Vi som planerar att gå Höga Kusten-leden 2018

En klok person föreslog en samlingstråd för oss som planerar att gå Höga kusten-leden 2018. Här kan vi diskutera allt som har med vandringen och leden att göra.
 
Citat från annan tråd:
"För egen del blir det förhoppningsvis skjuts till bron, jag bor i Sundsvall så det är bara 7 mil. Hem lär det bli tåg. Man kan ta tåget till Härnösand om man föredrar det, men jag gissar att man åker på ett byte då, och då kanske det är lika bra (och billigare) att ta bussen.

Jag har inte spikat startdatum än, det får bero lite på väder och övriga aktiviteter i sommar, men vandring ska det bli. Mitt orosmoln är min lite risiga kropp. Jag har haft problem med höft och rygg ett bra tag och hoppas att det håller. Försöker promenera med rygga på kvällarna för att vänja mig.

Av ren nyfikenhet, vad har ni andra för tält? jag har inte löst den frågan än. Går ni ensamma eller med andra? Jag går själv. Vi kanske ska starta en egen tråd: Höga Kusten-leden 2018 istället för att snylta på denna iofs...

//A"

Kul med en till från trakten! Ja det är en väldans pyssel att vänja kroppen om man har ont någonstans. Jag har själv en ond fot (hallux valgus, yay genetik) som jag måste finna en lösning för. Klokt av dig att promenera med rygga. Har du ett sånt där elastiskt brett bälte med kardborrband? Flera på jobbet använder dem dagligen och tycker att det ger avlastning.

Jag har ett alldeles för tungt tält, men det får duga. Marmot Vapor 2P Tent Green Shadow/Moss från Addnature. Kommer att gå själv.
 
En klok person föreslog....
Jo jo, inte är man dålig direkt... :)

Jag har ett alldeles för tungt tält, men det får duga. Marmot Vapor 2P Tent Green Shadow/Moss från Addnature. Kommer att gå själv.

Har inte riktigt löst tältfrågan än men har också ett lite för tungt (2,8) tvåmanstält som nödlösning. Har ett lätt lånetält som jag kanske kan använda, vi får se. Annars är jag lite sugen på att köpa något men budgeten är klen... Spanar efter begagnat så länge.

Det där elastiska bältet du nämner ska jag kolla upp, men just nu (ta i trä) så är ryggen helt ok. Hoppas hoppas...

/A
 
Jag har väl också ett lite för tungt tält bergans trollhetta 2 p men jag gillar det och i år går pengarna till ny ryggsäck istället. Vad har ni andra för ryggsäckar? Den jag har för tillfället är en Everest 65 liters med värdelöst höftbälte. Ingen bekväm historia att bära runt på 20 kg + i den förra året så det kan nog bara bli bättre.
 
Jag har en Osprey Aether 70 och en Fjällräven experimental 50, en ovanlig pjäs som nog aldrig funnits på marknaden. Tror det är en testmodell som aldrig kom i produktion. Hoppas jag kan ta den mindre men det beror väl lite på hur duktigt jag lyckas packa. Den sitter väldigt skönt på mig.

Jag har verkligen ambitionen att hålla ner vikten denna gång. Siktar på max 15 kg, men man får väl se hur det slutar.

Anders
 
Tja!
Jag och en polare har planerat in en höga kusten-vandring(hela) i sommar. ca. 10 dagars vandring. Vi har vars ett enmannatält, väger lite över 1kg var. Jag planerar att använda in Exped Explore 75 och polaren Osprey Aether 70.


  • Finns det någonstans att handla på vägen?
  • Hur ser det ut med vatten? Vi har en Katadyn KAT Hiker Pro, klarar man sig på en sån, eller behövs den inte alls?
  • Några smidiga badställen längs kusten?
  • Finns det möjlighet att hyra kajak någon etapp. (hyra på ett ställe, lämna in på ett annat längs leden?
 
Kul att den här tråden startades. Jag har också lösa planer på att vandra leden i sommar. Men exakt när och om jag gör det ensam vet jag inte än.

