Fiska längs Kungsleden?

Hej!

Finns det nån firre längs sträckan Abisko-Nikkaloukta?
Om det gör det, behöver man fiskekort eller något för att få fiska där? :)
 
Röding

Röding finns i Apporjaure och uppströms Alesjaure i Luoktekjaure(Tjäktja). Exakt i vilken vik avslöjar jag dock inte.......
 
Lillöring

Ja ,den är extra förtjust i Lill-öring, 4 g, färg Z. Annars äter den en och annan fjädermygga!
 
Hemavan till Ammarnäs

Hur ser det ut mella Hemavan ammarnäs??
Ngn som vet ngt om fiskekort där??
Ngr bra ställen att fiska på, etc??

Tacksam för svar!

HMFL
 
Bumpar lite.
Ska själv upp i slutet på juni Abisko - Nikkaluokta och har tänkt att det ett trevligt tidsfördriv att sitta och fiska vid lägret litegrann.
MEN, varken jag eller de andra två jag går med har speciellt mycket fiskeerfarenheter. Jag knappt några alls.
Är det ens lönt att ge sig på då?
Vet tex inte ens någonting om vilken sorts fiske som fungerar där.
Är det bara flugfiske som gäller? Fungerar meta? Bara kasta ut en krok och ett flöte med linan fast i en liten träbit, fungerar sånt?
Skulle vara underbart att avnjuta nån stekt fisk i alla fall..
Är medveten om fiskekort osv, men kan ju som sagt inga som helst praktiska delar tyvärr.
 
Bumpar lite.
Ska själv upp i slutet på juni Abisko - Nikkaluokta och har tänkt att det ett trevligt tidsfördriv att sitta och fiska vid lägret litegrann.
MEN, varken jag eller de andra två jag går med har speciellt mycket fiskeerfarenheter. Jag knappt några alls.
Är det ens lönt att ge sig på då?
Vet tex inte ens någonting om vilken sorts fiske som fungerar där.
Är det bara flugfiske som gäller? Fungerar meta? Bara kasta ut en krok och ett flöte med linan fast i en liten träbit, fungerar sånt?
Skulle vara underbart att avnjuta nån stekt fisk i alla fall..
Är medveten om fiskekort osv, men kan ju som sagt inga som helst praktiska delar tyvärr.

Visst kan man meta, men att använda mask och annat levande bete är förbjudet ovanför odlingsgränsen (dvs i princip hela fjällkedjan). Över huvud taget ska man vara försiktig att använda fiskemetoder i fjällen där man riskerar att skada småfisk och mete är en sådan metod, eftersom man inte väljer vilken fisk man fiskar på, som man gör vid flugfiske. Risken är också större att fisken sväljer betet och blir svåra att sätta tillbaka oskadda när de är för små att ta upp. Dessutom är räckvidden med vanligt metspö alldeles för dålig för skygg fisk som öring och röding.
Är man ovan fiskare är nog den bästa metoden att fiska med spinnspö i sjöar. Spinnare eller kastflöte med flugtafs fungerar bra för det mesta. Men fisket i fjällen kan vara lynnigt - är vädret kallt och blåsigt kan det vara svårt att få kontakt med fisken.
 
Tack!
Men har som sagt noll koll på det här så har försökt googla lite men inte blivit helt klok ändå måste jag säga...
Jag har ett vanligt kastspö hemma. Kan jag använda den och knyta fast ett sånt där "flugdrag" på?
 

avslutad210712

Gäst
Tack!
Men har som sagt noll koll på det här så har försökt googla lite men inte blivit helt klok ändå måste jag säga...
Jag har ett vanligt kastspö hemma. Kan jag använda den och knyta fast ett sånt där "flugdrag" på?

Ja det fungerar bra
 
Tack!
Men har som sagt noll koll på det här så har försökt googla lite men inte blivit helt klok ändå måste jag säga...
Jag har ett vanligt kastspö hemma. Kan jag använda den och knyta fast ett sånt där "flugdrag" på?

