativt ny, sparsamt använd och välskött torrdräkt från Neilpryde som jag är väldigt nöjd med... förutom arr dragkedjan börjat krångla, eller rättare sagt blivit väldigt trög. Jag har läst på och förstått att det är bivax som gäller eftersom dragkedjan är av metall och inte Silicon som för plastdragkedjor. Stora mängder bivax till trots så är den fortfarande trög som f***.


Vad ska jag göra, tips och trix mottages tacksamt!
 
Jag har en relativt ny, sparsamt använd och välskött torrdräkt från Neilpryde som jag är väldigt nöjd med... förutom arr dragkedjan börjat krångla, eller rättare sagt blivit väldigt trög. Jag har läst på och förstått att det är bivax som gäller eftersom dragkedjan är av metall och inte Silicon som för plastdragkedjor. Stora mängder bivax till trots så är den fortfarande trög som f***.


Vad ska jag göra, tips och trix mottages tacksamt!

Till min dyktorrdräkt har jag köpt en särksild klump med smörja, ser ut som en klump alpinvalla ungefär.
Skulle tro du kan prova med stearinljus också - det har jag smort vanliga dragkedjor i jackor med och de går lättare då.

/Patrik
 
Jag fick ett akut problem med dragkedjan till kissluckan på min torrdräkt under en av mina Blå Bandpaddlingar. Stannade till vid närmaste hamn med affär och köpte billigaste matoljan och penslade på dragkedjan med tandborsten.

Det blev jättebra resultat.
 
Med min följde det med nån T-zip pasta/kräm för dragkedjan.
Funkar bra om den kärvar eller svår att få igen de sista centrimetrana.
 
Tack för många bra tips. jag har testat med T-zips rekomenderade biwax utan större framgång tyvärr. Men gravljus är ju värt att testa då! :)
 
Innan du kladdar på en massa vax, tvätta den öppna dragkedjan med tvålvatten och lagom hård borste (ffa. mellan dragkedjans tänder) för att få bort smuts och saltrester.
Försök öppna och stänga dragkedjan några gånger medan den är blött.
Skölj med varmt rent vatten, låt torka.
Kladda på vax medan den är öppet, även tänderna på insidan.
Öppna och stäng dragkedjan tills den går hyfsat lätt.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...