Canon Digital IXUS V2

...ska bli min nästa kamera.
Och så tänkte jag skaffa dykarskalet så man kan ha den med sig var man vill så den inte slutar som akvarium som min förra kamera gjorde i Sarek förra sommaren.

Dock så verkar den inte ha kommit till Sverige ännu. Är det någon som vet var man kan få tag på den och dykarskalet?


Läs mer om den lilla leksaken på:

http://www.canon.co.jp/Imaging/IXUSv2/index-e.html



Glad Påsk / Lasse
 
Funderar??

Hej!!

Jag är också intresserad av denna kammera, men då enbart för dykning.
Jag vet att de har ett dykhus som kan ta ner kammeran till 30m, canon säljer det dykhuset för ca 2100kr.( kolla på cyberphoto)
Sen finns det tydligen fler företag som gör dykhus till denna kammera i bättre kval, vilka vet jag ej än, Nån som vet??
Är det nån som har fotat med denna kammera under dykning och kan berätta lite om vad man kan förvänta sig för resultat.
Är det nån som vet om det går att köra med extern blixt på arm till denna kammera??

MVH Mattias
 
Vill också!!!

Ixus V2 har inte kommit ut än, den kommer någon gång nu i vår, så jag tror knappast att någon vanlig människa har testat den än... Men när den kommer ut så kommer både test och provbilder att ligga ute på http://www.cyberphoto.se , antagligen även på http://www.scandinavianphoto.se

För prisjämförelser m.m. rekommenderar jag Pricerunner http://se.pricerunner.com/Products.jsp?model=97506 För närvarande lägsta pris 5038 kr.

Detta är drömkameran även för mig, men jag får nog nöja mig med ett lite mer plånboksvänligt alternativ - Canon Powershot A100, kommer ut i maj (bästa pris 2100 kr).

MVH
Erik Wisaeus
 
Kommer i april

IXUS V2 kommer i april är det sagt. När UV-huset kommer är ännu ej klart, men det kommer förhoppningsvis innan sommaren.
Ixus V är ju en jättefin kamera, så länge man nöjer sig med 2 megapixlar och V2 lär knappast vara sämre. V2 är dock mindre och har fått lite förbättrade reglage.
Jag har sjäv en Canon S40 med UV-hus och är jättenöjd så jag tror UV-huset till V2 kommer att vara bra det också.
Det finns säkert några andra företag som kommer att ta fram UV-hus till V2, men de blir säkert dyrare i så fall.
Extern blixt på arm kan funka om man har en blixt med slavtändare, problemet är väl att få rätt exponering, man kan inte ställa in manuell exponering på V2 så det kan bli besvärligt.

Mvh Erik
 
Re: Funderar??

Hej Mattias,

Jag har fotat en del med "gamla" Canon Ixus 300 med tillhörande dykhus. Några bilder finns på http://members01.chello.se/lars.bergqvist/
Jag är mycket nöjd med dykhuset. Man kan bläddra och fixa bland tagna bilder utan att öppna huset vilket är väldigt fiffigt då man slipper släppa in fuktig luft mellan dyken. Kameran är fortfarande så liten att den går in i en normal dykvästficka.
Det jag saknar är en bättre blixt. Sea&Seas UV-fotoarm ska passa, http://www.seaandsea.com, (det finns ett ett skruvfäste på dykhuset) och jag ska leta rätt på en slavblixt innan min nästa dykresa. Mer än 2.1 megapix vore trevligt också vilket är något som talar emot Canon Ixus V/V2/300.
Canons Ixusmodeller är mycket lämpliga som "äventyrskameror". De är mycket tåliga och pålitliga. Min 300 (och första Canon Ixusmodellen) har varit med på fjället, i pisten, i regnskogen och under vattnet (i detta element tillsammans med dykhuset, dock ;-)). När det är riktigt kallt blir batterierna lite ledsna men om man har kameran nära kroppen vid transport så är det inga problem.

/Lars
 
gammal Ixus då?

Tja!

