Dykdator

Hej. Har just börjat gå OW-kurs. Letar efter några bra dykdatorer som passar nybörjare och som man kan "växa i". Tacksam för tipps. Rickard
 
Om du nu nödvändigtvis ska lägga pengar på en dator istället för bra dykgrejer...

Suunto Vyper.
-Bra Minne
-Bra lyse
-Gauge mode
-Ställbar konservatism.
-Praktiskt armband.
-Nitrox (kommer du börja med förr eller senare)
-prisvärd.
+ Annat

men det är bäst att du förstår tabeller ordentligt innan du börjar använda en dator som "krycka/hjälp".

Dyktabeller och en bra "bottomTimer" tex Uvatec klarar man alla förekommande dyk med.

MVH /esse
 
Tabellen

Jag tycker du bör vänta med en dykdator som nybörjare, lär dig tabellen innan och utan och jobba med bottentider.

/Bo
 
Mares Puck är helt ok och billig. Stor fördel jämfört med suuntos datorer är att man kan byta batterie själv.
 
jo, speciellt eftersom att jag reggade mig bara för att svara på det inlägget... hahaha, missade totalt när han lagt in det.
 
*skratt*
Blev själv rätt förvånad när mailet kom!
Med några år på nacken innom dykningen så är jag fortfarande helnöjd med min vyper (suunto) som jag köpte redan innan ow-kursen var slut...
Klarar alla mina behov även när jag har börjat köra med nitrox.
Däremot är nog allt annat utbytt i utrustningen.

/Rickard
 
Efter att precis tagti cert måste jag säga att dykdator underlättar en hel del. Självklart måste man ju fortfarande kunna tabellerna, men de är ju trots allt väldigt odynamiska.
 
Multilevel

En bra idé är nog att vänta med dykdator tills man fått lära sig teorin bakom multilevel och "the wheel" (AOW). Det blir rätt stor skillnad annars i tider mellan vad du räknar ut med tabellen och hur länge dykdatorn säger att du kan vara nere.

Annars har jag själv en Suunto Vyper som jag är väldans nöjd med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Freija Dykdator - tacksam för tips! Dykning 3
Umeåstudent Dykdator till bra pris... Dykning 2
Karinxc Dykdator Dykning 1
Christer Nordlander Vilken dykdator? Dykning 3
Handbok till dykdator Dykning 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...