Bygga egen kajak, kostnader?

Hej, jag är nyfiken händig kille som söker kunskap om hur jag bygger och införskaffar mig material och verktyg för att börja bygga min första kajak för hand.

Verkstad finnes men det är nästan tomt i verktygsskåpet så jag söker någon som kan tips om vilka grejor jag behöver för att köa igång.

Även tips på träslag och hur mycket man behöver...

jag är över 190cm och väger 120 kilo... om det nu har betydelse på storlek på båten...

Tacksam för hjälp på alla frågor...

Du kanske rent av har verktyg att sälja ?

tack
 
Om du talar om vilken typ av teknik du är intresserad av så kanske det blir enklare, man kan bygga kajaker med flera olika tekniker, även om du nämner att trä skall användas.
 
Är du intresserad av att bygga i trästrip/epoxy är det här en sida att titta på:

http://www.thomassondesign.com/

Och även om du vill bygga på ett annat sätt är den värd ett besök. Mycke info och bra bilder, samt länkar till folk som bloggat om sina kajakprojekt.
 
Att bygga en kajak gör man för att man gillar att bygga. Räkna med 3-400 arbetstimmer och en del svordomar. Det är ett rejält projekt att ge sig på, men mycket givande. Om du inte har byggt så mycket innan skulle jag rekommendera att börja med en grönlandspaddel. Ett helgprojekt. Det ger en försmak av vad du ger dig in på. Sen vet du om du fått blodad tand eller lägger ner. Det finns alldeles för många påbörjade kajaker runt i garage och lador.

Till strippbygge (ur minnet):

Strip kan bli dyrt och svårt att få tag på "kvistfri" gran. Försök att få någon med fräs att göra konvex/konkav kant på dem. 3-4000.
Plywood 12 mm till mallar. 200/st Byggmax.
Diverse bräder till strongback.
Fin björkplywood till sittbrunn. 3-4 mm.
Glasfiber ca 70 g/m2 twillvävd. 2 lager på botten. Ett lager resten. In och utsida. Lite extra till detaljer, sittbrunn, mm. Ev kolfiber till speciella detaljer,
Epoxy 4,5 kg 1200 kr biltema. Funkar. Annars finns finare.
Filler
Trälim ute.
Lack. UV-beständig.
Linor, skruvar, vajer, säte mm.

Sticksåg
Fogsvans
Hammare
skruvdragare/borrmaskin
murarsnöre
tumstock o talmeter
häftpistol
cirkelsåg
japansåg
stämjärn
bladkniv
liten rakbladhyvel
rasp och fil
excenterslip m papper
Sandpapper
slipkloss
silvertejp
maskeringstejp
engångspenslar, många
engångsmuggar, många
Engångshandskar latex/plast många
digitalvåg (som du kan offra. Aldrig mera till mat)
plastfolie
Skruvtvingar/limklämmor (många)

Räkna med minst 10000 i om du ska köpa en del verktyg också.
 
2011 byggde jag en skin on frame för ca 4000kr. klädd med canvas och målad med oljefärg.
2012 byggade jag en black pearl (thomasson) som slutade i material på knappt 9000kr. Men hade jag skippat lite köpta delar och kolfiber så hade det blivit ca 2500kr billigare. jag tror jag hamnade ganska nära 200 timmar i bygge, men mätte inte. Min kajak är ett verktyg och leksak i vattnet och ingen möbel. Till nästa bygge vet jag mer vart saker syns och inte... basverktyg kostar kanske inte så mycket och låna de med sladd.
http://www.familjen-gustafsson.se/blogg/kajak/sof-bygge-2011/
http://www.familjen-gustafsson.se/blogg/kajak/black-pearl-2011/
 
Låter som en bra början

Att bygga en kajak gör man för att man gillar att bygga. Räkna med 3-400 arbetstimmer och en del svordomar. Det är ett rejält projekt att ge sig på, men mycket givande. Om du inte har byggt så mycket innan skulle jag rekommendera att börja med en grönlandspaddel. Ett helgprojekt. Det ger en försmak av vad du ger dig in på. Sen vet du om du fått blodad tand eller lägger ner. Det finns alldeles för många påbörjade kajaker runt i garage och lador.

Till strippbygge (ur minnet):

Strip kan bli dyrt och svårt att få tag på "kvistfri" gran. Försök att få någon med fräs att göra konvex/konkav kant på dem. 3-4000.
Plywood 12 mm till mallar. 200/st Byggmax.
Diverse bräder till strongback.
Fin björkplywood till sittbrunn. 3-4 mm.
Glasfiber ca 70 g/m2 twillvävd. 2 lager på botten. Ett lager resten. In och utsida. Lite extra till detaljer, sittbrunn, mm. Ev kolfiber till speciella detaljer,
Epoxy 4,5 kg 1200 kr biltema. Funkar. Annars finns finare.
Filler
Trälim ute.
Lack. UV-beständig.
Linor, skruvar, vajer, säte mm.

