Göra sjövatten garanterat drickbart.

Hejsan!

Ny här. Kul att vara med. :)

Jag har flyttat till torpet. Här saknas rinnande vatten. Jag klarar mig på dunkar från bensinmacken.

Jag skulle vilja kunna ta vatten från en inläggande insjö och rena det.
Bilen är lite ostabil så lösningen med dunkar är inte garanterad.



Fråga:
Vad finns det för lösningar för att göra sjöns vatten drickbart/ofarligt.
Koka är en del av det.
Finns det någon maskin som renar vattnet på flera olika sätt utan att kosta skjortan. Jag har sett de där små vattenrenarna man kan ha med sig när man är ute och vandrar, men det finns kanske något mer effektivt?

Jag har inte heller direkt prylar så jag kan bygga något själv som jag sett att folk gör på youtube.

Allt gott!
Mvh!
 
Första frågan att ställa sig är ju: Vad är det du behöver rena bort?

Om det inte är en väldigt liten och övergödd sjö som matas från dräneringsdiken så är sannolikheten rätt stor att vattnet faktiskt redan är drickbart direkt från sjön.

Har du tänkt pumpa från sjön eller har du tänkt hämta med dunkar därifrån?

Om det bara är mikroorganismer du är orolig för så är ju klorering av vattnet ett ganska bra alternativ, det finns trådar här i forumet om hur man t.ex. kan nyttja "poolklor".

Är det tungmetaller och kemikalier du vill ha bort så är det värre, aktivt kol kan väl ta en del, men inte allt. Helst ska man väl ha nån form av jonbytarmassa för att få bort sånt.
 
Finns jättebra filter nuförtiden. Vissa tar till och med bort virus.

Men som tidigare nämnts, måste du veta vad du vill ta bort. Är det fritt från gifter och sånt så är det enkelt.

Skicka in ett vattenprov och ta beslut efter det.
 
Rent vatten

Jag har privilegiet att bo invid en ren källsjö, Yxningen i Östergötland, där jag kan hämta vatten och dricka det direkt. Så är det ju inte för alla här nere i mellan och Sydsverige. Är också nyfiken på enkla reningsmetoder som gör vatten drickbart
 
Kommunalt vatten är klorerat och tål förvaring länge. Men det är rätt många andra steg som sjövatten genomgår innan det distribueras i ledningar http://www.veoliawatertechnologies.se/media/artiklar/rena-sjovatten.htm

Troligen så här hälsovårdsnämnden koll på de sjöar i kommunen som har allmänna badplatser.

Finns ju en hel del varianter men ett vandringsfilter kräver rätt mkt jobb. Hur ser vattnet ut i sjön? Finns det boskap som betar inom tillrinningsområdet?

Borrad brunn brukar ge bra vatten men här och där i landet finns gifter i berggrunden som t ex arsenik. Det går att köpa analyser men kommunens hälsovårdsnämnd har nog koll.

Stora sjöar som Vättern, Vänern och Mälarens stora fjärdar har gott och bra vatten utan rening. Mindre sjöar kan vara OK men ofta finns humusfärgning och inte aptitlig smak.

Hur gör dina grannar? Hur gjorde de som bodde i torpet tidigare?

Finns där grävd brunn?

Thure
 
Hade jag samma behov hade jag tittat på Sawyer Zero Point Two med hinktillbehören.

En stor hink och ett gravitationsfilter som filtrerar 0,02 mikrometer.
Förfiltrering rekommenderas. Man kan t.ex. montera ett utav deras 0,1 mikrometersfilter på samma slang, men före det dyra filtret.
I utloppet på hinken, vilket ska vara åtminstone 5 cm ovanför bottnen för att undvika bottenslammet, kan man även sätta ett grövre filter.

Har man inte behov av att filtrera bort virus så kommer man billigare undan.

Har aldrig testat deras 0,02, men deras 0,1-filter backspolar man enkelt och snabbt om de sätter igen.

Men det ursprungliga rådet kvarstår. Skicka in ett vattenprov först.


https://www.overlevnadsbutiken.se/p...ontent=584f8fa0c4c93b9fb862c46b5abc22cc;364;0
 
hejsan
komplettera med ett kolfilter för smak och ev tungmetaller och sånt..;)
glöm inte att kolla ph-värdet på vattnet..
mvh
 
Första frågan att ställa sig är ju: Vad är det du behöver rena bort?

