Wader-boot: hjälp till i vâr produktutveckling!

[Denna diskussionstråd är skapad i samarbete med Utsidan]


Hej alla flugfiske-entusiaster!

Jag är anställd pâ ett medelstort familje-företag som tillverkar kängor.

Vi hâller nu pâ att förnya och förbättra vâr ”wader-boot”, och en första prototyp befinner sig f.n. pâ fält-test för utvärdering. När produktutvecklingen väl är klar kommer kängan i vederbörlig ordning att börja serietillverkas för hand här i vâr fabrik.

Med benäget tillstând av Utsidans redaktion (tusen tack för det!) ber jag nu vänligen alla er här församlade flugfiske-experter och vana användare av denna typ av wader-boots att höra av er med just era personliga synpunkter om den här typen av känga. Det vore ytterst intresant att fâ rapporterna frân vâra egna experter och testare kontrasterade mot just era erfarenheter frân er favoritplats mitt ute i strömmen!:

- Vad anser just du är viktigt att tänka pâ när man designar en wader-boot? - Vilka material är bra resp. mindre bra? - Ser du nâgra svagheter resp. fördelar med nedan konstruktion. -Hur ser din ”dröm-wader-boot” ut? etc etc..


Den aktuella prototypen har följande egenskaper (bilder kommer inom kort):

*Ovandel i tvättbart spalt-läder (vi funderar pâ om tvättbar nubuck skulle vara bättre?) samt försedd med en mânga smâ hâl för effektiv dränering (mânga smâ hâl istf fâ stora hâl). Redan nu kánner vi pâ oss att ovanlädret är i mjukaste laget (?)

*Rymlig läst

*Krage och ”folding-leather” i Cordura-nylon

*Relativt högt skaft (22 cm)

*Filt-sula med 15 st. Korker’s metall-nubbar för ökat grepp pâ ojämna stenar samt för att förhindra förlitning av filt-sulan. Kil och klack för att underlätta gâng pâ land. (vad anser ni om filt kontra Aqua Stealth och liknande?)


Alla synpunkter är naturligtvis välkomna. Om intresse finns redogör jag gärna för det färdiga resultatet när det väl är klart, och vilka modifieringar som genomfördes pâ den aktuella prototypen.

Tusen tack pâ förhand för er hjälp!

Mvh / Mats Lindholm
 
Min erfarenhet är att filt slår alla andra material när du står i en älv med en 10kg lax som inte vill som du, andra material är bättre på land.

Tänk på att kängan skall klara saltvatten, och andra otrevliga miljöer.

Kängan skall oxå vara bra att gå med, den skall i princip vara lika bra som en vandrarkänga med tanke på att en fiskare kan tillryggalägga ett par mil under ett dygn.

Ett tips är att köpa in ett par SIMMS GUIDE vadarskor för att se hur dom har gjort, denna känga är absolut bland det bästa som finns på marknaden!!
 
Mycket snygg, men ser inte så stabil ut

Den största svagheten med mina Fenwick-vadarskor är att de är jäkligt sladdriga eftersom de är gjorda av tyg. Er sko ser inte så hård ut i skaft, men jag kanske bedrar mig?
Det jag upplever som viktigast är ju stabiliteten, precis som i en vandrarkänga som man ska gå i några mil.

Är det lätt att byta sula när den är fullproppad med spikes? Det är ett måste att kunna byta sula eftersom de slits ut efter ett par säsonger.

Sedan skulle jag ta bort metalldelarna som håller i snöret - de kommer att rosta sönder och lossna efter ett par år i sötvatten eller efter 2 månader på västkusten. Bättre att ta hårdplast eller annat lämpligt material.

Snören är förresten helt värdelöst på vadarskor när man fiskar på vintern och hösten eftersom man håller på att frysa fingrarna av sig när man ska ta av/på dem. Dessutom måste man alltid hålla på att fippla med dubbelknutar.

Varför inte använda kardborreband så slår ni två flugor i en smäll? Kanske inte det snyggaste, men bäst ur användarsynvinkel.

Peppe
 
Har inte tid att göra inlägg på utsidan så ofta som jag skulle vilja, men det här lät spännande så jag kan inte avhålla mig...

Själv började jag använda vadarkängor redan '96 och fick då en del kommentarer om att det där var väl inget att satsa på. Men framtiden har gett mig rätt :)

Jag har haft nöjet att i princip använda en och samma känga hela tiden under dessa sju år. Då har jag vissa år haft över hundra fiskedagar med kängan. Vilken? Kanske inte bör sägas med tanke på trådskaparens intention.
Mina erfarenheter på positiva egenskaper

*bred, ger stabilitet i hård ström

*lättsnörad även med blöta snören. Märket Hodgman hade kardborreknäppen vilka dock slutade häfta efter ca 2 år och där stor man med en obrukbar känga...

