Nikkaluokta-Abisko <24 timmar

Hej tänker om några veckor promenera sträckan på nästan 11 mil under ett dygn. Tänkte höra om någon här genomfört samma sträcka på dygnet eller under och som har tips och annat som kan hjälpa mig?

Det jag är mest fundersam kring är vad jag ska ta med och äta? Jag tänkte promenera slimmat, endast en liten kånk med det absolut viktigaste, ifall vädret skiftar. Ull-underkläder, extra ull tröja, jacka, tejp, vattenflaska och mat.

Tack för synpunkter och idéer.
 
Jag är ingen expert, men vad brukar du ha med dig när du snittar 4,6 km/h i 24h i sträck? Anar att frågan inte är helt uppriktigt ställd, men om den skulle vara det så hade mitt tips varit att pröva att gå halva sträckan på 12h ett par gånger i varierande väder och se vad som kändes nödvändigt.
 
Jag är ingen expert, men vad brukar du ha med dig när du snittar 4,6 km/h i 24h i sträck? Anar att frågan inte är helt uppriktigt ställd, men om den skulle vara det så hade mitt tips varit att pröva att gå halva sträckan på 12h ett par gånger i varierande väder och se vad som kändes nödvändigt.

Problemet när jag gör långturer 4-9 timmar är att jag inte brukar äta någonting i princip förutom lite russin/nötter och kanske en banan. 24 timmar är givetvis en helt annan historia än de turer jag gjort hittills, varför det skulle vara intressant att få din/andras syn på vad man själv ätit på turer som dessa.
 
Runekakor. Kanske nåt frystorkat att laga till i en STF-stuga. Ev kan du köpa mat i stuga också.

Vatten från bäckar.

Ombytesstrumpor. Beredskap för skav och inte bara fötter.

Rätt dag så klarar du det. Är nog ganska många som gjort detta.

Thure
 
Gör en liten sökning på Fotrally, en tävling att konstant gå i 5 kmh, tills man är ensam kvar i tävlingen. Den går av stapeln i stockholm nu till helgen. Förra året gick vinnaren typ 88 h har jag för mig. Där kan du nog få lite tips på kost!🙂
 
Runekakor. Kanske nåt frystorkat att laga till i en STF-stuga. Ev kan du köpa mat i stuga också.

Vatten från bäckar.

Ombytesstrumpor. Beredskap för skav och inte bara fötter.

Rätt dag så klarar du det. Är nog ganska många som gjort detta.

Thure

Problemet är väl att det inte finns någon tid för mer riktig mat och att stanna till en längre stund. Då måste jag nästan jogga vissa delar och det hade nog krävt för mycket i dagsläget tyvärr. Strumpor givetvis! Absolut, mycket handlar om att pricka rätt väder, tack!

Gör en liten sökning på Fotrally, en tävling att konstant gå i 5 kmh, tills man är ensam kvar i tävlingen. Den går av stapeln i stockholm nu till helgen. Förra året gick vinnaren typ 88 h har jag för mig. Där kan du nog få lite tips på kost!🙂

Bra tips, har hört talas om tävlingen tidigare, ska kolla. Tack!
 
Fanns en del bra tips som jag tar med mig från Fotrallys Facebook.

Pannkakor, ägg, mackor, kanske bacon. Energibars, godis etc hoppar jag över, känns bara fel.
 
Så här ser min plan ut i dagsläget.

Börjar klockan 17:00 för att göra bort kvällen direkt. Dels för att det finns fler vandrare ifall man råkar illa ut på dagtid, när det inte finns mobiltäckning och då stugorna är öppna mot slutet när jag kommer vara i absolut sämst skick.

Följande tider är när jag senast ska ha ankommit och lämnat platsen.

Kebnekaise fjällstation (19 km) kl: 21:00 - 4 timmar
Singi (15 km) kl: 00:15 - 3 timmar, 15 minuter
Sälka (12 km) kl: 03:00 - 2 timmar, 45 minuter
Tjäkta (12 km) kl: 05:45 - 2 timmar, 45 minuter
Alesjaure (13 km) kl: 08:45 - 3 timmar
Abiskojaure (21 km) kl: 13:30 - 4 timmar, 45 minuter
Abisko (15 km) kl: 16:45 - 3 timmar, 15 minuter

Pauser kommer därför vara helt beroende på vilket tempo jag lyckas hålla mellan stationerna. Tanken är att dricka ungefär var 20:e minut, givetvis beroende på väder också och hur det känns och att försöka äta något varje timme efter att jag ankommit Kebnekaise fjällstation.
 
