Grövelsjön kontra JÄmtlandstriangeln

Hej!
Sonen 10 år och jag skall ut i sommar, sent Juli. Jag är inte superpigg på att trängas, gå på rad och knö (göteborgska). Av nån anledning har jag fått för mig att alla åker till Jämtlandstriangeln. Är det så? Blir man aldrig ensam där?
Dessutom är det superdåliga tågförbindelser upp mot Östersund, så man måste byta flera gånger från Göteborg (spårarbeten i Stockholm som strular till det).
Jag har sneglat på Grövelsjön istället. Är det för snällt? Räknas det som ett "riktigt" fjäll?
Sonens enda kriterium är att det skall se ut och kännas som ett fjäll.

Mina kriterium är att lederna skall vara bra utmärkta, människorna få, vyerna fina och miljön något omväxlande. Då kanske Grövelsjön är bra att börja på? Han har inte vandrat så mycket men vi har båda stor utomhusvana. Jag får bära det mesta, men vill tälta, så vi kanske inte går så långa sträckor.

Vad tycker ni?
 
Finns många alternativ...

Hejsan,

Får väl först bara påpeka att om tåg och bra förbindelser är ett måste är nog Grövelsjön ännu sämre än Jämtlandsfjällen, även om det givetvis är närmare om man t.ex åker bil.

Vad det gäller själva vandringen tror jag nog att bägge alternativen kan bli lyckade.

Visst är det lite mindre "fjällkänsla", eller kanske lite mindre "alpint" är ett bättre ord, runt Grövelsjön på den svenska sidan. Men går man bara västerut in mot Femundsmarka finns det ett antal toppar över 1400 meter. Och personligen gillar jag känslan av öppna vidder.

Vad det gäller Jämtlandsfjällen, så visst kan det vara en hel del folk på "triangeln". Men väljer man istället att t.ex starta i Vålådalen är det mycket mindre folk.

/ Stefan
 
Varken Jämtlandsfjällen bortsett från Helagstoppen och Sylarna är särskilt alpina. Känslan är detsamma, även om det är mer sammanhängande kalfjäll i Jämtland än Grövelsjön.
Grövelsjön är absolut trevligt och hade jag sett som ett fullgott alternativ till jämtlandsfjällen. Det finns enskilda toppar på norska sidan som är fina.
Grövelsjön med Rogen är en pärla, om än en del fjällskog att ta sig genom. Bitvis ganska lite folk.

Ett annat alternativ är att åka till Norge helt. Bra tågförbindelser till Hardangervidda, om kollektivtrafiken är en avgörande faktor. Du kliver i princip av tåget på kalfjället. Men å andra sidan så kommer det vara mycket folk på lederna.
 
Själv gillar jag västra jämtlandfjällen, men som någon tidigare skribent skrev - man behöver inte hålla på och nöta "triangeln". Ett fullgott alternativ - och där man ändå får se Sylarna - kanske skulle kunna vara att gå från Vålådalen och över Gåsen? Sedan kan man ta vägen över Helags hem? Ungefär lika långa/svåra distanser som på "triangeln" men BETYDLIGT mindre folk.

Vill man kan man ju ta vägen Sylarna mot Enkälen och sedan Ulvåtjärn mot Storulvån, så slipper man också många vandrare på "triangeln".

Bara ett par tankar.
 
Både Jämtland och Grövelsjön är fint och värt besök, men vill man resa med tåg eller bil på närmare håll är givetvis Norge nära och bra från Göteborg.
Upp till ex Tinnsjö och Hardangervidda/Mårfjell är det bara drygt 30 mil från Göteborg (om man tar färjan mellan Strömstad och Sandefjord som är mycket prisvärd). Går fint att parkera ända uppe på kalfjället (ex vid Stegaros) - dock inte heller här högalpint men fina toppar med vacker utsikt väl lämpade för en 10-åring. Gaustatoppen är värd sin egen topptur, och i vacker väder en underbar utsikt.
Ett annat alternativ är att ta tåget (boka via NSB så blir det billigare) upp till Otta, sedan buss till Spranget för en tur i Rondane. Här är det relativt mycket folk i högsäsong pga populärt område, men samtidigt flera spektakulära +2000m toppar:
https://www.ut.no/kart/
 
Norge är ju helt överlägset, det är bara att erkänna. Speciellt för oss som bor på Västkusten. Det är:¨

  • Nära
  • Riktiga fjäll
  • Lite folk per kvadratmeter
Du kan ju till och med åka till Blefjell eller Norefjell, vilket är ännu närmare än Hardangervidda. De bör duga för lite kortare turer.

På Hardangervidda var vi förra året på Mårbu, vilket möjligen var overkill i ambitionsnivå (fick åka båt in). Vi körde förbi Kalhovd, vilket såg extremt trevligt ut. Man parkerar bokstavligt på kalfjället, med bra marginal.

Jag instämmer i att kolla på ut.no för att få tips.
 
På Hardangervidda var vi förra året på Mårbu, vilket möjligen var overkill i ambitionsnivå (fick åka båt in). Vi körde förbi Kalhovd, vilket såg extremt trevligt ut. Man parkerar bokstavligt på kalfjället, med bra marginal.

Det går utmärkt att vandra mellan parkeringen vid Stegaros eller Kalhovd och Mårbu för fortsättning in mot Hardangervidda nationalpark. Leden går precis på norra sidan av sjön Mår. Går även fint att gå i cirkel på en lite längre tur med utgångspunkt från Stegaros.
 