Sticksåg
Fogsvans
Hammare
skruvdragare/borrmaskin
murarsnöre
tumstock o talmeter
häftpistol
cirkelsåg
japansåg
stämjärn
bladkniv
liten rakbladhyvel
rasp och fil
excenterslip m papper
Sandpapper
slipkloss
silvertejp
maskeringstejp
engångspenslar, många
engångsmuggar, många
Engångshandskar latex/plast många
digitalvåg (som du kan offra. Aldrig mera till mat)
plastfolie
Skruvtvingar/limklämmor (många)

Räkna med minst 10000 i om du ska köpa en del verktyg också.



Det verkar som du har koll så jag ska se på dessa verktyg och vilka jag behöver införskaffa. Dina nyttiga tips så jag börjar kanske med en paddel, det verkar enkelt och ett prövoprojekt med rimlig tidsperspektiv ;)

Om det inte framgick tänker jag bygga en träkajak i gran eftersom det verkar vara det vanligaste, men hade funderingar på ceder eller lärk också... det verkar som en stor prisskillnad så gran verkar vettigt.

Jag har tänkt att göra en liten historia av det eftersom jag bygger själv men det kanske kan vara till nytta för andra som vill göra som jag, prova själv på rent intresse och vilja så att säga... Känns som en riktigt härlig utmaning och jag har plats så varför inte ;)
 
Trevligt

2011 byggde jag en skin on frame för ca 4000kr. klädd med canvas och målad med oljefärg.
2012 byggade jag en black pearl (thomasson) som slutade i material på knappt 9000kr. Men hade jag skippat lite köpta delar och kolfiber så hade det blivit ca 2500kr billigare. jag tror jag hamnade ganska nära 200 timmar i bygge, men mätte inte. Min kajak är ett verktyg och leksak i vattnet och ingen möbel. Till nästa bygge vet jag mer vart saker syns och inte... basverktyg kostar kanske inte så mycket och låna de med sladd.
http://www.familjen-gustafsson.se/blogg/kajak/sof-bygge-2011/
http://www.familjen-gustafsson.se/blogg/kajak/black-pearl-2011/

Tack Gunnar,

Jag behöver inspiration så det låter som du hade roligt. jag är ju egentligen metallarbetare, verktygsmakare i grunden men att jobba med trä verkar enklare och snabbare... färg och form är ett intresse och framför allt att jobba med händerna blir det som utmanar mig...
 
Mina kajaker har haft en budget på sådär 2000-3000 kronor.

-Ribbor av billigste panelbrädorna från brädgården, sågade och profilfrästa hemma i garaget.
-Glasfiberväv direkt från SaintGobain i Kungsbacka, har för mig att en rulle som räckte till fem kajaker gick på runt 2000kr. Delade med några andra byggare.
-Epoxi direkt från Nils Malmgren. Fick bra pris då vi var många som köpte på en gång.
-Klarlack, uv-beständig, var det enda jag köpte i ordinarie affär och det var dyrt vill jag minnas.
-Spantmallar av någon gammal skrotad ikeagarderob, embalageplywood eller dylikt.
-Sitts av frigolit (blå) klädd med liggunderlag.

Ribbar man sargen, gör beslag av något lämpligt fruktträd eller så, använder prylar ur bra att ha lådan till roder- eller skädd-fästen etc så behöver det inte bli så dyrt.

Första kajaken byggdes till och med av gamla lastpallar från plåtslageriet där jag arbetade, med dekor av vacket askvirke som jag sågade ur stockar som jag fick på ett vägbygge.

För ribbningen så utvecklade jag en teknik som jag tyckte fungerade väldigt bra. Spantmallarna sågades någon mm för små och ett hålband fästes runt mallarna så halva bandet stack ut utanför. Relings och kölribborna skruvades innifrån, genom hålbandet med mycket korta träskruvar. Övriga ribbor limmades med vitlim kant mot kant och hölls på plats med skruvtvingar eller limklämmor mot hålbanden och med spännremmmar eller tejp mot ribban under. Svårare ribbor skruvades liksom de första ribborna. På så vis fick jag en helt hålfri kajak som var lätt att få av från spantmallarna - bara att lossa det 50-tal skruvar som totalt behövdes.
 
Som ovanstående. Behöver inte bli så dyrt. Slutför mitt Isfjord bygge just nu, och det som drar iväg är ju glasfiber, epoxy och färg/lack. Sen behöver ju inte granvirket vara kvistfritt. Jag har skarvat de flesta ribborna och är man lite noggran går de att få i de närmaste osynliga.

Det är otroligt roligt att pyssla på med. Perfekt vinternöje.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...