Jag är rätt oerfaren av vandring (i vuxen ålder), men känner mig rätt trygg i skog o mark sen uppväxtens alla turer med tält ute i obygden. Det jag dock blev varse när jag gick ett par dagar på sörmlandsleden förra veckan, i 28 grader och strålande sol (och onödigt tung packning, 25 kg), är hur viktigt vattentillgången är. Jag drack 5+ liter/dygn, och det vill man ju inte släpa på i onödan. Såg det nämnas att vattentillgången är rätt god. Är det någon här som har koll på vilka sorters vattenkällor som är utmärkta i vandringsguidens (den lilla pamfletten) kartor? Finns det risk för att det är typ nåt uttorkat vattendrag eller en kran som bara är öppen under dagstid?

För att få ner vikten kommer jag nog i första hand behöva skaffa mig ett lättviktstält. Det nuvarande är schyst men onödigt stort och väger 2,9 kg. Det borde gå att halvera. Jag vet att många ultralätta tält är dyra så jag tar gärna emot tips på prisvärda tält.
 
Finns det någonstans att handla på vägen?
Ja det går att handla i Ullånger,nordingrå,Docksta

Hur ser det ut med vatten? Vi har en Katadyn KAT Hiker Pro, klarar man sig på en sån, eller behövs den inte alls?
Det är valfritt om du tycker att du behöver den eller inte.

Några smidiga badställen längs kusten?
Ja det finns kälsviken bl.a.

Finns det möjlighet att hyra kajak någon etapp. (hyra på ett ställe, lämna in på ett annat längs leden?
Prova Friluftsbyn
 
. Såg det nämnas att vattentillgången är rätt god. Är det någon här som har koll på vilka sorters vattenkällor som är utmärkta i vandringsguidens (den lilla pamfletten) kartor? Finns det risk för att det är typ nåt uttorkat vattendrag eller en kran som bara är öppen under dagstid.

Nu har jag inte broschyren framför mig men det handlar om olika typer av källor. Ibland kranar på campingar, båthamnar och dylikt, och ibland bäckar. Bäckarna är ju lite gambling, det finns säkert risk att det kan vara klen tillgång. Annars kan man säkert fråga snällt hos stugägare.

Bad är nog minsta problemet. I Skuleskogen finns vad jag vet fyra stränder. Det borde vara lätt att hitta bryggor och andra platser för vad. Tror broschyren ger vissa tips där också.

Jagar tält jag också men kommer sannolikt att låna ett enmans. Mitt 2,8-kilos Mountain hardwear lightwedge är nödlösning.

/Anders
 
Nu har jag inte broschyren framför mig men det handlar om olika typer av källor. Ibland kranar på campingar, båthamnar och dylikt, och ibland bäckar. Bäckarna är ju lite gambling, det finns säkert risk att det kan vara klen tillgång. Annars kan man säkert fråga snällt hos stugägare.
/Anders

Tack för svar! Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka när det gäller vattnet. I värsta fall tar vattnet slut och det är ganska långt till bebyggelse, eller att klockan har blivit mycket. Min lilla erfarenhet säger iaf att det inte går att lita på att vattenkällorna finns där som tänkt. Och samtidigt är det ovärt att räkna hekton på packningen om man ändå släpar på 4+ kg vatten; det är så klart extra viktigt med lätt packning då, men enklast är ju att hålla nere vattenmängden. Ska skaffa mig ett vattenfilter för säkerhets skull. Antar att man får kolla upp de separata vattenkällorna mer noggrant om man vill vara säker på att det finns vatten där.
 
Hade tänkt starta 9 juli men kom på nu att fotbolls-vm inte slutar förrän 15 juli så det går ju inte :D. Får bli start 16 juli helt enkelt. O-ringen ska ju gå i området i år, vet någon hur det kan tänkas påverka oss som går leden (mellan 21-27 juli)?
 
