Vårfiske i sötvatten, hur fiskar man?

Har ni några tips hur man inleder årets fiske i sötvatten?

Isarna har precis börjat gå upp. Det finns några platser här och där där man kan fiska mellan isflaken.

Jag provade idag att fiska långsamt med flera små jiggar och en vibrax spinnare men fick inget.
Hade några små nafs av småfisk tror jag när jag i princip jiggade i slooowmotion rakt nedanför där jag stod på 2-3 meters djup.

Jag testade också en liten shadowrap kopia som jag fiskade väldigt långsamt samt en UL jiggwobbler. (jiggskalle länkad till en liten vickande wobblerkropp)

Hur brukar ni fiska på tidiga våren?
 
När jag fiskar tidigt på våren så är det i utloppen där små bäckarna rinner ut och förhoppnings vis storfisken jagar.
Här ligger isen kvar men det är öppet där bäcken rinner ut, bilderna är tagna 10 juni, en jävligt sen vår det året. Jag kör med samma drag som på sommaren.
20170608_121013 (1).jpg

20170610_134658 (1).jpg
 
När jag fiskar tidigt på våren så är det i utloppen där små bäckarna rinner ut och förhoppnings vis storfisken jagar.
Här ligger isen kvar men det är öppet där bäcken rinner ut, bilderna är tagna 10 juni, en jävligt sen vår det året. Jag kör med samma drag som på sommaren.
Visa bilaga 31432

Visa bilaga 31433

Härliga foton Troll!

Fisken är riktigt god också!
Jonsson som har haft förmånen att få smaka på Troll´s fiskar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.