Forum

Forum (https://www.utsidan.se/forum/index.php)
-   Navigering (https://www.utsidan.se/forum/forumdisplay.php?f=37)
-   -   GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor (https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=87848)

Oliver_swe 2018-05-22 12:01

GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor

Hej!

Jag letar efter en GPS för vandring i hela Sverige. Jag hade alltså velat ladda den med kart-filer på olika vandringsleder. Vad hade ni rekommenderat som bästa GPS till det ändamålet. Gärna bra batteritid och skärm osv osv.

Helt enkelt vill jag kunna vandra enbart med min GPS och inte med massor med papperskartor. Pris är ingen faktor, tipsa gärna om ni vet någon lämplig modell!

Tack!

TROY GARNER 2018-05-22 12:14

Viewranger till din mobil ,sedan köper du kartor för Sverige inte dyrt.Du kan köpa över hela globen.

Vattentätmobil eller skal naturligtvis

tango 2018-05-22 12:48

Citat:

Ursprungligen postat av TROY GARNER (Inlägg 804671)
Viewranger till din mobil ,sedan köper du kartor för Sverige inte dyrt.Du kan köpa över hela globen.

Vattentätmobil eller skal naturligtvis

Just svenska kartor finns ju för gratis nedladdning, både gröna och fjällkartan, se andra trådar här på utsidan. Dock är ju inte vandringslederna som sådana utmärkta på de gratis kartorna. Är detta ett absolut krav så vet jag inte vad du ska "köpa" eller om du själv vill modifiera och lägga till vandringslederna själv.

/Patrik

TROY GARNER 2018-05-22 12:56

Ja det är ju så att många vandringsleder inte finns med men hittar man filer är det ju bara att importera dom till vilken navigering spädning man väljer.

thureb 2018-05-22 14:08

gpx är ruttfiler och inte kartor. Allroundlösning är en Garmin Etrex 20X (längre batteritid) eller Etrex Touch 35 (tourchskärm)och gratiskartor i osm. Rutter i gpx från vandringsleder kan du hitta på nätet. Dessa kan du tanka hem till en pc och sedan ladda ned dem i din Garmin. Fördelen med dedicerade GPSer är längre batteritid och utbytbara batterier medan upplösningen på skärmen är överlägsen på en smartphone. Finns lite mittemellanvarianter också t ex Garmin Oregon.

Motsvarande går sannolikt att göra med t ex Viewranger med offlinekarotr på din smartphone men det har jag ingen egen erfarenhet av. Eniros friluftskartor har vandringslederna utmärkta så dessa kan vara ett alternativ.

Thure

TROY GARNER 2018-05-22 15:13

Kör man nallen i flygplansläge med bara GPS så är det jämförbara batteritider med dedikerade gpser nästan men den kan även vara bättre.

Dock finns det en sak som gör att nallen drar mera ström förutom att man tar lite bilder och kanske nån videosnutt
Det är att skärmen inte är transreflektiv utan skärmbelysningen verkligen måste gå max en solig dag för att ens synas - det är ett jävla sug i batteriet.

tomhylsan 2018-05-22 16:14

GPX Viewer använder jag till iPhone. Enkel och gratis.

Brus-Nilsson 2018-05-26 10:53

Bbark! Gratis topografisk karta över hela Svea rike. Blir inte pixlig när man förstorar….

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson