Fiske i Kiruna?

Mitt första inlägg på detta forum, men det verkar ju vara ett toppenforum med gott om hjälpsamma människor så jag chansar. Jag har för avsikt att åka upp till Kiruna i år och tälta/fiska i 2 veckor.
Tiden är ganska flexibel, mellan juni och september i princip. Har i huvudsak tänkt att fiska fluga, men även UL-spöt får hänga med. Undviker helst helikopter men vill inte heller vandra dygnsvis. Är folkskygg (inte tillvardags) och vill helst vara ensam och inte stöta på folk i ödemarken. Är inte ute efter att sno era smultronställen utan behöver helt enkelt tips på skapliga fiskeställen som matchar mina önskemål. Har stor respekt för naturen och skulle aldrig i hela mitt liv skräpa ner, det jag inte kan elda upp (ingenting i stort sett) tar jag självfallet med mig hem igen. Alla tips är välkomna och jag är glad för den hjälp jag kan få. Allt är av intresse norr om Kiruna enda till riksgränsen. Haha detta lät ju tamejfan som en kontaktannons, men vad ska man göra när man läst spaltmeter och ändå inte blivit klokare. Med vänliga hälsningar Jonathan
 
inget svar

Ja du, vet inte om jag kan ge dig så bra tips då du skriver att du helst ej vill vandra nån längre sträcka och ej heller flyga.

Hur långt på ett ungefär kan du tänka dig att gå ?
Vilken sorts fisk är du intresserad av att få ?


Det lättaste och enklaste, lätt att hitta och komma till för att fiska skulle kanske vara Vojuatätno kanske?
 
Mitt första inlägg på detta forum, men det verkar ju vara ett toppenforum med gott om hjälpsamma människor så jag chansar. Jag har för avsikt att åka upp till Kiruna i år och tälta/fiska i 2 veckor.
Tiden är ganska flexibel, mellan juni och september i princip. Har i huvudsak tänkt att fiska fluga, men även UL-spöt får hänga med. Undviker helst helikopter men vill inte heller vandra dygnsvis. Är folkskygg (inte tillvardags) och vill helst vara ensam och inte stöta på folk i ödemarken. Är inte ute efter att sno era smultronställen utan behöver helt enkelt tips på skapliga fiskeställen som matchar mina önskemål. Har stor respekt för naturen och skulle aldrig i hela mitt liv skräpa ner, det jag inte kan elda upp (ingenting i stort sett) tar jag självfallet med mig hem igen. Alla tips är välkomna och jag är glad för den hjälp jag kan få. Allt är av intresse norr om Kiruna enda till riksgränsen. Haha detta lät ju tamejfan som en kontaktannons, men vad ska man göra när man läst spaltmeter och ändå inte blivit klokare. Med vänliga hälsningar Jonathan

Ett tips är att fiska Rautasetno. Ganska lätt åtkomlig utan helikopter, i princip kan du hitta bra fiskeplatser redan efter en timmes promenad från det att du kliver av bussen (Buss från Kiruna mot Abisko, kliv av där Rautasetnos västra gren korsar vägen). Om du går tre-fyra timmar hittar du lätt ställen där man kan få vara ensam en hel vecka. Fisket kan vara strålande om du har tur med väder och vattenstånd. Om du är intresserad kan jag ge mer detaljer.
 
Apropå Rautas, så har jag en gång fiskat där, i älven alltså, men jag åkte bil mot Kurravaara, och stannade nånstans och gick lite i skogen för att komma till älven. Det var länge sen och jag har inga särskilda minnen i övrigt, men det var en rejäl älv att fiska i, och det var ganska lätt att åka dit. Går kanske att åka nån buss mot Kurravaara. Dock kanske inte så typisk fjäll- eller sandåsmässigt som man kanske är ute efter om man tänker sig norr om Kiruna.
 
