Orientering

Jag har sprungit en del trim-orientering (naturpasset, hittaut...) och tycker det är trevlig träning. Nu funderar jag på om man som vuxennybörjare kan gå med i en klubb. Jag vet rent teoretiskt det mesta om karta och kompass ( även om jag i praktiken inte varje gång hamnar där jag hade tänkt ) så jag är inte ute efter en nybörjarkurs, utan snarare någon form av träning med andra orienteringsblåbär.
 
Är det skillnad på klubbarnas inriktning vad gäller motionärer eller elit? Jag bor i Göteborg och där verkar finnas några klubbar att välja på.
 
Vissa klubbar har ju bra bredd också. Stern exempelvis som både orienterar och åker skidor och anordnar bra arrangemang exempelvis kring Vasaloppet. Jag har hört att deras logistik är väldigt föredömlig även om jag inte personligen haft med dem att göra.
 
Orientering i Gbg

Är det skillnad på klubbarnas inriktning vad gäller motionärer eller elit? Jag bor i Göteborg och där verkar finnas några klubbar att välja på.

I Göteborg finns ett antal klubbar och vad jag vet är gamla som unga, nybörjare som elit välkomna. Frölunda OL kör i Sisjön, Utby i östra delen och det finns minst en klubb i Skatås. Vi bor på Hisingen och är med i Tuve AIK som håller till i Hisingsparken mest. Våra tjejer har just börjat och i och med det har hela familjen dragits in i orienteringsvärlden. Är själv van vid karta och kompass, men har aldrig tävlat förut. Som nybörjarvuxen kan man iaf i Tuve vara med på träningar och gå en lättare bana. Vid tävling kan man starta med en kortare bara i den öppna klassen. Vid vår senaste tävling var det fullt av pensionärer ute i skogen och tog kontroller i sitt eget tempo. Du kommer säkert att hitta en trevlig klubb!
 
IFK Göteborg, Göteborg majorna OK och Sävedalens OK är de största elitklubbarna i Göteborg. Elitklubbar har en tendens att satsa mycket på eliten och om man då inte är elit kan det vara trevligare att vara med i en annan klubb. Nu vet jag dock inte hur det är i de nämnda klubbarna.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...