Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi?

Jag är oerhört trött på modenissarna som designar friluftskläder, de senaste åren ska alla regnkläder tydligen vara korta och då vågar ingen avvika från detta mönster. Jag letar efter en lätt regnjacka a la Marmot Precip som både är enkel att stoppa undan i packningen och som kan täcka en ej regntät utejacka eller kavaj. Förra sommaren provade jag säkert 10 lätta regnjackor och ingen täckte en vanlig kavaj. Alla slutade vid midjan... Jag tror att jag provade en Patagonia-som var aningen längre än de andra men inte tillräckligt...

Jag tycker att det i dagens överflödssamhälle är mycket märkligt att en sådan jacka inte tycks finnas...

Jag blir glad om jag har fel så om någon har tips på en halvlång-lång, lätt överdragsregnjacka, så vore det toppen. Tillsvidare fortsätter jag med paraply..

Ulf
 
En nyhet för våren som borde passa dig är Arcteryx Theta SL som är längre i modellen och med en smal passform/ bra längd på armarna för att vara Arcteryx.

Den är gjord i Goretex Paclite med trelagers förstärkningar på axlar och underarmar.

Inte absolut lättast (eller billigast) men en välsittande, vältäckande och mycket genomtänkt jacka som passar till det mesta. Clean och fin för vardagsbruk också.

/Björn
 
Tack för tipset, tycker dock att Arcteryx är för dyra (och för smala), lägger hellre pengarna på tropikresor än köper friluftsgrejor i den klassen...

Det hela verkar vara en modegrej, så om några år kanske jackorna blir längre... När jag köpte jacka för 6-7 år den var det inga problem att hitta längre, jackor. Dessvärre är min senaste jacka utsliten.
 
Bergans Superlett

Jag har en Bergans Superlett-jacka. Som namnet antyder så är det en hyfsat lätt jacka, 400g ca i M. Den är inte någon parkas eller så men den räcker över rumpan på mig som är strax under 180 cm.
 
Att bara köpa en för stor jacka fungerar bra (om större finns att få, jag vet ju inte vilka mått du har). De fungerar dessutom bättre om de är bylsigare!
 
Nja, funkar inte för mig iaf, med dagens korta jackor skulle ärmarna bli alldeles för långa om jag köpte något som var två storlekar för stort...
 
Nej nu har jag givit upp det finns ingen lätt, tunn jacka av riktigt hög kvalitet som man kan dra över en halvlång ej tät skal/friluftsjacka. Endast midjekavajer vågar de hariga friluftsfirmorna designa i år. Det finns dussintals olika Marmot pricip-kloner att köpa och man konkurrerar bara med vikt så någon halvlång jacka vågar man absolut inte designa.

MEN: häromdan hittade jag ett tunnt halvlångt helt ok ställ på COOP, 300 spänn! Jag slog till. Lite i tätaste laget, men jag kan ha den i fickan och sedan dra den över min gamla Tenson-vindjacka eller en kavaj. Den testades i busvädret idag och är helt ok. Blev inte för varm vid cykelturen, och jag var helt torr trots idogt regnande. Den får duga i år även om jag hellre skulle köpt en jacka med mer påkostade detaljer. Märket? ABEKO.

Ulf
 
Jag har också stört mig en del på längden på jackorna. En av de bästa jackor jag ägt var en Berghaus som jag köpte runt 1990. Den var lång och gick en bit ner på låren, normalt skuren, två fickor, en rejäl huva, ofodrad ren skaljacka i gtx. Lite anoraksnitt på den fast med hellång dragkedja. Tyvärr sålde jag den till en korridorkamrat efter en dyr Åreresa 94.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
DrJ Lätt flourkarbonfri regnjacka? Kläder 3
grodanbolle Lätt Regnjacka? Kläder 19
tomatchili Tips på bra regnjacka/lätt skaljacka med huva.... Kläder 10
vandrafjäll Lätt och varmt, dunkläder för extrem kyla. Kläder 0
bico Tunn och lätt vindjacka för sommarhalvåret? Kläder 16
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
Arvidsjaur Lätt vadarsko/sandal Kläder 9
tlundberg Lätt dunjacka med ca 100g fyllning Kläder 30
Tordnado Finns det en längre lätt dunjacka för män??? Kläder 12
avslutat medlemskap 131216 Regnkläder - Lätt eller tungt? Kläder 6
periskop Lätt jacka för MTB och vardag Kläder 19
sir Toby Lätt fleecetröja Kläder 5
Elinoor Tipsa mig om en lätt och smidig jacka Kläder 16
mange85 Lätt och tunn jacka i tropiskt klimat - Singapore Kläder 4
DrJ Vindblus/lätt jacka/softshell? Kläder 21
Davva2 Lätt bomullsskaljacka Kläder 17
grodanbolle Typ myggtät och lätt skjorta el alternativ? Kläder 5
Vandrare Lätt parkas i syntet Kläder 2
niben Lätt regnställ (andas???) Kläder 94
lätt dunväst? Kläder 3
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Danne99 Köpte en regnjacka för 900kr...ångest.. Kläder 2
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
skallagrimson Vindjacka som även funkar som regnjacka? Kläder 1
Askel Regnjacka likt Itab Packaway Kläder 22
riger Letar efter en ny regnjacka Kläder 16
nicko_ Problem att hitta gammal tråd med rekommendation för billig, bra regnjacka Kläder 9
omnes Återimpregnera regnjacka Kläder 5
Vasp1 Ny Regnjacka Kläder 29
Karolina P Regnjacka (Marmot): 20' mm, 20' g/kvm, 181g - fynd? Kläder 1
dandan Regnjacka Fjällräven Bäck Kläder 1
Thrashback Regnjacka längre modell Kläder 19
Snubblaren Skillnaden mellan regnjacka och skaljacka? Kläder 41
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
utemänniska Regnjacka att tävla/träna i? Kläder 14
piaea Regnjacka för höst/vår och sommarvandring Kläder 9
clopin Hjälp med regnjacka - nybörjare Kläder 5
Nils Petter Tips på regnjacka Kläder 7
skogsvakt Regnjacka Marmor Precip Kläder 23
henkealf Rea på skaljacka/regnjacka i damstorlek small-medium? Kläder 2
Emmma impregnera regnjacka foss Kläder 1
AndersOleander Vind och regnjacka Kläder 23
bergholm Regnjacka Kläder 10
mtallberg North Face regnjacka? Kläder 2
mtallberg Helly Hansen regnjacka? Kläder 0
mats.brorson Fjällräven Singi Regnjacka/byxor Kläder 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...