Zinkpasta

Är inte känslig för sol men näsan kan ibland få förmycket. Zinkpasta var vanligt förr men används inte nu mer som jag uppfattar. Vad använder ni?
 
Mössa med skärm eller hatt. Långärmat om jag t ex paddlar och det är soligt väder. Tejpar ibland ett nässkydd till glasögonen.

Är lite allmänt skeptisk till solskyddskräm solstift etc . Faktor 50 verkar inte stämma i praktiken. Men det blir viss skillnad absolut.

Thure
 
Barnsolkräm som gör att man fortfarande ser vitaktig ut efter en timmes bad. Fast det är vanligen ett komplement till långbyxor, skjorta och hatt.
 

avslutad210712

Gäst
Keps alltid. Solskyddsstift nästan alltid om jag ska vara ute länge i solen tex uppe på fjället.

Sista gången jag skulle ha zinkpasta var den slut på apotket och hade varit slut i flera veckor.
 
Är det nån skillnad på zinkpasta och vanlig zinksalva, sån som man smörjer rumpan på bäbisar med? Typo Idomin.
 
I praktiken kan du använda vad som helst som lyser vit som solkräm.

Idomin var en ny grej som du föreslog....ganska tjock och garanterat vattenfast....
 
Den är trevligare, fetare och smidigare, än t.ex. Natusan som måste vara rent obehaglig att ha i bäbisrumpan. Den är ju sträv som sandpapper.
 
Tjock smet mitt i ansiktet har en tendens att smeta av sig på allt inklusive (sol-)glasögon, ögonfransar, läppar. En lösning som torkar in men lämnar ett skydd är mycket smidigare.
 
Mindre än vad Natusan kräver. Jag lovar.

Ja, att det är kletigt är ett problem. Använde zinksalva ett tag på nån slags utslag jag fick vid knäna. Var ett jäkla klet. Jag skulle inte heller klara att ha det i ansiktet. Håller alltid på och tar mig i ansiktet, kliar mig på näsan, stryker bort håret... skulle kleta ut det över hela mig.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...