Det här med dykhus låter ju kanon, om inte annat för att man slipper lämna kameran på stranden när man tänker ta sig ett litet dopp.

Jag har fått för mig att dykhusen bara finns till de nyare Canon Ixus, är det rätt? Har en äldre variant utan extra sifferkoder. Inköpt nov 2000. När jag köpte den var den bara tänkt att användas som komplement till "vanlig" kamera men har inte tagit fram den vanliga kameran sedan dess eftersom ixusen är så liten att den alltid är med. Och så är det ju billigt att fota hur mycket som helst (har ännu inte blivit av att jag skrivit ut något på papper).

Kristina
 
Re: gammal Ixus då?

kristina.svensson; sa:
Jag har fått för mig att dykhusen bara finns till de nyare Canon Ixus, är det rätt? Har en äldre variant utan extra sifferkoder.

Kristina

Till Canon Digital IXUS finns det allväderhus (vattentätt till 3m) och det räcker ju till ganska mycket skulle jag tro.
Canon har även allvädershus till Powershot A5 och A5 zoom samt IXUS V.
Undervattenhus (30m) finns till, Ixus V2, IXUS 300 & 330 samt Powershot A10, A20, A30, A40, S30 och S40.

Mvh Erik Sjöstedt
 
IXUS V2 är tämligen trevlig! Dykhus?

Jag har nu införskaffat mig kameran. En Canon PowerShot S200 Digital Elph, det vill säga exakt samma kamera fast köpt i USA. jag gav 380 USD vilket är betydligt mindre än hemma. Enda skillnaden är att jag får ha en adapter till laddaren. (Den går dock på 100-240 V 50/60Hz)

Jag har inte fottat så mycket med den ännu, men allt jag gjort ännu är jag nöjd med, förutom Canon mjukvara som verkligen suger, jag vill ha en mjukvara som drar in bilderna, vänder de rätt och sätter rätt datum på filerna. Det senare har inte Canon lyckats åstakomma.
Dessutom tycker Canon att dom ska fixa allt databasande mm, vilket jag inte alls vill för det är inte bra gjort. Exempelvis så tycker Canon att man ska ha sina bilder under Program-katalogen, Jag tycker det i högsta grad är dokument som ska det ska köras backup på! Ja småfelen är många i detta alleles för tunga program. Jag hoppas dock på att hitta ett bättre på nätet, är det någon som vet något?

Nästa projekt är dykarskal, och det har jag hittat billigast för 2300 kr på http://www.dustin.se, dock känns det lite som att köpa grisen i säcken eftersom ingen kameraaffär har detta hemma så man kan titta på det! Jag har bara sätt det på bild!


/ Lasse
 
Kanonfin

Min sambo har haft sin Ixus V2 med UV-hus (WP-DC600) i ett par veckor nu och fotograferat en del. Bildresultatet är mycket bra (dock inte lika bra som min S40) både med och utan UV-hus.
Hon har dock inte dykt med UV-huset.

Angående bilddatabasprogram så använder jag själv Fotostation, http://www.fotostation.com. Det är ett kanonbra program tycker jag.

Eftersom vi använder Mac så kör vi med Apples egna program "Image Capture" för att föra över bilderna till våra datorer, Fotostation (som sagt) för att hålla ordning på¨bilderna och Photoshop om bilderna behöver fixas till.
Det enda jag använder Canons program till är "Stitch"-funktionen, den är bra.

Mvh Erik
 
Hur stort och klumpigt är det då?

Låter ju bra. Men hur stort och klumpigt är det?
Jag har inte sett några yttre mått på det.
Och hur robust är det? Kan man ha det som skyddsskal,
och inte bara som dykskal?
Har ni beställt hem det, eller hittade ni en fotoaffär som hade det hemma?


Mycket tacksam för svar / Lasse
 
Re: Hur stort och klumpigt är det då?

