Fråga ang. ryggsäcksval

Funderar på ny ryggsäck. Den jag har är 44 år gammal....men funkar.
Dock blir det en del saker som sitter utanför.

Frågan är vad och hur stor jag ska välja. Och hur mycket Ni fjällrävar får plats med inuti.

Scenariot är t.ex Padjelantaleden från Ritsem till Kvikkjokk, med tält. Jag passerar stugorna och samevistena mest för komplettering av proviant.
Tar en annan väg här och där, t.ex från Tuottar till Tarraluoppal via krönet på Njoatsosvagge. Så jag tältar lite då och då bortom bekvämligheter.

Fråga: Får Ni in detta i en rygga?

Tält Bergans Compac Light 2, Sovsäck 1,4 kg McKinley, Liggunderlag Exped Synmat 5, Trangia 25, det lite större köket också 44 år gammalt, gasflaska.
Underställ, extra brallor och långärmad T-shiirt, regnställ, jacka, vantar, vadar/lägerdojor, mat för 4-5 dagar i stöten, plus en del som jag glömt nämna.

Hur stor rygga har Ni? Och vilket fabrikat. Kan nämna att min gamla Savotta väger 2,1 kg tom.
 
Jag har nyligen bytt min FR Raven Gyro 70 liter mot en FR Råive 80 liter. Den är ungefär 20 år gammal och väger 2,3 kg. Nu äntligen får jag plats med mina grejor! Tältet inrullat i liggunderlaget sitter vågrätt under säcken.
 
Börja med packningen, vad fyller den och vad väger den?
Vad vill du åtgärda vikten och volymen?

Min 61 liters väger 1,2 och det finns lättare.

go tur
 
Hej, börjar med ett lite tråkigt och klassiskt råd, prova,prova,prova. Säcken ska passa din rygg. Jag köpte hem en säck, provade packa, ställa in osv. och bytte till en annan tills jag blev nöjd.

Låter som jag hamnar rätt nära dig i volym på grejerna. Jag gick från en Bergans 65 l till en Kajka 85 sedan 5-6 år tillbaka. Anledning från början var främst att jag oftast flugfiskade förut vilket innebar vadarbyxor, skor, dagssäck osv.

Idag vandrar jag mest men använder fortfarande Kajkan och får utan problem ner allt i säcken, utan att ens använda de rymliga sidofickorna. Men där har jag oftast förstärkningsplagg, regnkläder och snacks för att det ska vara lättåtkomligt.

Hade förmodligen varit likadant med en 75 L men tycker det är otroligt bekvämt att bara kunna "stoppa ner" allt i säcken och slippa besvär vid packning samt att den även räcker till vid fisket.

Även bekvämt med frontöppning när man packar eller vill komma åt något som hamnat en bit ner i säcken.

Enda nackdelarna med den är väl möjligtvis att den är lite tung tom och att topplocket är lite snålt tilltaget kan jag tycka. Man måste som "slita till" det för att det ska täcka toppöppningen ordentligt.
Kanske aningen dyr också men jag ångrar mig inte.

Lycka till!
 
Tråkig attityd till verkliga råd. Men som tur är finns det 120 l ryggsäckar till salu för de som har behovet.

Lättare packning ökar komforten för bäraren.

go tur
 
Förstår inte att du inte kan få med det du nämner. Om du måste ha något löst utanpå säcken
- så är det väl en vattensäker packpåse du behöver, inte en ny säck? (Jag tolkar din text som
att säcken passar dig, och att du är nöjd med säcken som sådan.)

Min bruks-Alaska (~60L) rymmer med lätthet allt det där - om jag packar tält, liggunderlag, sov-
säck och nattombytet i packsäcken (~25L). Som sedan är fastbandad överst på ramen, ovanför
locket. Om jag bandar fast den locket istället - så kan jag ta av ramförlängaren...

