Softvandra i Göteborgs omnejd?

Jag tycker det vore skönt att komma ut oftare, med minimala förberedelser eller planering… Har du några tips på fina områden att vandra i, är ute efter lite olika dagsturer eller med någon enstaka övernattning. Bor i Göteborg och har inte bil.

Allt gott!
Ingela
 
De två mest bekväma lederna från centrala Göteborg är Vildmarksleden och Bohusleden som båda går igenom repektive startar i Skatås. Vildmarkleden går till Hindås via bland annat Getryggen. Från Hindås är det enkelt att ta sig tillbaks till Göteborg med Pendeltåg eller buss. Bohusleden sträcker sig genom hela Bohuslän men du kan ta en dagsetapp till exempelvis Kungälv. Kartor finns att köpa i Skatås.
 
Finns många sjyssta platser med vindskydd och saker utanför stan. Tyvärr har jag aldrig köpt en vandringskarta över Göteborg med omnejd. Man borde göra detta kanske? Eller?

F
 
Jag tycker nog Bohusledens karta är bra med tanke på just vindskydden. Annars är väl egentligen Gröna Kartan bättre.
 
plingon; sa:
Jag tycker det vore skönt att komma ut oftare, med minimala förberedelser eller planering… Har du några tips på fina områden att vandra i, är ute efter lite olika dagsturer eller med någon enstaka övernattning. Bor i Göteborg och har inte bil.

Allt gott!
Ingela

Vildmarksleden från Skatås, Vättlefjällsleden samt Svartedalen är nära GBG och lättillgängligt utan bil.
Kartor finns i bokaffärer, kommer inte ihåg vilka, och de kostar 30 kr stycket.
Bohusleden förstås...

Jag har recenserat Vildmarksleden, se i recensionsbanken.

MVH Hasse
 
Massor

Det finns massor av leder att vandra både stora och små, ängsgårdsberget (tror jag det heter), delsjöområdet, sandsjöbacka m.m. Gjorde en tripp upp till Risveden (buss hela vägen) fanns en led precis när man stigit av bussen en kort vandring och man varu te i ödemarken. Kändes som hemma i småland med de mörka skogarna och mysga sjöarna och framförallt inte en massa folk som det ofta är på de större lederna kring göteborg.

Någon som vet hur man kan ta sig upp till svartedalen med tåg/buss?
 
Tack för tipsen!

Det var en hel del att prova närmsta tiden, tack, tack. Och finns det ännu fler är det ju alltid välkommet...
/ingela
 
Enkla vandringar kring Göteborg

Går en del dagsturer i göteborgsområdet. Bor du centralt är Änggårdsbergen ett bra alternativ. Från centrum tar man sig enklast in via Botaniska trädgården eller Sahlgrenska sjukhuset. Det finns många stigar och gångvägar som går kors och tvärs. Du kan lägga upp flera mils vandring inom ett litet område utan att behöva gå samma väg två gånger. Samtidigt är man nära hemma om något skulle hända. I Änggårdsbergen råder cykelförbud vilket tyvärr inte repekteras så var på din vakt för "snabbcyklande" personer som kvickt kan dyka upp på de smala stigarna.

Torrekullaleden är en bra led. Den går från Sisjön och är under två mil. Östra sidan är lite mer kuperad terräng men ej svår. På västra sidan är det promenadväg och det finns två vindskydd med upphuggen ved om du vill övernatta. Båda vindskydden ligger vid sjöar, Sisjön och Oxsjön. I år har en golfbana anlagds i den nordvästra del i Mölndal som "inkräktar" på vandringsleden. Där har det blivit bitvis asfaltsväg och är väl inte det man önskar sig när man går ut i "vildmarken".

Sandsjöbackaleden går från Sisjön till Särö och är under två och en halv mil. Fördelan med leden är att om man tröttnar eller skadar sig tar man sig västerut till vägen och närmaste busshållplats. Det finns flera bivacker men är även en utmärkt led att gå om man inte vill övernatta.

Vildmarksleden går från Skatås till Hindås och delar sträckan med Bohusleden från Skatås till strax öster om Kåsjön. Jag har själv inte gått den än så jag kan inte uttala mig om den.