Jag har väl också ett lite för tungt tält bergans trollhetta 2 p men jag gillar det och i år går pengarna till ny ryggsäck istället. Vad har ni andra för ryggsäckar? Den jag har för tillfället är en Everest 65 liters med värdelöst höftbälte. Ingen bekväm historia att bära runt på 20 kg + i den förra året så det kan nog bara bli bättre.

Ett bra höftbälte gör verkligen skillnad och är en av anledningarna varför jag gillar Osprey så mycket. Axelremmarna är dessutom fantastiska, sitter som gjutet. Jag har en Osprey W's Xena 70, den är bekväm, sväljer packningen bra och väger ca 2,2 kg. Har du funnit någon ryggsäck som intresserar dig?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakimlejon Ponera att jag vill vandra Göteborg - Luleå hur planerar jag resan? Vandringsleder 6
Burgalveist Planerar en 10 mila vandring. Vandringsleder 10
gwb Fårö runt för en nybörjare - Hur gå tillväga? Vandringsleder 2
makkan77 Hur långt är det rimligt att gå? Vandringsleder 33
såg valet står mellan att gå Rallarvägen eller Rallarstigen. Vandringsleder 0
såg Hur lång tid tar de att gå Serri naturresevat Vandringsleder 1
V. Väderhatt Två bitar av Sörmlandsleden mot Nynäs: Är dom vackra att gå? Vilken är roligast? Vandringsleder 2
aik_putte Vågar jag gå här? Vandringsleder 2
andersss Gå i från skåne till stockholm Vandringsleder 8
JET Kinnekulleleden - Ej lämpligt att gå med hund Vandringsleder 3
zzeezz Hur länge orkar man gå? Vandringsleder 29
krippa81 4 dgr i Jämtland, vart ska vi gå? Vandringsleder 6
jagar1 Gå Halmstad-Valdermarsvik, sedan Grønland Vandringsleder 1
pirx höga kusten - kängor eller joggingskor? Vandringsleder 5
apankullet Vandra för första gången - valt höga kusten Vandringsleder 8
pajaflow Höga Kusten Vandringsleder 4
Resgladfilur Tälta hela höga kustenleden -fungerar det? Vandringsleder 6
Joel S Dagsturer, Höga Kusten utan bil Vandringsleder 1
Silver Fang Höga Kusten - Vart ska jag bo och starta etappen Vandringsleder 1
osiriz Extra etapper om Skuleskogen är för kort? (Höga Kusten) Vandringsleder 1
Hota Höga kusten etapp 9, kvarglömt Vandringsleder 0
qy Brant vid Slåttdalsberget på Höga kustenleden? Vandringsleder 6
iknor Vart slutar höga kusten-leden? Vandringsleder 1
macpasp Höga kusten med barn Vandringsleder 8
sanoj89 Tips inför höga kustenleden i sommar? Vandringsleder 12
kletterdregg Vandra Höga kusten / Skuleskogen Vandringsleder 13
AlexanderO Höga kustenleden på vintern. Vandringsleder 3
Eswal Vandra Höga Kustenleden Vandringsleder 2
TerrorTerror Finns det några vandringsleder i Dalarna med höga höjder? Vandringsleder 6
pontakoj Höga Kustenleden Vandringsleder 1
rövardotter Höga Kustleden Vandringsleder 5
henjuu En plats till salu till hike höga kusten - 21/7 Vandringsleder 0
igs Höga kusten leden Vandringsleder 6
croby Höga kusten leden hur lång tid? Vandringsleder 4
Aasenheim Höga kusten hike Vandringsleder 0
frostnatters Höga Kusten Hike Vandringsleder 2
såg Höga Kusten leden Vandringsleder 2
BeatriceK Höga kusten svårighetsgrad? Vandringsleder 0
ekk Höga kusten leden Vandringsleder 7
igs Höga kusten leden ???? Vandringsleder 2
dangermouse Höga kusten med bebis Vandringsleder 0
JKS Höga Kusten Vandringsleder 1
igs Höga kusten leden? Vandringsleder 1
bjaerven Höga kusten-leden Vandringsleder 0
sova Höga Kusten? Vandringsleder 10
pecka Höga kusten-leden Vandringsleder 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...