Grattis jägare!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2152572.ab

Äntligen har ni fått en välartikulerad och påläst man som för eran talan, UTROTA, DÖDA BEFRIA SERIGE!! Om jag hade ägnat mig åt jakt så hade jag riktat bössan mot Folke Johansson i stället, han utgör ju bevisligen en säkerhetsrisk då han åker runt i skog och mark för att hitta djur att döda.

Jämför antalet skadade och dödade jägare samt jakthundar som blivit skadade av rovdjur och sedan med människor, förvånande va att det är människor som leder statestiken?

Sedan är det en snyfthistoria om två stackare som bedriver fabodvärksamhet men har fått några djur slagna av varg eller björn. NI BOR I SKOGEN ERA PUCKON!!! skaffa högre staket eller elstängsel, det är väl endå ganska naivt att tro att en varg stanna för en gärdesgård?

Rovdjur dödar till skillnad från folke inte på grund av hat eller ilska, dom gör det för att överleva och på grund av instinkt. Därför är Folke ett OFANTLIGT mycket större hot och en skamm för mänskligheten!
 
Intressant att många tätortsboende värderar rovdjur högre än de människor som bor på landsbygden. När DN frågade om det var rätt att skjuta en björn som rivit en människa tyckte endast 63% (av 8498 röstande) att det var rätt.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=755073

Det är ju inget fel med björnjakt, så länge de de som skjuter kan skjuta. Men jag förstår inte varför man skall skjuta just den björnen som rivit en människa? På medeltiden höll man rättegångar mot djur, vi verkar vara på väg dit igen, och på den tiden trodde man också att björnar som smakat människoblod blev slagbjörnar.
 
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2152572.ab

Om jag hade ägnat mig åt jakt så hade jag riktat bössan mot Folke Johansson i stället

Även om det är ett klumpigt retoriskt utspel så kan jag inte undgå att undra om inte detta faller inom ramen för olaga hot. Nytt bottenrekord hur som helst.

"Olaga hot är ett brott i svensk rätt (Brottsbalken, 4 kap. 5 §). Definieras som följer: "Om någon lyfter vapen mot annan eller eljest hotar med brottslig gärning på sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år."

/R
 
Jag har väldigt svårt att tro att vargen är farlig för människan, så jag tror hans argument faller platt som en undernärd hälleflundra.
 
Förresten, Arntur, var snäll och dra inte alla som är för jakt över en kam sådär. Folke Johansson framstår som en bitter gammal man med åsikter präglade av ett djupt hat och mycket rädsla, och om du placerar mig i samma grupp som honom tar jag lika illa upp som när jag får höra dumheter av typen "alla män är potentiella våldtäktsmän". Folke är en extremist och får föra sin egen talan.
/R
 
Varg?!

Det finns en orsak att jag som jägare INTE är med i något av våra så kallade "jägarförbund" då de med folk som Folke i spetsen vill se ett helt Vargfritt Sverige!!!

Om dessa stollar kunde lägga ner sitt schizofrena "krut" på den globala uppvärmningen och miljöförstöringen istället så skulle kanske de bidra med något positivt!!??
 
Intressant att många tätortsboende värderar rovdjur högre än de människor som bor på landsbygden. När DN frågade om det var rätt att skjuta en björn som rivit en människa tyckte endast 63% (av 8498 röstande) att det var rätt.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=755073

Var hittar du att de värderar rovdjur högre?


Även om det är ett klumpigt retoriskt utspel så kan jag inte undgå att undra om inte detta faller inom ramen för olaga hot. Nytt bottenrekord hur som helst.

"Olaga hot är ett brott i svensk rätt (Brottsbalken, 4 kap. 5 §). Definieras som följer: "Om någon lyfter vapen mot annan eller eljest hotar med brottslig gärning på sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år."

/R

Det må vara. Men det är nog inte helt ovanligt att folk spontant känner så där även om de inte säger det rent ut. Sen om det är någon som borde åtalas för olaga hot så är det personen som intervjuas. Förberedelse för grovt jaktbrott borde det vara.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.