Flugfiska gädda med #5-spö...

Har precis köpt mig en flytring och väntar bara att isen ska spricka upp...
Men jag har inga kraftigare spön än klass 5/6. Hur går det med gäddfisket då?

Har endast fiskat harr, öring mm i Ljungan (älv) förut. Men aldrig gädda.
Så ni kan gärna ge lite extra tips :)

/Mattias
 
problemet med ett så "lätt" spö är att det ofta kan vara svårt att kasta med under de förhållanden som gäddfiske ofta bedrivs. blåser det mycket är det inte lätt att få ut flugan. i synnerhet med tanke på att det nog kommer vara svårt nog att få ut en stor gäddfluga med ett sådant spö i lugna förhållanden. det är därför att rekomendera att ha ett spö som kan klara en tillräcklickt kraftig lina som bär upp en gäddfluga med tafs. själv har jag ett 9´6 fot klass 8 spö och det märks helt klart att det blir svårt att få ut flugan även med ett så kraftigt spö om det blåser. men det är
klart att det skiljer sig mellan insjö och skärgård.

det kan med andra ord bli problematiskt, men med lite tålamod går allt. det är oerhört kul att fiska gädda på fluga och i min mening ganska annorlunda, nästan exotiskt i jämförelse med traditionellt flugfiske. ha kul i din nya flytring och hoppas det löser sig med spö-frågan.
 
Desto roligare! Anledningen till att AFTM 7-9 spön brukar rekommenderas till gädda är helt enkelt på att det är lättare att drilla en storgädda, men framförallt att kasta lite större och tyngre flugor. Men en 5:a duger helt gott om du inte kastar de allra största flugorna, och när du sitter i flytringen behöver du ju inte kasta några monsterlånga kast heller. Tro mig, du kommer också få en fajt du inte glömmer om storgädda hugger ;)
 
Kul

Ett tipps är att binda "lätta" flugor. Dvs inte använda kanin utan satsa på lätta men starka krokar (har sånna hemma men kommer inte ihåg vad det heter, kolla med din lokala flugfiske handlare) och lätt material som inte suger åt sig vatten. sen kan du ju alltid "trolla" med flytringen..... Lycka till
 
Att fiska gädda med en #5/6 funkar även om det är lite struligt. Jag tror inte det är något större problem för dig eftersom du har en flytring, då behöver man ju inte kasta så väldigt långt.

Instämmer i med tidigare "talare". Försök använda flugor i lätta material (inte suger åt sig för mycket vatten) eller som har alltför stort vindmotstånd, detta gör dem lite mer ju lättkastade med ett lätt spö. Några flugor som funkar bra med lätta spön är "angelhair flugor", samt små versioner av gäddsara (en långsmal skapelse som inte ger något större vindmotstånd).

Slutligen: Glöm inte "ståltafs" (proleader eller pikewire funkar prima), käftöppnare och en tång :)


Lycka till

Mugge
 
Mugmez; sa:
Slutligen: Glöm inte "ståltafs" (proleader eller pikewire funkar prima), käftöppnare och en tång :)


Lycka till

Mugge

Jag tycker nog att #5-6 är på gränsen till för klent för gäddfiske, drillningen blir inte optimal..

Jag har provat en del gäddfiske med fluga men jag e livrädd att ståltafsen skall kapa mitt spö vid ett dåligt kast.. Skulle det kunna fungera med fireline eller liknande?
 
Spöt funkar nog, men linvikten blir i underkant för riktiga stora gädd eller laxflugor.

Klumpen bör väga åtskilligt mer än flugan för att kunna åstadkomma ett regelrätt flugkast.

Prova med en #7-lina med nedkortad framtapering, ger lite mer ork i loopen, om ditt spö tillåter det.

Det blir till att experimentera lite, eller komplettera med ett gädd-/kustöring-spö, med lämplig lina.
 
-Patric-; sa:
Mugmez; sa:
Slutligen: Glöm inte "ståltafs" (proleader eller pikewire funkar prima), käftöppnare och en tång :)


Lycka till

Mugge

Jag tycker nog att #5-6 är på gränsen till för klent för gäddfiske, drillningen blir inte optimal..

Jag har provat en del gäddfiske med fluga men jag e livrädd att ståltafsen skall kapa mitt spö vid ett dåligt kast.. Skulle det kunna fungera med fireline eller liknande?