Om det inte är en väldigt liten och övergödd sjö som matas från dräneringsdiken så är sannolikheten rätt stor att vattnet faktiskt redan är drickbart direkt från sjön.

Har du tänkt pumpa från sjön eller har du tänkt hämta med dunkar därifrån?

Om det bara är mikroorganismer du är orolig för så är ju klorering av vattnet ett ganska bra alternativ, det finns trådar här i forumet om hur man t.ex. kan nyttja "poolklor".

Är det tungmetaller och kemikalier du vill ha bort så är det värre, aktivt kol kan väl ta en del, men inte allt. Helst ska man väl ha nån form av jonbytarmassa för att få bort sånt.

Finns jättebra filter nuförtiden. Vissa tar till och med bort virus.

Men som tidigare nämnts, måste du veta vad du vill ta bort. Är det fritt från gifter och sånt så är det enkelt.

Skicka in ett vattenprov och ta beslut efter det.

Jag vet inte hur/vem jag skulle skick vattenprov. Det är inte riktigt läge för det nu heller.

Kommunalt vatten är klorerat och tål förvaring länge. Men det är rätt många andra steg som sjövatten genomgår innan det distribueras i ledningar http://www.veoliawatertechnologies.se/media/artiklar/rena-sjovatten.htm

Troligen så här hälsovårdsnämnden koll på de sjöar i kommunen som har allmänna badplatser.

Finns ju en hel del varianter men ett vandringsfilter kräver rätt mkt jobb. Hur ser vattnet ut i sjön? Finns det boskap som betar inom tillrinningsområdet?

Borrad brunn brukar ge bra vatten men här och där i landet finns gifter i berggrunden som t ex arsenik. Det går att köpa analyser men kommunens hälsovårdsnämnd har nog koll.

Stora sjöar som Vättern, Vänern och Mälarens stora fjärdar har gott och bra vatten utan rening. Mindre sjöar kan vara OK men ofta finns humusfärgning och inte aptitlig smak.

Hur gör dina grannar? Hur gjorde de som bodde i torpet tidigare?



Finns där grävd brunn?

Thure

Hur är det relevant angående badplatser?

Det är familjen som haft torpet i 30 år. Vi har aldrig haft vatten här. Alltid tagit vatten i stora dunkar från hemmet.
Tack.

hejsan
komplettera med ett kolfilter för smak och ev tungmetaller och sånt..;)
glöm inte att kolla ph-värdet på vattnet..
mvh

Jag vet inte hur jag kollar PH-värdet och det är just dessa olika filter jag är intresserad av. Konkreta tips på vilka som är bra etc.

Ni som nämner virus....
Extra obehagligt just nu pga. "viruset". Haha.

Mycket tacksam för alla svar.

Sedan har jag hört att det finns olika vattenreningstabletter. Micropur finns någon som heter. De olika tabletterna skall visst vara olika bra också.

Någon som har koll?

Mvh!!
 
Om du inte vet vad du vill rena vattnet från så föreslår jag att du struntar i att rena det.

Filter som tar virus och bakterier stoppar t.ex. inte tungmetaller eller gifter, det gör inte heller klorering, behandling med jod eller väteperoxid.

Micropur är en klortablett, som är ger ett rätt högt literpris på vattnet. Som jag skrev är det billigare att då köpa poolklor.

I slutet av den här tråden finns det test och beräkningar för dosering.
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=70396

Men som sagt var, ska du ha bort tungmetaller så behöver du troligen filter med aktivt kol istället.
 
Hur är det relevant angående badplatser?

Det är familjen som haft torpet i 30 år. Vi har aldrig haft vatten här. Alltid tagit vatten i stora dunkar från hemmet. !

Vid badplatser mäts bakteriehalten s k coliforma
bakterier. Ger en indikation på hur mkt mikroorganismer som finns allmänt. Är det en klarsjö eller slättsjö med mkt alger sommartid? Mera närsalter ökar risken för bakterier.

Virus kan ge magtarminfektioner.

Thure
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...