Fästing

En liten fundering om fästingar. Om man får en fästing kan man inte dränka den typ genom lägga sig i ett bad? Dra ut de små ilbattingarna brukar ändå ofta sluta med att huvudet blir kvar.
 
Typ kofot

Bästa verktyget jag har är en fästingborttagare som fungerar som en kofot.
Fungerar väldigt bra och jag får alltid bort hela fästingen.

Nyp inte fästingen...då kan det skadliga pressas in i din kropp.
 
Med lite tur inblandad får du fästingen på pungen. Då kan du typ sänka ned denna i en tekopp fylld med vatten medan du tittar på TV så typ dränks fästingen under tiden.
 
Tryck ned en knivspets eller rakbladspets och sprätt bort den med hudbiten den sitter fast i.

Annars blir det och dränka den i tekopp

Finns metod 3 , är ute på en 50 dygns och har med en flaska Raid inseksdödare - man duschar fästingen så trillar den av död.

Raid Blå orsakar typ total stroke åt insekter dir3kt

Jag duschar in tältet vid läggdags för att döda allt i kläder,kropp o packning.

Mycket effektivt
 
Det är inte särkilt smart att försöka dränka den, eller kväva den med hjälp av olja, tandkräm och allt möjligt hokuspokus som man rekommenderade förut. Om den dör långsamt är risken att den spyr och man får i sig smittan man vill undvika.

Snabbt ska det gå. Det gör inget om huvudet eller lite käkdelar sitter kvar. Bara lite kitin, det försvinner.

Själv tycker jag borttagaren med lasso är lättast att använda.
 
Haken är att även dom minsta nästan osynliga nymferna biter och då funkar inte en lasso...dom.är mindre än 0.5mm..bara o sprätta bort den med knivspets o ta med en kvadratmilimeter hud eller Raid metoden som är som en supersnabb kvävning - 5 sek så borstar man bort skiten med fingret
 
En liten fundering om fästingar. Om man får en fästing kan man inte dränka den typ genom lägga sig i ett bad? Dra ut de små ilbattingarna brukar ändå ofta sluta med att huvudet blir kvar.

Jo, men du får ligga kvar en god stund. En snabb googling ger för handen att de tar bara några andetag i timman. Ta med en bok.

http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter_sp.cgi?iljwhat=5003

PS. Huvudet lär nog sitta kvar efter drunkningsdöden...
 
Om man vill krångla och döda fästingen när den sitter kvar på kroppen funkar vanlig handsprit utmärkt. Men det bästa är väl bara att ta bort den? I princip alla fästingar, utom de allra minsta larverna, går att ta mellan tummen och pekfingret med naglarna. Man hör ett litet knäpp när käken släpper ur huden. Om det någon enstaka gång skulle bli en del av käken eller huvudet kvar spelar det ingen större roll, kanske lite mer kli i bettet.

Jag plockar många fästingar med fingrarna varje år och kaninte minnas när det senast blev någon del kvar i bettet. De minsta - de man knappt ser med blotta ögat - tar man enklast med en vass kniv genom att spänna ut huden med fingrarna runt fästingen och skrapa bort den.

När man har tagit ut fästingen droppar man på en droppe handsprit på den, så dör den på tio sekunder.
 
Med lite tur inblandad får du fästingen på pungen. Då kan du typ sänka ned denna i en tekopp fylld med vatten medan du tittar på TV så typ dränks fästingen under tiden.

Jag har råkat ut för det några gånger och skulle nog säga att det är den plats på kroppen som är besvärligast att få bort fästingen från. Fästingen brukar sitta som berget. Kan vara att huden är mer elastisk där.
 
Jo, men du får ligga kvar en god stund. En snabb googling ger för handen att de tar bara några andetag i timman. Ta med en bok.

http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter_sp.cgi?iljwhat=5003

PS. Huvudet lär nog sitta kvar efter drunkningsdöden...

Ställer mig tveksam till att de "tar andetag". Jag skulle tippa på att fästingars andningsorgan består av trakeer, där gasutbytet sker mer passivt.

Däremot tror jag säkert att det tar en bra stund innan de kvävs.
Rent spontant känns det enklare att ta bort fästingen mekaniskt.
 
Boendes vid sörmlandskusen med bla orientering som intresse så kan jag nog med säkerhet säga att jag haft typ 200 fästingar genom åren (nej, jag överdriver inte). Jag tar bort dem med fingernaglarna eller med vanlig pincett. Tricket är att hitta de tidigt, verkar inte som de hunnit bita sig riktigt hårt fast än då. Kollar direkt efter varje träningspass, samtidigt som jag snörar av skorna. De som hunnit bita sig fast kan lätt tas bort med naglarna. Har aldrig haft problem med några infektioner för att käkdelar blivit kvar. Att försöka kväva dem på olika sätt fick jag tidigt lära mig att det bara var dumt. Varför låta de sitta kvar längre än de behöver...? Är vaccinerad med TBE och har aldrig haft borrelia...

...men brorsan som är lika väl vaccinerad som jag fick TBE efter sin typ tredje fästing. Skulle tydligen inte vara möjligt men prover till slut visade på att så visst var fallet. Och min mor har haft borrelia minst tre gånger. Och värst av allt var att dottern fick neuroborrelios efter sin första (upptäckta) fästing!

Så jag tar fästingar både med en klackspark och med fasa, det första när det gäller mig själv, det andra när det gäller familjen...

Men bort ska de, kvickt som attan! Skulle aldrig bjuda de på bad...
 
Också jag har haft hundratals med fästingar, och är grundligt vaccinerad (sedan 80-talet). I år bara ett 10-tal ännu.

Jag gillar att ibland ta ett bad, ofta en timme och samtidigt läsa morgontidning eller liknande, men någon effekt på fästingar har det knappast (man hittar dom ofta efteråt i alla fall). Så den åtgärden tvivlar jag på.
Däremot att duscha/bada och torka sig så kan man kanske få undan några som ännu inte satt sig, för det kan dröja ett bra tag - jag brukar få fästingar även om bara andra i familjen varit ute i skogen och jag inomhus på jobbet, dom gillar mig mycket bättre verkar det som, troligen för att jag är mycket varmare.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.