Fundera du på en vattentät packsäck istället, det skulle säkert lösa ditt dilemma...
/Odd
 
Givetvis är lättare packning att eftersträva och något man bör tänka på bär man köper nytt.
För egen del är ju kajkan aningen tung, men fyller dubbla funktioner då den även används vid fiske. Då fyller jag upp 85 liter. Tilläggas bör att jag även testade andra märken men kajkan passade min kropp och uppfyllde övriga önskemål/krav bäst.

För min del hade jag redan bantat min packning till relativt lätta grejer och plockar bort onödiga prylar allt eftersom man lärt sig vad som behövs och inte, så jag fyller inte upp den med onödiga prylar. Skulle nog inte kunna banta bort så mycket av min packning utan att lägga ut rejäla summor eller tumma på vad jag anser vara komfort.

Som sagt kan TS säkert gå ner på 65-75 och rymma allt i säcken.
 
Förstår inte att du inte kan få med det du nämner. Om du måste ha något löst utanpå säcken
- så är det väl en vattensäker packpåse du behöver, inte en ny säck? (Jag tolkar din text som
att säcken passar dig, och att du är nöjd med säcken som sådan.)

Min bruks-Alaska (~60L) rymmer med lätthet allt det där - om jag packar tält, liggunderlag, sov-
säck och nattombytet i packsäcken (~25L). Som sedan är fastbandad överst på ramen, ovanför
locket. Om jag bandar fast den locket istället - så kan jag ta av ramförlängaren...

Fundera du på en vattentät packsäck istället, det skulle säkert lösa ditt dilemma...
/Odd

Låt mej förklara lite ytterligare:

Jag är relativt nöjd med den, men axelremmarna är hårda med mjukare skydd just vid axlarna. De glider ner under vandring . Så i tanken finns att sy ihop en vadderad strumpa så att det blir mer som Haglöfs gamla remmar till Grönlandssäcken (har försökt få tag i så'na utan att lyckas)
Jag har dock satt på ett Haglöfs midjebälte, det tillkom någon gång på 1980-talet (Ok jag är 70 bast och längtar tillbaka till Padjelanta)

En annan sak som jag har lite strul med är att trots att jag packar utrustning i separata påsar i olika färg blir det lätt oreda i ryggan under dagen. För att någorlunda råda bot på det finns tanken på en vattentät specialsydd packpåse för dagens proviant och stormköket. Den ska i så fall packas överst och utanför locket, så att jag inte ska behöva dra av regnskyddet för att fika/äta. Regnplagg likaså en vattentät packpåse möjligen kombinerad med proviantpåsen.

Fixar jag det så blir ryggsäcken alldeles utmärkt, men det vore kul med nå't modernare. Fjällrävens Kajka t.ex ser bra ut.

Det bör väl också nämnas att utan packpåsarna blir det ju en perfekt dagturssäck om man tältar vid någon trevlig topp och vill gå upp på den.
 
Jag tänker lite annorlunda när det gäller val av ryggsäck. Jag gick från en 75+10 liters Lundhags till en Berghaus Crusader 90+20 och kommer aldrig att köpa en mindre säck igen.

Får ofta försvara mitt val av en tyngre säck men när jag är ute med vänner med mindre säckar så blir jag var gång övertygad om att jag tänker rätt.

Vinsten med min säck som jag ser det är att jag aldrig (nästan) har en säck som är sprängfylld även om jag ska ut på längre turer vilket underlättar oerhört när man ska hålla ordning och reda och för att du blir väldigt flexibel. Det finns alltid nån liters utrymme som inte är fyllt om du måste ändra om eller lägga till.

Tält, liggunderlag, sovsäck, kök, kläder. Allt får plats i säcken eller i sidofickorna och jag slipper ha saker hängande utanpå i packsäckar. Dessutom är Crusadern grym för att bära tyngre packningar om jag ska t.ex. toppa allt med en fiskhink.

