flugspö och haspelrulle?

Hej!

Jag undrar om någon provat att montera på en liten haspelrulle på ett flugspö och hur det då funkade?

Min tanke är att när man är i fjällen ska man bara behöva ta med sig ett spö (tex ett fyrdelat eller fler delar klass 5/6) som man sedan skulle kunna använda till flugfiske primärt men även för att kunna slänga ut ett kastmete eller rent av nån liten spinnare.

Jag fattar att jag är inne på minerad mark och att detta är absolut förbjudet eftersom flugfiskare BARA flugfiskar. Jag gillar dock de andra varianterna också... Är detta möjligt/lämpligt/roligt att fiska med?

/Andreas
 
Jag...

har tidgare med stor framgång använt ett 8 fots #4 flugspö (med haspelrulle och lätta jiggar) vid abborrfiske, och det var i alla fall två utav tre:
möjligt och roligt...

/Anders B
 
Nu svarar jag inte på frågan men jag kan tycka att det är vettigt att ta med två spön om ett havererar. Spöna väger ju inte speciell mycket heller utan brukar ligga runt 100 gram plus fodral.

Jag skall själv köra med ett 5-6 flugspö plus en UL haspel i sommar. UL är kanon då det går att kasta små spinnare långt som är passande i fjällen.
 
Jag fiskar oftast med både haspel och flugspö, detta är inte på fjällvandringar, utan på reguljära fisketurer, men en nackdel med ovanstående förslag är ju att man kan ju inte ha båda utrustningarna riggade samtidigt.
Jag går oftast med ett spö i varje hand och beroende på var jag befinner mig längs älven använder jag det som passar bäst. Jag tycker kanske att det är lite mer spännande att få fisk på flugspöt, men är ju inte flugfiskare av princip, utan för att det passar bra ibland (och ibland inte).

Sen kan jag ju förstå att man inte vill släpa på särskilt mycket fiskegrejor om man i själva verket är på fjällvandring, även om detta kan innebär lite olika saker för olika vandrare och vid olika tillfällen.
 
fiske

Gjorde själv om ett spinnfiskespö till haspelfiske och märkte för att få kastlängder behövde dom innersta ringarna bytas ut till större för att få rum med den slinga som bildas vid haspelfiske. Tror att det kan vara ide att göra detsamma med ett flugspö. Du kan ju testa om kastlängderna i så fall ökar.
koivu
 
jag fiskar endast med fluga men har oxå haft tankarna åt det hållet.Mitt tips är nog att (iofs 3 o 4 delade är oftast det )ta ett flugspö som är någorlunda styvt men litet högst klass 3-4#
 
du skrev ju att du skulle köra med en liten haspelrulle då förutsatte jag att du skulle köra med lätta grejjer
 
för litet ögla..

Jo, det funkar kanon att ha en haspel på ett flugspö.
Bra till små jiggar,spinnare och små vobblers.

Felet brukar ligga i första öglan. (den närmast rullen)
Den brukar vara väldigt liten, och en haspel behöver mer friutrymme för att minska friktionen.

Om du kan så är det vettigt att byta ut den ringen mot en lite större.

Lycka till!
 
Tack för alla svar! Det verkar ju klart värt att pröva i alla fall. Kan det vara så att en av dessa kapslade haspelrullar som finns kunde vara ett alternativ? De ser ju ut att vara i mindre behov av stor första ögla i och med att "utgångshålet" för linan är relativt litet. Dessutom lär det ju vara mindre som kan paja på en kapslad rulle när den ligger vårdslöst packad i ryggan. Sen känns det väl iofs som lite av en resa tillbaka till barndomens fiskeäventyr men det behöver ju inte vara fel heller...

Blev främst lite förtjust i den första av dessa två rullar. Ganska lätt, 145 gram och riktigt billig...

http://www.buyit.se/berras/visaProdukt.asp?produktID=16683

http://www.buyit.se/berras/visaProdukt.asp?produktID=16673

/Andreas
 
ala; sa:
Tack för alla svar! Det verkar ju klart värt att pröva i alla fall. Kan det vara så att en av dessa kapslade haspelrullar som finns kunde vara ett alternativ? De ser ju ut att vara i mindre behov av stor första ögla i och med att "utgångshålet" för linan är relativt litet. Dessutom lär det ju vara mindre som kan paja på en kapslad rulle när den ligger vårdslöst packad i ryggan. Sen känns det väl iofs som lite av en resa tillbaka till barndomens fiskeäventyr men det behöver ju inte vara fel heller...

Blev främst lite förtjust i den första av dessa två rullar. Ganska lätt, 145 gram och riktigt billig...

http://www.buyit.se/berras/visaProdukt.asp?produktID=16683

http://www.buyit.se/berras/visaProdukt.asp?produktID=16673

/Andreas

men det stod ju på prislappen 24875:-spänn o 34000:- på andra rullen eller såg ja galet??? måste jag gjort hehe
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...