Laga spindelvävs-sprickor i gelcoat?

Hej
Jag har en tahe wind 535 TCA lite som köptes ny för ca ett år sen. Jag har tyvärr fått sprickor i gelcoaten och är lite fundersam på hur jag ska göra. Jag frågade butiken om råd förra året då jag upptäckte dem men de tyckte jag skulle låta det vara. Men nu på våren då jag såg dem igen störde jag mig lite på sprickorna så tänkte be om en andra åsikt. Kajaken är ganska mjuk i den regionen sprickorna uppkommit dvs under sitsen där kajaken är bredast. Jag tror inte att laminatet är skadad för dels syns inget på insidan, jag har en transparent flow-coat så man ser kol/kevlar-fibrerna , och sen sviktar min sambos kajak ungefär lika mycket och den är i perfekt skick. Området som man skulle behöva slipa ner för att få bort alla sprickor om man ska applicera ny gelcoat är ca 15 cm.
Alternativen jag har funderat på är:
1 Låta det vara, det påverkar inte kajakens hållbarhet i långa loppet?
2 Slipa ner gelcoaten till laminatet applicera ny gelcoat?
3 Slipa lätt och lacka med 2K marin polyuretan fernissa som fyller i sprickorna och håller ute vatten från laminatet?


En annan sak är att det glasfiberband som ska laminera ihop över och underdelen på kajaken inte mättats ordentligt med polyester. Bitvis är 1/3 av bandet är inte infäst mot skrovet utan hänger fritt. Det är ju lite av en kvalitetsmiss men spelar kanske inte så stor roll.

Tacksam för råd,
 

Bilagor

  • P1010205.jpg
    P1010205.jpg
    6.9 KB · Visningar: 7,221
Hur mycket flex i laminatet är ok?

Vi har varit väldigt försiktiga, inga repor eller slag alls, men det kan ju hända att man lagt ner kajaken på något olämplig plats någon gång, t.ex om det varit ojämn mark(som en välvd stenhäll) så att trycket hamnat på mitten av kajaken så räcker kajakens egen tyngd för att orsaka dessa skador, eller vid lastning på bilens kajakhållare. Hur ska jag kolla ifall det är ett produktionsfel eller ett handhavande fel, det känns svårt att visa på att det inte är jag som lagt ner kajaken på olämplig plats/sätt? Det viktigaste för mig är att identifiera eventuella konstruktionsfel på kajaken som påverkar dess hållbarhet på sikt innan garantitiden på två år går ut. Vore dumt om jag ignorer skadan och sen visare det sig att det var ett större problem som låg bakom om ett år eller så.

Jag skulle vilja veta är ifall det är normalt med så flexibla skrov. Både min och sambons kajak flexar med 1-2cm då man trycker med tummen under sittsen. Eftersom båda kajakerna är mjuka under sitsen så verkar det inte vara ett produktionsfel utan den faktiska konstruktionen. I ett flexibeln skrov måste gelcoaten bli väldigt känsligt för sprickbildning men jag hoppas att det enbart är gelcoaten som blir skör. Det är nog svårt att få botten i en kajak lätt och styv utan sandiwch konstruktion så det kanske är normalt för denna typen av konstruktion? Vore intressant att höra ifall andra har observerat samma nivå av flex.

Det är verkligen olika budskap om man måste laga sprucken gelcoat eller inte, vissa tillverkare säger att det är nödvändigt andra säger att det enbart är kosmetiskt.

Polyuretan lack känns som ett lockande allternativ för att försegla skadan då en sådan fernissa inte kommer spricka men kommer den att tränga ner i sprickorna och täta eller får man kvar luftbubblor under lacken?
 
Jag har en Wind 535 och provade nyss trycka under sitsen på min. Upplevde i princip inget flex alls, definitivt inga 1-2cm. Hur hårt trycker du och exakt var?
 
Flex

Tahe och Seabird är båda mjuka i laminatet. Om det inte har ändrats till senaste årsmodellen. Det går att göra styvare kajaker utan sandwich konstuktion om man använder mer påkostad glasfiber exempelvis Diolen. Kajaken blir då dyrare att tillverka och priset åker upp några tusenlappar.

Det viktiga när man har ett mjukt laminat är att gelcoaten är lika mjuk som laminatet. Flexar laminatet mer än gelcoaten har du problem. Har tillverkaren bara lite för mycket härdare kommer gelcoaten att bli hårdare än laminatet. om det är detta som hänt med din kajak vet jag inte.

Ta med kajaken till handlaren så att han/hon kan inspektera kajakenpå plats och fråga om det är ett fabrikationsfel.
 
Intressant Ski3r du inte upplever att din kajak är mjuk, vilket av Tahes material har du?