Bohusledens södra del från Hallandsgränsen till Kungälv är också en bra led att gå om man inte vill övernatta. Korta sträckor mellan en till två mil och med kommunala kommunikationer. Det är bara att stämma av med Tidpunkten angående bussar,spårvagnar eller tåg.

Bohusleden med Västtrafik.
- Ta pendeltåget till Anneberg och gå österut mot Hjälmared. Vik av norrut på Hallandsleden som övergår till Bohusleden vid Blåvättnerna.
- Man kommer fram vid golfbana i Lindome. Därifrån kan man ta bussen eller gå till tåget i Lindome.
- Nästa ställe där buss finns är vid Tulebosjön.
- Nästa busslinje som korsar leden är efter Gunnebo slott vid Stensjöns nordöstra spets.
- Vid Skatås finns spårvagnar men man kan gå i ravinen till Sankt Sigfridsplan. Under sommaren träffar man på andfamiljer och oskygga rådjur.
- Vid stora Kåsjön finns bussförbindelse. Jonsered finns bussförbindelse.
- Vid Angereds kyrka finns bussförbindelse.
- Vid Rannebergen finns bussförbindelse ner till Angeredscentrum där finns både spårvagnar och bussar till centrum. Mellan Rannebergen och Bohus går man längs vatten stora delar av sträckan. Lärkträd ser man hela tiden.
- Vid Bohus finns det bussar.
- Över älven till Expressbussarna som stannar vid bensinsattionen vid Nodre älv är det inte långt. Har man kommit så långt är ett besök på fästningen en skön avslutning med utsikt över det område man promenerat. - Efter Rommelanda genom Svartedaalens naturvårdsområde är det flera mil till bussar. Det finns ett par möjligheter att beställa taxi till bussavgift vissa dagar i veckan som skall beställas en dag i förväg. Tidpunkten har alla uppgifter.

Kartor över Torrekullaleden, Sandsjöbackaleden, Vildmarksleden och Bohusleden finns hos Akademibokhandeln i Nordsstan (de har mycket kartmaterial överhuvudtaget) samt hos Västkuststiftelsen.

Lycka till

Kaj
 
Re: Enkla vandringar kring Göteborg

wellington; sa:
I Änggårdsbergen råder cykelförbud vilket tyvärr inte repekteras så var på din vakt för "snabbcyklande" personer som kvickt kan dyka upp på de smala stigarna.

Tänkte trots att tråden är "en aning" gammal att jag skulle berätta att det inte är något cykelförbud i Änggårdsbergen. Västkuststiftelsen som förvaltar området säger att det är i första hand menat för fotgängare, men att det är tilllåtet att cykla där. Jag har inte upplevt detta som något problem när jag promenerar i Änggården, vilket jag gör flera ggr i veckan. Snarare tycker jag som tjej att det skapar extra säkerhet vid de tillfällen jag går där ensam, att skogen är lite befolkad.

/Lotta
 
Till Lottas inlägg kan man tillägga att det är cyklisterna som ska se upp. I terräng har alla fordonsförare väjningsplikt mot gående.
 
Re: Massor

sajberjohan; sa:
Någon som vet hur man kan ta sig upp till svartedalen med tåg/buss?

Buss från Göteborg till Kungälv. Lokala linjerna 307 (till Diseröd) eller 308 (som går ända upp till Grandalen om jag kommer ihåg det rätt).. är rädd för att linjerna inte är så tätt trafikerade. Sök mer på http://www.vasttrafik.se (finns både linjekartor och möjlighet till tidsplanering).

Tror alla mina guldkorn i Göteborgsområdet redan har blivit täckta i denna tråd. Änggårdsbergen är en riktigt favorit inne i stan (brukar springa där ett par gånger i veckan). Vättlefjäll är fint.. missa inte kanotuthyrningen.. bra sätt att upptäcka sjöarna på. Risveden är också finfint.. har tagit en tur med övernattning under bar himmel där.

Svartedalen brukade jag besöka allt som oftast för fiske.. har dock inte vandrat där så mycket trots att vi har sommarstuga efter Bohusleden (vid Marieberg, en bit utanför Kungälv).
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...