Jo, så klart går det att gå till Mårbu. Vi hade dock 4 halvsmå barn med och valde båten för att komma så långt från civilisationen som möjligt på så kort vandring som möjligt. Däremot insåg vi i efterhand att vi enkelt uppnått samma känsla redan vid Kalhovd. Makalöst vacker trakt och bilresa för övrigt!
 
SJ börjar köra dagliga nattåg från Stockholm från sista helgen i juni. Dagliga nattåg från Göteborg blir det inte förrän i slutet på året. Men jag skulle gå, Vålådalen - Stensdalen- Gåsen- Sylarna- Storulvån, Ny fin stuga i Stensdalen och nära fin topptur på Gåsen vid Gåsenstugorna, ny restaurang på Sylarna och nära toppturer på Herrklumpen eller Fruntimmersklumpen. På väg ner mot Storulvån nära toppturer på v endalshöjden och lillulvåfjället som gör att det inte blir att mata led. Innan bron på väster sida ( 5 km kvar) finns fina tjärnar för fiske
 
Hej!
Ja, Norge verkar ju vara ett starkt alternativ. I mitt fall är det tågförbindelser/kollektivtrafik som är ganska avgörande. Jag tackar och bugar för detta! Jag har ännu inte bokat biljetterna, men måste väl göra det snarast.
//Tack!
 
En fördel som Grövelsjön har är att det är nära upp till kalfjäll från vägen. Det finns dagsförbindelser med tåg direkt från Göteborg till Mora och sedan buss via Älvdalen till Grövelsjön.

En annan fördel med Grövelsjön är att det är mer inlandsklimat och mindre nederbörd än i Jämtland.

Norge är förstås också ett bra alternativ inte minst om man reser kollektivt.

Man kan ta båt enkel väg på Grövelsjön för att variera turen vilket kan rekommenderas. Finns rätt många trådar att hitta tips i här på Utsidan https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=536711 m fl

Tror ni blir nöjda oavsett var ni väljer att förlägga vandringen.

Thure
 
Hej igen!
Nu blev det Norge. Vi (jag och tioåringen) åker till Otta och försöker leta oss upp i Rondane. Någon som varit där? Hur kommer jag från Otta upp till fjällen?
Kul att ha bokat! Nu blir det äntligen fjällvandring i år! SOm jag har längtat! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonw Grövelsjön/Femundsmarka i början av oktober? Fjällvandring 10
Swift Höstvandring Sälen - Grövelsjön Fjällvandring 5
mThureson Oledat runt Rogen & Grövelsjön Fjällvandring 13
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
anders84 Grövelsjön Alternativ väg till Storrödtjärnsstugan från Töfsingsdalen Fjällvandring 6
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
Vattenvargen Båt på Grövelsjön? Fjällvandring 4
Roper72 Transport Tänndalen-Grövelsjön Fjällvandring 4
alindahl Grövelsjön: Åsikter om rutt? Fjällvandring 6
omaisgrande Grövelsjön 3 nätter Fjällvandring 6
peterfuchs Avstickare Norge från Grövelsjön Fjällvandring 6
peter.carlberg Storulvån-Grövelsjön Fjällvandring 2
Putte80 Hammock i Grövelsjön Fjällvandring 3
gurney Grövelsjön i pingst Fjällvandring 5
StenenT Storlien till Grövelsjön Fjällvandring 4
Walters Grövelsjön - vandring Fjällvandring 10
tomhylsan Rundvandring Grövelsjön? Fjällvandring 0
freddoc Grövelsjön Fjällvandring 6
jffoto Tälta i Grövelsjön Fjällvandring 17
ViktoriaR Grövelsjön- tips på kort tälttur Fjällvandring 3
pajaflow Grövelsjön med barn Fjällvandring 11
WiseDuck Snöläget, Grövelsjön? Fjällvandring 4
Trötter Grövelsjön vs Åre vs ?? Fjällvandring 4
Annette A På väg mot Grövelsjön? Fjällvandring 0
kod Grövelsjön-Svukuriset Fjällvandring 2
greenfish Vandring Grövelsjön, mitten av aug, tips Fjällvandring 0
elins_trädgård Dagsturer runt Grövelsjön? Fjällvandring 25
Kogoyo grövelsjön-storlien Fjällvandring 3
Pwe Grövelsjön - Femundsmarka Fjällvandring 8
Joac "Oasen" vid Stor Svuku, Grövelsjön Fjällvandring 14
Caminista Vandrat Grövelsjön till Sälen? Fjällvandring 17
saraabeiramar Planering av långvandring Nordkapp-Grövelsjön Fjällvandring 15
Vimmelklantig Grövelsjön augusti, nybörjarfrågor. Fjällvandring 6
saraabeiramar Så här ser det ut runt Grövelsjön nu. Fjällvandring 4
vandrafjäll Myggläget i Grövelsjön Fjällvandring 3
saraabeiramar Grövelsjön- Femundsmarka - Rogen Fjällvandring 12
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
michaelahogberg Grövelsjön Fjällvandring 1
souciance Att göra runt grövelsjön Fjällvandring 1
joakim.kallstrom En liten sammanfattning - Grövelsjön 2015 Fjällvandring 0
Johan.H Grövelsjön v26, dricksvatten och rutt? Fjällvandring 2
vandringssägen Grövelsjön-Tänndalen Fjällvandring 2
joakim.kallstrom Grövelsjön v27 Fjällvandring 19
Patrik Lander Grövelsjön-Långfjället för barn Fjällvandring 2
thomas.vastervik Trevligt klipp Grövelsjön Fjällvandring 2
peterfuchs Vandringsberättelse Grövelsjön Fjällvandring 13
Nervös Bilder Grövelsjön Fjällvandring 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...