Tack för svaret magnus det var informatikt. Jag har visat kajaken för försäljaren en gång men då frågade jag ifall jag skulle laga den inte om det kunda vara konstruktionsfel. Då det tar mig en dag att åka fram och tillbaks till försäljaren 10mil så ska jag först skicka en bild och fråga ifall det överhuvudtaget är lönt att åka och hur de gör en bedömmning. Det är ju inte självklart att gelcoaten ska hålla för lika mycket flex som laminatet men om gelcoaten spricker för minsta flex är det verkligen inte acceptabelt heller, men det kanske försäljaren kan testa genom att pressa lagom hårt på ett oskadad område och se ifall det krasar :).
 
Alltid bra att höra av sig

Hör av dig och fråga hur de gör reklamationer och om det hjälper med en bild. Det kan vara svårt att se på en bild om du tappat kajaken men på plats är det lättare att se så förhandsbesked kan vara lite trixigt ibland. Definitivt kan du få reda på hur de hanterar reklamationer. Eller gör du som när du reklamerar vilket annan sportprodukt som helst.
 
Ta bilder och filma kajaken. Då ser man mycket. Kolla också så att det inte är några skador på laminatet. Själv skulle jag inte acceptera spindelsprickor på en så ny kajak pga normal användning. Gelcoaten är en del av kajaken och ska såklart vara anpassad till laminatet.

Det låter inte som handhavandefel, då tänkte jag mer på om man dundrat på en sten (hårt) eller tappat den på marken. Eller lämnat den tom på en sandstrand när det blåser 14-18 m/s så att den lyfter och landar upp och ner med en smäll. Det kallar jag handhavandefel....

1/2 ot:
Nu har jag inte sett så många Tahekajaker men det verkar som windarna verkar ha ganska tunna laminat. Min egen Tahekajak har jag inte fått några spindelsprickor på trots rejäla smällar. Fast det är en greenland och faktiskt med ganska styvt skrov. Tror jag fått mig ett lite kraftigare ex :)
 
Samma kajak som senast eller har du flera kajaker med samma problem?

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=70098

Det är samma kajak som sist som inte blivit fixad än :-(. Jag var i kontakt med försäljaren då. De tyckte inte jag behövde åtgärda skadan. Jag fick ändå lite gelcoat att lägga på då jag gärna ville snygga till det på en så ny kajak. Jag la på ett ytterst tunt lager och täckte med peelply under härdning. Det gav ett fint resultat men det sprack upp igen inom kort då gelcoaten inte gick ner i sprickorna utan bara la sig ovanpå.

Jag har lite beslutsångest för valet av lagningsmetod. Det är lite läskigt att börja slipa ner till laminatet och jag befarar att det kommer att spricka igen om den nya gelcoaten blir för spröd. Därför tanken om att lacka istället, blir inte så snyggt men kan ju ge ett visst skydd tänker jag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Johan123 Laga spricka i aluminiumkanot? Paddling allmänt 13
Annafridan Laga kanadensare Paddling allmänt 6
umevargen Laga större hål glasfiberkajak Paddling allmänt 7
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Adrianu Är denna kajak värd att laga och isf hur? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
elin79 Laga skada på glasfiberkajak Paddling allmänt 6
Headheretic Laga ALU kanot? Paddling allmänt 8
igs Hur laga prilite ? Paddling allmänt 4
marp68 laga skarv mellan däck o skrov Paddling allmänt 14
salmonsalar Laga och renovera kajak Paddling allmänt 14
Emelie P Laga spricka i glasfiberkajak Paddling allmänt 11
revco8 laga läckande kapell? Paddling allmänt 9
jamo Laga repa på kevlarkajak med vitt skrov? Paddling allmänt 5
a95180 Laga buckla i kolfiberskrov Paddling allmänt 5
PEUN Laga plast Paddling allmänt 8
blomer Laga Point65 plast kajak Paddling allmänt 0
larsblixt Laga Point 65 kajak Paddling allmänt 1
SkogsCalle Laga paddel/ny paddel Paddling allmänt 11
a95180 Laga repor på epoxy-skrov Paddling allmänt 14
PetNor Laga repor på plastkajak? Paddling allmänt 7
salgo60 Laga pedaler Paddling allmänt 12
Ödling laga neoprenkapell ? Paddling allmänt 5
tenggren Laga Reed/Chillcheater-plagg? Paddling allmänt 0
jaketoad Laga paddeljacka Paddling allmänt 1
Alexander85 Laga Prijon-kajak? Paddling allmänt 8
srpp Laga luckan till "extrakajaken" Paddling allmänt 3
Ujon Laga kajak av Diolen.... Paddling allmänt 3
rocketroll Laga trasigt neoprenkapell Paddling allmänt 10
jl4711 Laga sittbrunssarg Paddling allmänt 2
kjerfve Laga främre skott VKV Paddling allmänt 2
Fischer Laga träkajak? Paddling allmänt 2
niilo Hur laga kolfiberpaddel? Paddling allmänt 2
morre LAGA GELCOAT Paddling allmänt 0
laga kanoter?? Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...