Här har du information och fiskekarta för Kiruna kommun. Där får du en liten överblick över vatten och vilka det inte är tillåtet att fiska i eller där det är kvoterat.

http://www.lansstyrelsen.se/norrbot...3/Pages/fiskekortbilaga-for-kirunakortet.aspx

Rautas är nämnt, det ligger nära. Ett annat är Kalixälven söder om Kiruna för grov öring. En liten bit längre bort Vittangijärvi med olika utlopp (bla klassiska Pirtimesjokken, där en del är kvoterad). Relativt sett folktomt område, men en bit att ta sig. Leavas har iaf tidigare varit väldigt bra, men har haft ett hårt fisketryck. En del är endast för flugfiske.
Kaitumälven kan vara ett alternativ också men då får du transportera dig en bit från Kiruna. Info om Gällivare hittar du här:

http://www.lansstyrelsen.se/norrbot...ages/fiskekortbilaga-for-gallivarekortet.aspx

Det smidigaste i Kiruna är att ta flyg ut och bli upphämtad när man gör upp om det, då kan man få vara riktigt ostörd.
 
Jag kan tipsa om ett ställe som ligger ett par timmars vandring från närmsta väg.

Det är Harr som gäller.

Jag lovar dig harr på i stort sett varje kast.
Ett tjugotal Harrar kring halvkilot kommer du få per kväll.
Lika många mindre.
Och ett par 7-8 hektos.

Med lite tur även +1kg men dom är ganska sällsynt.

En magisk harrplats.

Är du intresserad så PM:a

Jag gjorde föresten en berättelse därifrån för många år sedan här:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=27878
 
Finns mycket runt Kiruna-området.
Min favorit är Kaitum älven. Sveriges sista älv som inte är reglerad.

Men Sandåslandet är speciellt också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JAD Fiske med vy i Kiruna Fiske 9
ölle fiske Kiruna Fiske 53
Jojosurf Vilken väder för fiske efter regnbåge? Fiske 3
Ahvenet Fiske utomlands, regler och licenser. Fiske 1
Pohman Upplåta fiske områden Fiske 1
NLjung Fiske i Arjeplogsfjällen (Gardaure / Bartaure med omnejd) Fiske 0
Llama Kastspö till nybliven pensionär (present) Fiske 18
Jiggprofeten Fiske är meditation Fiske 8
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
HeligeAlex Fiske runt ammarnäs och fjällen runt om Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
Elias_37 Vandring och fiske Fiske 1
dmitrij Tips! Vandring 3 nätter, 2-3 t från 08 med fiske Fiske 5
KaptenKrok Bryt ner ett vatten med Mikko Seppänen | Analys av vatten inför fiske Fiske 0
Troll 3 Fiske och Friluftsliv i Sör Varanger Fiske 145
KaptenKrok Skrock när det gäller fiske Fiske 17
dmitrij Fiske i Vesterålen Fiske 6
erik_odal Fiske nära syterstugan? Fiske 2
Lindeman Fiske Nikkaloukta-Alesjaure-Katterjåkk Fiske 4
larsn1 Yngern nykvarn fiske från land Fiske 3
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
Mattias70 Fiske i åar Fiske 6
federico Fiske kring Kärna, Lökeberg, Tjuvkil - Kungälvs kommun Fiske 2
dmitrij Tältplats med fiske runt om Stockholm? Fiske 0
HenricA Norgefiske, favoritdestination? Fiske 0
Peran71 Fiske i Hemavan Fiske 0
cloud76 Fiskekort för fiske i Norge (norra lapplandsfjällen)? Fiske 4
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
cloud76 Fiske Lapplandsfjällen runt Teusajaure-Singi Fiske 0
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
erito Fiske i fjäll-tjärn Åre? Fiske 0
cloud76 Fiske i Rogenområdet - fiskekarta, fiskekort och fisketips Fiske 2
dahlledahlin gädd fiske sälskap i nyköping sökes Fiske 0
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
never Fiske nära Kautokeino med barn? Fiske 0
Morgan Fiske med Guide Fiske 4
Morkass Gös fiske! Fiske 0
myospinae Fritt fiske i Skåne? Fiske 1
skogsbaronen Lättillgänglig fiske/tältplats västerbotten Fiske 11
blixsten25 fiske Fiske 2
SurviveInNature Fiske i Jämtland Fiske 1
SunnyBeach Fiske i Skärgården (Värmdö) Fiske 0
Viktor.L Bra fiske på vandringen mellan Vakkotavare och Abisko Fiske 2
Morkass Ny Fiske/vilmarks/matlagningsserie!! Fiske 1
skallagrimson Fiske runt jämtlandstriangeln Fiske 4
avslutad160426 Fiske runt Linköping? Fiske 2
Trekkforlife Funäsfjället/fiske/vandring Fiske 3
SimonRundqvist Fiske och vandring Fiske 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...