*välja snören och hällor som göt att knuten och snörningen inte går upp i vattnet (livsfarligt)

*torkar fort, vissa skinn-mocka- material är rena mardrömmen här, suger upp som svampar. Om man ska packa ner kängan i ryggsäcken nästa dag vill man inte släpa på två kilo extra vatten

*lätthet, jag prioriterar smidighet i min vadning

*lätt att ta av och på

* inga kraftiga sömmar i skon då detta sliter på neoprensockan.

Det var allt jag kunde komma på!
 
Godmorgon Patrik, Peppe och Usse och tack för era intressanta synpunkter! Alltid ett nöje att ta del av erfaret folks tips och förslag. Idag kommer faktiskt en av testarna hit efter att ha använt kängan ett tag, och vi ska se vad han har att säga.

Jag âterkommer inom kort för att besvara de frâgor ni ställer, samt för att i övrigt komentera nâgra av era synpunkter.

En komentar redan nu: Josef, intentionerna med denna trâd är inga andra än att inhämta information för att kunna göra en sà bra och praktisk känga som möjligt, sâ om du har använt samma känga under 7 âr sà ligger det helt inom intetions-ramarna att fâ veta vilken det är! Antingen direkt här i forumet eller via mail till mig. (Om du vill, naturligtvis) En sà pass hâllbar kánga förtjänar naturligtvis att uppmärksammas för deltagarna i detta forum!

Âterigen: tusen tack och pà àterhörande!

Vänligen / Mats
 
Av nyfikenhet så undrar jag ifall det bara är kängan ni skall göra eller blir det själva vadarna också?

Kommer ni att göra egna Gravel Guards som passar er känga eller kommer ni att förlita er på tillverkaren av vadarna för detta...

HejHopp
 
Skomakare bliv vid din läst...

.. tror jag man säger pà svenska, och detta är ocksâ vâr filosofi. Vi har allstà inte tänkt oss att göra vadare ocksâ, ej heller "grus-damasker".

Mvh / Mats
 
Frâga ang. snörningen

Hej igen.

Snörningen är naturligtvis en mycket viktig detalj i en sâdan hár kánga, och jag har just komenterat era synpunkter ang. denna med nàgra kollegor och med en av vâra testare.


De krokar och öglar vi använder har hittills inte gett nâgra problem med korrision, varken hos bergs-kängor eller i tidigare versioner av wader-boots. Dessa har även använts betydligt i salt-vatten och i bräckt vatten, typ i flodmynningar ut i Biscaya uppe i norra Spanien. Naturligtvis ár det dock en detalj vi noga studerar och följer upp.

Kardborr-system har ju tyvärr den nackdelen att de börjar släppa med tiden, vilket kan vara vâdligt ute i strömt vatten.

Den aktuella prototypen har ett snör-system med ett lâsklipp /"broms", sà att foten alltid sitter stadigt oavsett hur hârt eller lást man knyter i skaftet, samt även fungerar som en sákerhet om knuten skulle gâ upp mitt ute i strömmen.

EN FRÂGA:

Nuvarande version har öglor över foten fram till "bromsen", och sedan krokar för att knyta ât skaftet. Fördelen med krokar är att det gàr relativt snabbt och látt att snöra. Nackdelen är att om knuten gâr upp ute i vattnet sà slápper hela skosnöret ända ned ned till "bromsen".

Vore det bättre att ha öglor ända upp, och pâ sâ vis hâlla kvar skosnöret runt skaftet även om knuten skulle gâ upp?

Mvh / Mats
 
Re: Frâga ang. snörningen

malindo; sa:
EN FRÂGA:

Nuvarande version har öglor över foten fram till "bromsen", och sedan krokar för att knyta ât skaftet. Fördelen med krokar är att det gàr relativt snabbt och látt att snöra. Nackdelen är att om knuten gâr upp ute i vattnet sà slápper hela skosnöret ända ned ned till "bromsen".

Vore det bättre att ha öglor ända upp, och pâ sâ vis hâlla kvar skosnöret runt skaftet även om knuten skulle gâ upp?

Mvh / Mats

Ett skosnöre går väl sällan av när man änvänder skon, eller? Mina skosnören brukar iaf gå då jag knyter skorna. Mao borde hakar vara smidigare. (Säger jag som inte vet vad för skor ni pratar om egentligen)

/Håkan
 
Re: Re: Frâga ang. snörningen

Håkan K; sa:
Ett skosnöre går väl sällan av när man änvänder skon, eller? Mina skosnören brukar iaf gå då jag knyter skorna. Mao borde hakar vara smidigare. (Säger jag som inte vet vad för skor ni pratar om egentligen)

/Håkan

har du inga blöjer att byta istället för att lägga dig i sånt du inte begriper!! muhahahaha
 
Jag borde väl också byta blöjor...

...eftersom jag har noll erfarenhet av detta.

Men en ide har jag. Hur skulle det funka att istället för traditionell snörning använda flera repsnören eller band som fäster i varsitt snörlås/armespänne eller liknande?

Nackdelen blir ju att skon inte sitter lika tajt, å andra sidan blir det mycket lätt att ta av och på med frusna fingrar, samt att man alltid har viss "snörning" kvar, även om en rem lossnar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.