Och priset jag betalar för det? Runt 1,5 kg mer i "tomvikt" och det betalar jag med ett leende på läpparna även om jag måste trycka ner polarens regnställ i topplocket :)

Skämt åsido, man prioriterar givetvis olika men mitt tips är att kika på lite större säckar.

Mvh Nils
 
Jag har nyligen bytt min FR Raven Gyro 70 liter mot en FR Råive 80 liter. Den är ungefär 20 år gammal och väger 2,3 kg. Nu äntligen får jag plats med mina grejor! Tältet inrullat i liggunderlaget sitter vågrätt under säcken.

Får du rum med liggunderlag och tält under Råivesäcken? Jag lyckades själv få tag i en Råive säck (ny) från Fjällräven som jag monterat på min gamla Gyro ram från 1984, och den nya säcken tar i mitt fall hela ramens längd i anspråk. (PU-beläggningen på alla snölås på min original Raven säck hade börjat klibba så jag såg ingen annan lösning än att pensionera den).


Som svar på TS original inlägg. Med den utrustning du beskriver och en flerdagssvandring med proviant och bränsle tror jag du behöver en säck på ca 80 liter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
samppa89 fråga ang M/S Storlule Fjällvandring 9
coolmanq Fråga ang tältplats vid dörrsjön i lunndörrsfjällen Fjällvandring 6
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Fjällfantast Sarek, fråga om turförslag. Fjällvandring 27
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
Edstroom Gällivare vaktotavare Tåg/ buss fråga!! Fjällvandring 13
disgruntled Fråga angående Fjällräven Classic Fjällvandring 3
rolandsk Fråga om dagsturer/paddling i Kvikkjokk Fjällvandring 3
bakti Fråga om led i Tafjordfjella/Reinheimen Fjällvandring 0
Tanzen Fråga om femdagarsrutt i Abisko Fjällvandring 2
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
bastuman Fråga angående Terrakaise, Tarradalen mm Fjällvandring 7
majjen Fråga 2: Området mellan Hoiganvaggi och Dossagevaggi Fjällvandring 3
majjen Fråga 1: Gatterjavri - Unna Allakas på norska sidan Fjällvandring 4
funkymac Fråga - Vandring i Sarek Fjällvandring 2
Orre88 En fråga om det där "nödvändiga". Fjällvandring 3
englad En mer filosofisk fråga om "promenadavstånd" Fjällvandring 4
joa_bj Dum fråga om Primusköp Fjällvandring 9
Avslutatmedlemskapx Fråga Fjällvandring 23
oskarlin T-doja, snabb fråga Fjällvandring 3
larvik line Fråga om kläder skallplag Fjällvandring 1
Jonas_K4_9596 Fråga t."Sarek-Proffs" vid mycket vatten i Rapadalen? Fjällvandring 5
stevelero en fråga... med tanke på föregående tråd... Fjällvandring 16
Salmo Trutta hällregn... och ingen som helst fråga att svara på. Fjällvandring 19
cassius Kort fråga. Fjällvandring 6
viktig fråga Fjällvandring 0
madir En annan fråga om vandringsstavar Fjällvandring 5
En fråga om Nallo-stugan Fjällvandring 5
bombuspolaris Tips och funderingar ang. packning kläder? Fjällvandring 52
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Johansp Ang. fjällutrustning Fjällvandring 5
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
ErikThorsell Ang. Sarekvandring Fjällvandring 44
ErikThorsell Ang. Kungsleden Saltoluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 3
aston_sol Frågor ang Sarek Fjällvandring 8
Ida-Erika Ang damasker Fjällvandring 25
JonathanW Råd ang. vandring i Kebnekaiseområdet Fjällvandring 22
mangu144 Frågor ang. tur i Jotunheimen Fjällvandring 13
Gladalf Lite frågor ang. Keb Fjällvandring 6
JossanS ang Lunndörren Fjällvandring 5
BIF Rapport från Sarek ang väder/lämlar/Vattenstånd... Fjällvandring 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...