Primaloft, tvättråd

Jag har köpt fin begagnad jacka, nyskick. Jackan innehåller primaloft i stället för dun. Jag ville så klart fräscha den lite, och tvättade enligt anvisningarna, 30 grader och torktumlade långsamt på låg temperatur, med 4 tennisbollar. Men den där primaloft har bara klumpat sig, och jackan kan inte användas. Dumma mig, tvättade den igen och gjorde samma sak, fast stoppade torktumling varje halvtimme, skakade av jackan, försökte finfördela primaloft, men utan resultat. Fortfarande klumpar av primaloft och på vissa ställen är det bara tyg som är kvar. Jag är nästan gråtfärdig. Vet inte var jag ska ta mig till.Kan någon ge mig råd? Tack på förhand.
 
Vad synd! Jag köpte nyligen en ny primaloft-jacka och hade inte en tanke på att de kunde vara så känsliga. Jag har inte tvättat min jacka, men i tvättråden står det 40 grader och att man inte ska torktumla. Tyvärr vet jag inte alls hur man kan göra för att rädda en jacka som skadats i tvätten.
 
Jag har köpt fin begagnad jacka, nyskick. Jackan innehåller primaloft i stället för dun. Jag ville så klart fräscha den lite, och tvättade enligt anvisningarna, 30 grader och torktumlade långsamt på låg temperatur, med 4 tennisbollar. Men den där primaloft har bara klumpat sig, och jackan kan inte användas. Dumma mig, tvättade den igen och gjorde samma sak, fast stoppade torktumling varje halvtimme, skakade av jackan, försökte finfördela primaloft, men utan resultat. Fortfarande klumpar av primaloft och på vissa ställen är det bara tyg som är kvar. Jag är nästan gråtfärdig. Vet inte var jag ska ta mig till.Kan någon ge mig råd? Tack på förhand.

Om den har skadats av att du följt de tvättråd som står på plagget eller anges för plagget av tillverkaren, så kan du alltid prova att vända dig till tillverkaren direkt och be om råd/kompensation. Även om den är begagnad så ska den inte skadas av tvättning enligt tvättråd (att den är begagnad behöver du kanske inte meddela tillverkaren, säg att du har tappat bort kvittot om de undrar?). Man kan alltid prova.
 
Hej!
Tack för alla svaren. Ja det står 30 grader och att den ska torktumlas precis som vanligt dun.
Jag kommer att kontakta tillverkaren, det är nog bäst.
Tack för alla tips.
 

Bilagor

  • IMG_3455.jpg
    IMG_3455.jpg
    44.8 KB · Visningar: 1,418
  • IMG_3456.jpg
    IMG_3456.jpg
    38.4 KB · Visningar: 1,290
  • Gap.jpg
    Gap.jpg
    35.5 KB · Visningar: 1,342
Hej!

Jag har råkat ut för liknande problem med tunna dun/syntetplagg där fyllningen ryms i sydda "fickor" i plagget.

Problemet är att fyllningen inte är helt torr, även om jackan känns torr på utsidan. Det du kan prova är att hänga den på tork i rumstemperatur (eller i torkskåp på 30 grader om du har bråttom). Se till att "fluffa" jackan då och då medan den torkar så att fyllningen sprids ut jämnare.

Tänk på att det kan ta ganska lång tid för dun/syntet att torka helt! En sovsäck jag hade förut hamnade i forsen under en paddling och den tog fan över en vecka att torka hemma sedan! :p

Lycka till!
 
Primaloft är som en matta med isolerande material och har inte alls samma lösa konsistens som dun. Även om primaloften skulle vara arrangerad i små bubblor (shingle construction) i stället för långa sjok så tycker jag att det inte borde vara några problem när det väl torkat.

Så någonting har gått fel vid tvätten.
 

Bilagor

  • PrimaLoft-Insulation-810x360.jpg
    PrimaLoft-Insulation-810x360.jpg
    26.5 KB · Visningar: 1,136
Ja jag förstår att det har gått fel. Men jag har alltid varit så noga med att tvätta rätt, särskilt vinterjackor av olika sort. Det har alltid varit precis som det ska. Som jag nämnde i början, tvättade jag jackan en gång och torktumlade och den gången, faktiskt, torkade jag den i torktumlaren i ca 2 timmar, med pauser för att skaka av jackan UTAN tennisbollar. Och det blev inte bra. Sedan skrev jag till personen som jag köpte jackan från och och hon skrev tillbaka att hon aldrig hade tvättat den, då jackan användes bara 2-3 gånger och då rekommenderade hon att jag ska torktumla jackan med tennisbollarna, som man gör när man torktumlar dunjackor. Och då tvättade jag jackan igen för att - denna gången, göra rätt, men det blev exakt samma resultat.
Efter det blev jag riktigt desperat. :(
 
Tvätta om kallt med mjukt vatten, tumla om svalt med bollar till extra dry.

god tur

(När jag bodde på ostkusten tvättade jag en svårt smutsig dunsovsäck med batterivatten och ulltvättmedel, samt sköljde i batterivatten 4x, tumlade enligt ovan och resultatet blev utmärkt.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kurwi Primaloft blir tunnare? Kläder 2
pelka primaloft jacka? Kläder 9
cake Letar primaloft-jacka Kläder 12
MAW Fleece vs primaloft? Kläder 7
avslutad130206 Norröna Lofoten GTX Primaloft? Kläder 2
diluruf Dun eller Primaloft? Kläder 15
Still Alive Tvättråd för Försvarets M90-handske. Kläder 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...