Mat ur påse

Jag provade senaste sommaren lite friluftsrätter som lagas i påse, alltså där man bara häller i kokhett vatten och låter stå. Jag vill spara bränsle och slippa passa maten under koktider på 5-10 minuter.

Det visade sig att diverse rätter från Adventure Foods var hyfsat välsmakande. Med Blå Band var det värre, t ex har Skinnarmos Carbonara alldeles för mycket salt. Men jag hittade en rätt som gick an, en pasta med broccoli och ost. Tyvärr verkar det ingå palmfett i de flesta produkter.

(Pasta, ris, etc. är för mig ren friluftsmat, sådant jag aldrig äer hemma).


Fler förslag?
 
Trekmates finns på Stadium outlet. Såg att det bara fanns en maträtt nu på hemsidan, men i butiken där jag bor så har dem 5 eller 6 olika rätter för 60:-. Ordinarie pris är den otroliga summan 100:-. Har köpt där flera gånger och det verkar vara ett fast pris på 60:-, vilket är ganska bra för att vara frystorkat. Är väl för att det är en outlet. 600 kcal per måltid. Kycklingrätterna har smakat ganska bra, men deras carbonara och bolognese är inte mycket att ha.
 
Senaste turen åt vi Real från XXL-
Alla varianter vi hade med var goda utom kyckling med linser.
I o f s inget "fel" på rätten, men tråkig i smaken jämfört med de andra.
Rejäl portion, även för en fullvuxen man. Hunden fick dela dotterns portion :)
 
Prova att göra själv! Torka ingredienserna i ugnen och färdigpacka allting i ziplock-påsar hemma. Krävs lite framförhållning men är enkelt och blir supergott!

Lånade lite olika friluftsreceptböcker inför en Kungsledenvandring förra sommaren och tyckte Eric Tornblads Fjällmat var klart bäst. Finns några recept i den som bara kräver varmt vatten från termos.
 
Friluftsmat är kul :)

Mina erfarenheter av påsmat:

- Allt som är "köttfärsbaserat" (tacogryta etc) brukar smaka jolmigt och ge fettbeläggning i munnen.
- Rätter med curry funkar oftast bättre. Om man trimmar dem med salta jordnötter blir det rena festen!
- Om man tar med sig tortillas (vilket jag lärt mig att man ska ha istället för bröd) så kan man slafsa i sig köttgrytor etc. i en tortilla. Det höjer upplevelsen väsentligt.
- Man måste röra rejält i påsen när man hällt i vatten. I mina påsar blir bottenskrapet oftast ett odefinierat salt krisp.

För övrigt saknar jag den där cheeseburgaren på burk. Har det kommit något liknande?
 
Torkat?

Den här årstiden behöver man ju inte nödvändigtvis torkad mat. Man kan ju lika gärna köra djupfryst. Eftersom man måste ha vattnet med sig ändå, eller utrustning för att smälta snö, så är man i ett läge där man inte sparar vikt med torkad mat.

/John
 
kan man packa om dom färdigköpta påsarna till mindre smidigare fryspåsar om man vill spara plats/vikt utan att maten blir dålig? borde väl fungera att tillaga maten i sin kastrull med en grytvärmare/pot cozy?
 
kan man packa om dom färdigköpta påsarna till mindre smidigare fryspåsar om man vill spara plats/vikt utan att maten blir dålig? borde väl fungera att tillaga maten i sin kastrull med en grytvärmare/pot cozy?

Funderar på det jag med, innan avfärd så ska jag föra över all mat till zippåsar istället, sen hälla det i kokande vatten och låta stå i kastrullen med lock. På så vis slipper man blöt zippåse, bara blåsa ur så har man en påse för diverse saker. Alltså inget skräp.
 
Funderar på det jag med, innan avfärd så ska jag föra över all mat till zippåsar istället, sen hälla det i kokande vatten och låta stå i kastrullen med lock. På så vis slipper man blöt zippåse, bara blåsa ur så har man en påse för diverse saker. Alltså inget skräp.

Om jag har med mig frystorkade portioner packar jag alltid om i vanliga fryspåsar som jag sedan knyter om helt tätt. Mycket effektivare packning än i de tjocka original påsarna. Brukar skriva vatten mängden på utsidan med en spritpenna. Bara riva sönder påsen och lägga innehållet i grytan för tillagning, påsen är torr blir minimalt med sopor att sedan bära med hem.
Jag lagar alltid maten i grytan, och äter ur kåsa.
 
Kolla outmeals. Dem har börjat mer med egenbaderat torkat, samt deras sen innan våtkonserv. Dem väger men gör upp för det i smak och smidighet. Kan inte svära på innehållet. Men har för mig att palmolja inte är inkluderat.
 
jag har brukar köra på blåbands färdigtorkade rätter men det blir ju en del skräp, ska testa att packa om till smidigare påsar. koka upp vatten och hälla i maten i kastrullen och locket på i 10~min bara? eller ska man tillverka en grytmysare för att få bättre resultat?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
såg Mat under eldningsförbud. Friluftsmat 41
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
jotho Frystorkad mat för ca 700 kr/kilot!? Friluftsmat 25
mo9jan Mat som funkar i kyla Friluftsmat 30
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
seobserver Ta bort syret kring egenpackad mat Friluftsmat 1
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
samohtII Ätbara växter? Friluftsmat 5
LinaHa Vegetarisk frystorkad mat Friluftsmat 16
fridaeus Glutenfri mat Friluftsmat 3
pelle.k Mat-termos Friluftsmat 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...