Kameran blir avsevärt klumpigare, måtten på UV-huset är cirka 135x95x70mm. Jag skulle inte rekommendera det som skyddskal, det skyddar säkerligen en del, men det är nog mest tryckskyddat och ej stötskyddat.
Det känns däremot robust och man kommer åt alla reglage.
Se bilden (som för övrigt är jättedålig men den bör visa skillnaden i storlek mellan kamera och hus)
Det är nog inte många fotoaffärer (jobbar själv i en) som har sådana liggande på hyllan.
För vår del var kameran inte intressant utan UV-hus (vill ha kameran framme när vi paddlar kajak) så det var bara att beställa utan att ha sett det. Jag hade dock UV-huset till S40 innan och var mycket nöjd med det.
Mvh Erik

ixusv2plusuv.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bigfoot Canon Ixus digital 430 vs Ixus 500 Fototeknik 4
fklint Batteri till Canon Digital Ixus V/V2?? Fototeknik 3
jogrim Canon IXUS Digital Fototeknik 1
NikitaBa Nikon D600 vs Canon 5D Mark III Fototeknik 33
Camilla78 Canon Powershot G7 X vs Sony Alpha A5100? Fototeknik 3
Climba Filma med canon 100d hjälp! Fototeknik 4
The_Lost_Cyclist Den nya eller gamla versionen av Canon EF 16-35mm f/2.8L USM - eller 17-40? Fototeknik 9
mindful objektiv till en canon eos 50d? Fototeknik 8
68678 Canon powershot G11 Fototeknik 6
Fresenius Seriebildstagning med Canon EOS 500D + 18-55 mm Fototeknik 11
Brune Även Canon lanserar plurrningssäker kamera Fototeknik 5
greenjuice Praktiskt? - Canon G10 vs Panansonic LX3 Fototeknik 21
Brune USA tillverkade Canon tillbehör Fototeknik 4
wiiberg Canon EOS 400D eller Nikon D60? Fototeknik 8
Herr Nilsson Canon v/s Canon Fototeknik 12
JohanBjörn Canon Powershot G9? Fototeknik 0
2004-06-16 Canon AE1 Fototeknik 6
Tony-Avesta Canon cashbackcheckar? Fototeknik 3
Brune Undervattenshus till Canon Powershot Fototeknik 3
Higgis Canon A520 vs Panasonic Fz5 Fototeknik 0
apfaktor Canon eller Nikon ? Fototeknik 11
OBD Canon PowerShot A610 Fototeknik 3
joelpap Canon 350D ? Fototeknik 7
slag Canon eos 300v i kyla? Fototeknik 2
tbergman Canon EOS 300D Fototeknik 21
sportkillen Canon EOS 300D och uppgradering av mjukvara? Fototeknik 1
Canon PowerShot S1 IS Fototeknik 4
stefan.andersson_perstorp.com Instruktionsbok till Canon Powershot S1 IS på Svenska Fototeknik 1
Wengen Erfarenheter av Canon A80? Fototeknik 6
rannug Vilken Canon EOS? Fototeknik 38
Berny Batterier Canon Ixus 400 Fototeknik 1
Landrover Canon EOS 650 Fototeknik 11
igun Canon EF 90-300/4,5-5,6 USM? Fototeknik 0
Farbror Canon PowerShot A40 Fototeknik 1
Robwah-9 Canon S30 Fototeknik 5
Talen Canon eos 620 Fototeknik 2
Babbsan CAnon vs nikon Fototeknik 5
Mx2 Canon EOS 300 vs. Nikon F65 Fototeknik 4
TAZGARM Beg canon Fototeknik 1
von Apfelstrudel Canon Eos 300 vs Eos 50 Fototeknik 9
Jojje2 Canon objektiv Fototeknik 3
stelunar Canon EOS 300 VS digitalkamera Fototeknik 8
Egel Canon 540 EZ Fototeknik 1
Egel Canon 540 EZ Fototeknik 0
jd Minolta 505 vs Canon EOS 300 Fototeknik 2
robocop CANON eller NIKON Fototeknik 9
Tigger Canon EOS 30??? Fototeknik 2
fjelltur Canon EOS 300 Fototeknik 2
Tornfalk Digital systemkamera Fototeknik 10
Davva2 Digital SLR eller videokamera på fjället Fototeknik 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...