funkar Garmin etrex fortfarande?

blåste just liv i en handburen gammal garmin etrex från 2004, den har legat på i 30 minuter nu med meddelandet "vänta placerar satelliter" kan man förvänta sig att den blir klar nån gång. alltså är det normalt att det tar sådan här tid eller är den för gammal med teknik som inte fungerar längre, eller liknande? eller måste jag gå ut, utomhus?
 
Klockan går nog fel

När GPSen varit utan batteri så länge att klockan går fel, tar det lång tid (> 2 timmar tog det för mig med en Garmin 72 jag lånade för några år sedan) för den GPSen att komma i gång.

Om du hittar en meny välj position från karta så går det nog fortare för GPSen att komma igång efter en lång tid då den inte användts.

Per
 
japp stämmer, jag ser att den står på 10:22 och 4:e januari.

men den verkar inte gå att ställa om? ska den kanske göra det automatiskt, betyder det att den ska ligga påslagen så många timmar som klockan visar fel?

tack förresten.
 
Som jag har fattat det, så behöver GPSen vara påslagen länge (upp till några timmar i värsta fall) för att den ska fatta att klockan ska uppdateras när den går fel. Stoppa in färska batterier och ha GPSen påslagen och gärna på ett ställe där det är bra mottagning så fixar det sig så småningom.
Insiderptips. Plocka inte ur batterierna även om GPSen ska vara oanvänd en längre tid.

/Per
 
Insiderptips. Plocka inte ur batterierna även om GPSen ska vara oanvänd en längre tid.
Outsidertips: Efter att ha fått batterisyra i min eTrex när jag lät den ligga i tre månader så tar jag alltid ut batterierna efter varje användning. Jag har inga problem med långsamma starttider. GPS:en borde spara GPS-almanackan i EEPROM så då borde det inte spela någon roll om man har i eller ur batterierna undertiden den är avstängd.

Mitt tips är att använda GPS:en lite då och då. Då har den alltid en hyffsat ny almanacka och startar snabbt och smidigt.
 
åter igen tack för tipsen!

den har varit igång några veckor nu och skänkt mycket glädje. fantastiskt rolig pryl, i alla fall per krona i inköp.

håller som bäst på att kartlägga omgivningar man vistas och vistats i mycket, framförallt i avseende på höjd över havet & sträckors längd.

blev dock lite besviekn häromdagen när det visade sig att min 6,5km`s löprunda (som omräknat gett mig en tid på milen runt 40-42minuter) visade sig vara 4.71km. snabbt närmade sig snitt miltiden istället den stavgående tanter har...

söker naturligtvis förklaringar till detta, som bygger på att jag återigen kan hamna i den första gruppen...

först tänkte jag att den visar fel eftersom jag hade den i handen och vid löpningen, genom armens pendlande, drog den fram och tillbaka. men så kan det väl inte vara, det finns ju mängder med pulsklockor som har gps i sig, som visar rätt...?

en annan skum grej är att gpsén visade; tid i rörelse 28:56 och pulsklockan 29:45 trots att dom startades samtidigt.

det är en etrex från garmin, handburen, måste jag ha den mer stilla, i bälte tex eller är dom inte mer tillförlitliga än så här?

hur är det med hastighetsmätar funktionen, kan man lita på den?
 
hur funkar förresten en gps när den tillfälligt kommer i "radioskugga" om jag har den påslagen och ska mäta upp en sträcka och kör in i en tunnel, hoppar den över hela den delen när jag varit inne i tunnelen eller räknas den sträckan som ett rakt streck (fågelvägen mellan infart och utfart ur tunnel) finns det en standrad för detta eller är det beroende på tillverkare /modell?
 
Sätt i Energizer Lithium (finns på Classe O) i GPS:en så kan den lugnt ligga 3 månader utan risk för gegga fr batterier.

Har också sett underligheter vad gäller sträckor när jag joggat. Det kan vara så att med taskig mottagning så "genar" din GPS. Kolla spåret i mapsource så kanske förklaringen syns. Sätt täta spårpunkter (om det går med din äldre modell).

Jag har 2 Etrex (en äldre Legend C och en nyare HCx) och dom bär sig faktiskt lite olika åt. Jag tror att den största skillnaden är en mycket bättre mottagardel i den nyare. Förutom att en GPS kan tappa mottagningen kan den också av misstag tro att den befinner sig någon helt annanstans. Det syns tydligt i mapsource att den gjort en kråkspark åt sidan (ibland 1 km, ibland till Afrika).

I tunneln brukar mina dra ett rakt streck.

"tid i rörelse" är just tid i rörelse. Kolla på total tid istället.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
mattias_aron Funkar Garmin Oregon till väg/trafik ledare ocskså ? Navigering 2
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
thureb Funkar DVD City Navigator NT till Etrex 30? Navigering 4
rab Funkar Forerunner för heldag (pga batteri) tex skridskotur Navigering 5
kanotisten http://www.unbelievableshop.com/ funkar ej! Navigering 0
peter1959 G P S som funkar i tät skog ??? Navigering 14
erik.p Köpråd : GPS som funkar i Sverige & USA Navigering 2
3313 nRoute funkar ej med GPS Navigering 0
psg90 gps= funkar ej Navigering 2
3313 nRoute funkar ej med GPS Navigering 18
norddal GPS:en funkar inte i Fugawi Navigering 5
Tony-Avesta Senaste MapSource, hur funkar detta? Navigering 7
DTM Funkar inte Destinator 3 på Axim X30? Navigering 3
hgz Funkar GPS ihop med vanlig karta…? Navigering 30
d.a.n.i.e.l Funkar en GPS till detta? (Höjd- och längdmätning) Navigering 16
goranwi "Visa på kartan" Hur funkar det på Vistan? Navigering 6
Erica_ Vilka handdatorer funkar? Navigering 4
pery Hur det funkar! Navigering 1
hur funkar de? Navigering 1
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...