Alternativ till Puritabs?

Har under flera år använt mig av Puritabs för att rena vatten när möjlighet att koka vatten inte funnits. De har alltid varit smidiga att ha med sig då de inte tar någon plats och till skillnad behöver det inte förvaras kallt och mörkt som t.ex. Xinix. Men när jag idag skulle ner till Apoteket och köpa en ny laddning Puritabs så säger tanten att de utgått från sortimentet...
Finns det puritabs att köpa någon annanstans eller finns det något vettigt alternativ?
 
Om du inte har problem med jod så är Jodopax ett utmärkt alternativ. Ananrs funkar ju t.ex. Klorin. Personligen så tycker jag att vatten som renats med Klorin smakar en aning bättre än det som renats med Puritabs.
 
Kaliumpermanganat

Kaliumpermanganat borde funka, om du ursäktar stavningen (som säkert är fel). Blanda så vattnet blir svagt rosa för att dricka, (ca en knivsudd). Starkt fägat funkar det för sårtvätt o.dyl

/Janne
 
Vill minnas att det fanns nåt i lumpen (som jag gjorde nån gång på 1900-talet...), fast jag minns det inte mer specifikt, och har ingen aning om var man kan köpa det...
 
haskell; sa:
Om du inte har problem med jod så är Jodopax ett utmärkt alternativ. Ananrs funkar ju t.ex. Klorin. Personligen så tycker jag att vatten som renats med Klorin smakar en aning bättre än det som renats med Puritabs.
Hur mycket klorin tar du för vanligt dricksvatten?

Jag hade ingen aning om att man kunde dricka denna smörja (det luktar ju inte direkt hälsosamt), om man inte ska slå rekordet i att halsa klorin och sjunga DLKs låt Ishockeyfrisyr förstås...
 
sajberjohan; sa:
Har under flera år använt mig av Puritabs för att rena vatten när möjlighet att koka vatten inte funnits. De har alltid varit smidiga att ha med sig då de inte tar någon plats och till skillnad behöver det inte förvaras kallt och mörkt som t.ex. Xinix. Men när jag idag skulle ner till Apoteket och köpa en ny laddning Puritabs så säger tanten att de utgått från sortimentet...
Finns det puritabs att köpa någon annanstans eller finns det något vettigt alternativ?

Puritabs smakar APA! Inför min senaste resa köpte
jag Micropuur hos Uteliv i Linköping. De ger en betydligt svagare klorsmak och verkar enligt uppgift inom en timme.
Nu har Uteliv övergått till en annan
(snabbare) modell, som måste
kompletteras med en neutraliserande substans,
men mina Micropuur räcker ett bra tag till.
Man ska väl tänka på att ha en extra (mycket lätt)
flaska så man inte drabbas av ständiga avbrott i ex.vis
matlagningen.

Vart ska du?
 
Hur mycket klorin tar du för vanligt dricksvatten?

Om inte jag minns fel så är det fyra droppar per liter vatten som rekommenderas.

Och klorin luktar klor, och det gör alla andra klorbaserade vattendesinficeringsmedel också.

Men klorin ersätter väl inte puritabs till 100%, jag tror puritabs innehåller mer saker som hjälper till med att rena vattnet (eftersom det står i anvisningen att det kan bli en botensats, och det blir det inte med "rent" klor).
 
1 tsk klorin till 10 liter vatten eller 2 stora droppar klorin till 1 liter vartten. Det är vad som står i boken "Överleva i det sårbara samhället". Hur länge det bör verka beror mycket på temperaturen på vattnet.

/mattias
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...