Visst är en #5/6:a i klenaste laget... men det funkar om man vill prova på. Kompisen lyckades landa en 7 kilos förra våren på en #5/6:a... men det var en lång, rörig och långt ifrån optimal drill, men väldigt underhållande att titta på ;-)

Skall man satsa lite mer seriöst på sitt gäddflugfiske kan det nog vara på sin plats med en #7/8/9:a beroende på var man fiskar.

Vad gäller ståltafsar så har jag aldrig haft några problem med att de skadar spöet, en proleader är ju ungefär lika mjuk / hård som en vanlig nylonlina.

Angående fireline som tafs så är det inget jag rekomenderar. Jag exprimenterade lite med det förra våren och tyckte att jag förlorade för mycket fisk och flugor för att det skulle kännas bra... så i fortsättningen få det nog bli "ståltafs".
 
Finns...

det nån möjlighet att få se ett par gäddfluge-alster?

Har hitills aldrig fiskat gädda på fluga, av diverse olika skäl, men om man mot förmdan skulle ge sig ut efter dem så kan det vara bra med lite fluguppslag !

/Anders B
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tezooo Ställen att flugfiska på i Stockholm Fiske 0
sutcher Flugfiska i Snake river Fiske 0
fiskarn97 börja flugfiska. Fiske 6
Gungner Flugfiska Abborre :) Fiske 1
jesper97 Flugfiska Abborre? Fiske 13
highlandpark Flugfiska i Stockholm utan bil?? Fiske 2
Hedenhös Börja flugfiska Fiske 34
jenkka hjälp mig flugfiska i keb-abisko Fiske 6
muad9104 Kastmete efter gädda med jigg Fiske 16
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
lsjonsson Räv fångade gädda i Naturmorgons direktsändning Fiske 0
Calle94 Köptips utrustning gädda Fiske 21
nka Största gäddan? Fiske 5
Morkass Ismete gädda på 14,58kg :) Fiske 5
fuentes Vilken lina till abborre, gädda, insjö? Fiske 4
quid Kroka abborre, undvika gädda? Fiske 12
Spiken hjälgrepp på Gädda Fiske 12
avslutat080903 SVT: Rödingen blev till gädda ?!?! Fiske 6
KLAGER Svenska rekordet på gädda 11.8kg! Fiske 12
7435 abborre/gädda lainio älv Fiske 12
norpan_ Meta Gädda? Fiske 18
fiskedagbok.se Gädda på fluga! Tafsproblem.. Fiske 14
sna_ke vilken klass för gädda Fiske 19
flugfiskarn Flugspö till gädda ? Fiske 5
mrcv Flugfiske efter Abborre och Gädda Fiske 2
-Patric- Gädda på fluga Fiske 4
olind Kort spö till (äldre) Shimano Sedona 500FA för cykelcamping Fiske 3
tezooo UL-spö som är teleskopmodell ellet mycket kompakt? Fiske 4
Johnssoon UL-spö Fiske 10
vandrafjäll Fungerar en multirulle på följande spö? Fiske 7
Bubble Fiska från klippa vid havet – val av spö, rulle Fiske 25
mindful Spö för fjällvandring? Fiske 18
mindful Bra spö för ~ 500 spänn? Fiske 3
kristofer_wallmark Elbe-spö samt Cardinal-rulle? Fiske 2
misenos Vill ha hjälp att köpa UL haspelrulle och spö Fiske 14
bredviken Omöjligt spö? Fiske 6
Gubbril teleskop spö? Fiske 6
Donuts Spö för vandring Fiske 19
frni Vilket spö tar jag inför Afrikasemestern? Fiske 5
highlandpark Bra spö för "sällanfiskare med kvalitetskrav" Fiske 24
esoxlucius74 Spö-tips?!?! Fiske 6
fizzka nytt(gammalt) spö! Fiske 8
Göran C Bra UL-spö? Fiske 1
sol80 Lax med ett 5-6 spö Fiske 4
TAZGARM SPÖ Fiske 4
PoH Jag har valt spö ! (tror jag) Fiske 6
PoH skillnad mjukt/styvt spö ? Fiske 3
TG Problem Spö vs Rulle Fiske 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...