Råd om stövlar

Tänker köpa mig ett par stövlar. Allround användning vår/sommar/höst. Tycker Tretorn Sarek, Nokian Finnjagd och Avignon Haga ser intressanta ut. Vad anser ni om dessa modeller? Hur är kvaliteten? Tretorn tycker jag mig läsa på många ställen att dom håller dåligt/går sönder snabbt. Nokian betydligt färre negativa kommentarer. Avignon var ett för mig okänt märke tills jag började leta intressanta stövlar på nätet.
 
Jag har dåliga erfarenheter av hållbarheten hos Tretorn, men de ligger rätt många år bakåt i tiden. Är kanske annorlunda idag. Men Nokian trivs jag fint med, går med både Tuura och Finnjagd. Fötterna mår utmärkt!

Jag tycker Nokian har stora storlekar, står 40 under alla mina stövlar. Mina Lundhagskängor (av sen årsmodell) är 41 men borde vara 42 med samma sockar som i stövlarna!
 
Har haft några par Nokian Finnjagd och de har mycket god hållbarhet. Gummit spricker inte i vecken. Stor i storleken.
 
Tretorn Sarek är mycket smal vid ankeln, så prova att du verkligen får på och av den med de strumpor du tänkt använda, gärna lite fuktiga....
 
Grub's neoprenstövlar är mycket hållbara och de finns flera olika modeller med olika tjockt neopren. Ju tjockare neopren - desto varmare, men tyngre stövel.
 
Tack för input! Lutar nog mest åt Nokian Finnjagd. Däremot verkar Avignong Haga vara en bra stövel. Hittar dock lite info, tester, omdömmen med mera på nätet för denna stövel och märket i stort. Är Avignon nya på marknaden med stövlar?
 
Har ett par Tretorn Sarek millennium som hållit bra, kan inte säga att de används flitigt men ser nästan helt nya ut även efter 10år. Inga sprickor eller släpp. Vet inte exakt vad som skiljer från nuvarande sarek men sulan på mina är svart känns lite styvare och mer mönstrad.

Passar mina fötter med extra sula eller väldigt tjocka sockar. Varierar med säsong.

Använder dem dock bara ett par veckor om året. När kängor eller trailskor inte funkar. Så mitt omdöme får mest ses gälla gummits åldrade och kanske inte så mycket gällande slitage.
 
Har god erfarenhet av Tretorns hållbarhet. Kanske var värre förr.

Har ett par Avignon Haga som jag är nöjd med. Mjukt gummi och bra sula.
Här finns ett test : -SKJUTKLAR-

Tycker även Grubs som nån nämde är bra men då har jag bara använt deras supertjocka vinterstövlar.Men roligare att stödja svensk skoindustri som Tretorn eller Avignon.
 
Jag använder jaktstövlar från Aigle. Naturgummi likt le chameau, men bättre hälgrepp enligt mig. Mina första par som jag fick i present höll i 20år innan gummit började spricka. Mina nuvarande har jag haft i ca 10 år. Kostar en slant men billigt per år
 
Jag har mailat ett antal butiker som säljer både Finnjagd och Haga. Båda anses självklart bra :)
Det som sticker ut lite är att en rekommenderar FInnjagd då dom aldrig haft en missnöjd kund som köpt dessa. En annan svarade att Finnjagd har kraftigare sula och bättre lämpade för vandring.
Prismässigt tycker jag kring 800kr är en lämplig nivå att lägga sig på. Med erbjudanden ¨på marknaden så passar Finnjagd, Sarek S samt Haga in. Attans att det ska vara så svårt att bestämma sig!
Stödjer helst svenskt. Har läst att Sarek tillverkas i Kina, och dom andra två i Europa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Anti-tvätt råd Kläder 35
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
Klibbnisse Meindl Island Pro MFS lite tajt vid lilltån, råd? Kläder 9
henkebmtb hej. vill få lite råd å tips Kläder 6
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
turboadde Lite råd om Lundhags Syncro Kläder 11
bredviken Tunn dunjacka!? råd önskas Kläder 38
Nordstjärnan Tierra eller ITAB-behöver råd! Kläder 5
jobke Behöver lite råd om jacka. Kläder 15
klementsson Jag får inte kängan tät! Behöver lite råd. Kläder 3
kikkit Tips och råd om strumpor och sockor? Kläder 5
elka Att välja shorts, tips och råd? Kläder 4
grodanbolle Regnställ- råd? Kläder 13
Dannesten Skalställ....vill ha råd! Kläder 10
KnightofNi Råd om jacka i 2- el. 3-lagers Goretex el. Paclite Kläder 4
Arvidsjaur Le chameau stövlar Kläder 1
arvidl Stövlar med högt fotvalv Kläder 2
Olasko Fodrade stövlar Kläder 8
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
BeatriceK Varma stövlar/kängor Kläder 42
mutuldus Snabb Hjälp! Val av vinterkängor/stövlar! Kläder 21
avslutad130206 Fjällvandra med stövlar Kläder 5
nurmiranta ett par watski strumpor istället för stövlar Kläder 1
Makker Stövlar för riktigt bred fot?? Kläder 4
PoiRan Stövlar - med goretex? Kläder 11
100826 Ni som använder vandrar-stövlar.. Kläder 7
estetdrägg Stövlar liknande M/90 stövlarna? Kläder 1
mekstr stövlar eller jumpadojor på vandring Kläder 6
sajberjohan Nokian stövlar Kläder 5
fjällman gå i stövlar? Kläder 7
thomas.gbg Kängor eller stövlar? Kläder 14
petrao Stövlar el. Kängor i juni? Kläder 5
hsalix Stövlar! Kläder 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...