Sälka (12 km) kl: 03:00 - 2 timmar, 45 minuter
Tjäkta (12 km) kl: 05:45 - 2 timmar, 45 minuter

Hej!

Du kan nog inte räkna med att hålla samma fart på etapperna ovan. Singi-Sälka är tämligen platt och Sälka-Tjäktja passerar Kungsledens högsta punkt. Det borde även vara sämre stig över passet (har själv inte gått tjäktjapasset).

Mvh Filip
 
Ett tips är att inte vänta 4 timmar med att börja äta.
Har du väl blivit hungrig är det svårt att äta ikapp. Ät ofta istället, minst var 45min. Ta med någon sportdrycks pulver, typ tailwind, så kan du blanda det i vattnet. På så sätt får du i dig lite kalorier hela tiden. Sen kommer du att tröttna på allt sött, så det gäller att hitta snabba kolhydrater som inte bara är godis att blanda upp dieten med. För mig funkar det bra med pulvermos, finns i alla stugor med butik. Går snabbt att fixa också.
Lycka till
 
Tror inte man prommenerar sträckan på 24 timmar! Terrängen och de pauser man måste ta gör det nog riktigt svårt. Tror få klarar av att gå den hastigheten i fjällterräng under ett dygn utan minsta paus, för ätande, toalettbestyr, fotvård och bara för att pusta ut.
Tror det måste till en hel del löpning för att fixa det på den tiden. De jag vet har gjort sträckan på under ett dygn på Fjällräven Classic har iaf löpt stor del av tiden.
 
Tror på energibars, typ flapjacks, cliffbars o dyl och smågodis. Småäta hela tiden typ. 4-5000kcal kanske beroende på vad du fixar. Kanske lyxa till det med några färdiga mackor eller nåt om du ska ta nån rast :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
Thebigt Tips / väderläget Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 7
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
Niandertalaren Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
sanoj89 Abisko till Nikkaluokta i juli Fjällvandring 2
spillevink vandring nikkaluokta- abisko i juni Fjällvandring 20
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
disgruntled Hur ser det ut mellan Abisko - Nikkaluokta nu? Fjällvandring 0
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4
shiloh Rimlig planering Abisko -> Nikkaluokta? Fjällvandring 1
dgustaf Abisko-Nikkaluokta över Mårma Fjällvandring 15
domkraft Från Abisko till Nikkaluokta i Keen Targhee II Low? Fjällvandring 2
Laufrakan Tips & Råd av erfarna - Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 24
hijk Abisko-Nikkaluokta i September 3-säsongs Fjällvandring 2
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
A.P. Abisko-Nikkaluokta midsommar? Fjällvandring 10
kahin.akram Fjällvandring abisko - nikkaluokta sommar -15 Fjällvandring 26
AnnaLund88 Vandra Kungsleden Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 1
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
Fjäderklätt Abisko-Nikkaluokta vandringsbar juni 2014? Fjällvandring 19
southerner abisko till nikkaluokta Fjällvandring 5
fridaeus Vatten och snö Abisko Nikkaluokta Fjällvandring 14
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
avslutad160426 Newbie till Abisko - Nikkaluokta sensommaren 2014 Fjällvandring 4
barkskog Nikkaluokta > Vistasdalen > Mårmas > Lapporten > Abisko Fjällvandring 2
Luth abisko <-> nikkaluokta Fjällvandring 0
Melhike Kungsleden, Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 38
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Fjällvandring 7
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
markusbacka Någon som gått abisko-nikkaluokta nyligen? Fjällvandring 5
Gunnar81 Vandringsskildring Abisko - Nikkaluokta under vecka 26, 2012 Fjällvandring 0
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
lina__85__hotmail.com Snöläget Abisko-Nikkaluokta? Fjällvandring 10
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
lunten Abisko - Nikkaluokta 11-18 september Fjällvandring 8
WalterBergman Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 6
ekaflnoren Abisko - Nikkaluokta 2011 - Läget just nu Fjällvandring 3
sus_sky abisko - nikkaluokta med en pappa Fjällvandring 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...