Okej, vi tar det detaljerat:

1) Kolla så att linan på ditt spö inte är dålig. Lina blir dålig med tiden. Testa att rycka i den och om den går av lätt är det bara att byta. Om du byter, ta inte för grov lina (typ 0,20 mm nylon)
2) Knyt på ett beteslås. I stil med detta: http://www.olssonsfiske.se/tillbeho...eteslas-lekanden/beteslas-interlock-2-50mm7st Med det på linan är det lätt att byta bete sedan
3) Köp ett par olika spinnare, typ: http://www.olssonsfiske.se/drag-beten/beten-marke-a-o/myran-spinnare/agat-myran-spinnare-10g-silve
4) Köp ett kastflöte. Haka fast det i beteslåset och knyt på en nmeter lina bakom det och i linan knyter du en fluga eller en krok ( om du ska meta med någor annat slags bete) http://www.olssonsfiske.se/mete/metdon-kastkulor/bkastflote-m-bly-110mm11g
5) Antingen fiskar du med torrfluga och ser när fisken slår på eller också en våtfluga som går under ytan. Att ge råd vilka flugor du ska använda är lika lätt som att råda om vem du ska gifta dig med, men köp tex Streaking Caddis (torr) och Guldhuvat haröra (våt) och några till. Finns bra flugor här: http://www.flugor.se/
Glöm inte att lära dig en bra betesknut, tex clinchknuten. Det gäller ju inte bara att få fisken att hugga utan att hålla dem kvar på kroken också: http://www.rackelhanen.se/images/knut6.gif

Ovanstående länkar är bara exempel. Det finns massor av fiskebutiker och grejor i överflöd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jojosurf Vilket drag ska jag använda för att fiska i fjället? Fiske 4
Illuminati Fiska i Norge Fiske 2
holetaker Tälta och fiska runt Vänern! Fiske 0
Norrbottningen Stockholm slår larm. Fiska inte i dessa sjöar Fiske 1
Ahvenet Fiska sill ifrån land Fiske 13
Nisse87 Fiska i Norge men inte i Sverige? Fiske 26
CarMaPal Rida och fiska i Dalarna Fiske 0
Bubble Fiska från klippa vid havet – val av spö, rulle Fiske 25
cloud76 fiska i tännäs mitten av augusti- för sent? Fiske 1
cloud76 Vandra och fiska i Älvdalenområdet? Fiske 0
Dantie En dags vandring sen fiska! Fiske 5
UnderEnTarp Fiska på Bergslagsleden! Fiske 3
Trekkforlife Fiska Kroatien Fiske 0
hannulan Fiska från kajaken - nybörjarfrågor Fiske 3
SeekOut Fiska i Norge Fiske 3
Prankster Längtar ut o fiska. Fiske 10
Eric97 Ska börja vertikal fiska. Har lite frågor. Fiske 4
kervennic Vem ska vandra och fiska ? Fiske 2
Rasek Fiska i Norge? Fiske 3
Yonaz Fiska i Dalarna Fiske 7
Apila Att lära sig fiska Fiske 6
-EG- Fiska från segelbåt Fiske 2
mipert Hur avliva näbbgädda? (Och hur bevara fisken medan jag fortsätter fiska.) Fiske 11
avslutat080903 Pärlälven - när får man börja fiska? Fiske 1
8863 Att Fiska i Ottsjö Fiske 0
mipert GPS talar om när det är bäst att fiska, är det månen? Fiske 8
mipert Böcker, artiklar, tips om hur fiska regnbåge med fluga Fiske 5
KLAGER Fiska öring med taxibil Fiske 2
Tiveden Jag vill fiska!! Fiske 1
moore Fiska löja om vintern, e de möjligt? Fiske 2
Nappe Paddla och fiska? Fiske 11
pesj Fiska på västkusten Fiske 0
Babbsan Fiska i Thailand Fiske 1
bsehlin Barnen vill fiska på höstlovet Fiske 1
ceban fiska på sörmlandsleden Fiske 0
Heinz1 Hur fiska med sambo i fjällen? Fiske 10
meek Fiskade en dag längs Sölvbacka Strömmar, Härjedalen. Fiske 2
Stefan Höök Fisketips längs E45 Fiske 4
nenonen Fiske längs kungsleden? Fiske 7
Palmertz Fiske längs Kungsleden Fiske 1
Kniv-Hasse Fiske efter Kungsleden Fiske 4
ErikThorsell Fiske längsmed Kungsleden mellan Saltoluokta och Kvikkjokk Fiske 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...