Meny á la fjällvandring - hur ser din matsedel ut?

Blev inspirerad av tråden om mat i ICA-hyllan i forumet Friluftsmat. Vad har ni för meny när ni fjällvandrar egentligen?

Jag och mina vänninor har gått från klarhet till klarhet (tycker vi) och är numera rätt nöjda med maten vi äter. De andra är vegetarianer, vilket gör det hela lite mer komplicerat. Vi är fyra hungriga tjejer och vi lagar mat på två trangiakök med gasol (ett mindre och ett större). Vår startvikt för 6-7 dagars vandring är ca 17-18 kg/person (vi tältar). Här kommer årets meny (endast 5 dagar), följt av några andra tips på rätter vi haft tidigare (man måste ju variera sig från år till år).

Frukost:
- Egentillverkad snabbgröt med olika tillbehör efter egen smak (russin, torkade äpplen + kanel, dadlar, annan torkad frukt mm),
- Mjölk till gröten
- Bröd (fullkorn + lite knäcke)
- Mjukost (kräftost är favorit) och smör
- C-vitamin brus
- Kaffe eller te

Lunch:
- Soppa (frukt, nypon, blåbär, nudel, potatis och purjolök, tomat med pasta)
- Bröd med mjukost och smör (som vid frukost)

Middag:
- Macaroni n' cheese (med fetaost och soltorkade tomater till). Recept från Utsidans kokbok. Mums!
- Ris med curry, banan, mango chutney mm (recept från Utsidan det med)
- Vegofärsbiff med potatisgratäng och bearnaisesås (gratängrecept från Utsidan)
- Couscous med svampsås och torkade trattkantareller
- Pasta med lök, tomat och ädelost

Fika och godis:
- Te, kaffe, varm choklad, små fruktsoppor
- Nötter (jordnötter, chilinötter mm)
- Choklad (gärna med nötter eller frukt)
- Druvsocker
- Torkad frukt

Rätter som vi haft med tidigare och gillat är:

- Pasta m.vegofärssås + jordnötter + parmesan
- Ris med örtsås, fetaost och pinjenötter
- Diverse lunchssoppor, tex hummersoppa som är god men framkallar svår törst....

Vi torkar allt som går att torka: svamp, lök, morötter, potatis, mm. När jag gick med papsen ett år blev det en del torkat kött också. Våra lyxvaror är fetaosten & ädelosten (den senare behöver man inte så mycket av), och tidigare har vi också haft med några färska råvaror (tex korv/sojakorv och bacon - till mig) till den första middagen, eftersom man ofta går en kortare sträcka första dagen. Goda tillbehör är parmesan, vitlök, kryddor och förstås whiskey.

Vad äter du??? Vilken lyx unnar du dig? Vad är det tristaste du ätit under en vandring?
 
Så här:

Frukost................................
- varm chokolad 0,4 l
- Müsli / mjölkpulver
- Trekking-Keks (3 st)
- tubost eller tubchokolad
emellan 1..............................
- Beef Djerky
emellan 2..............................
- Snickers
emellan 3..............................
- BP5 (1 tärning) (Globetrotter.de)
Lunch..................................
- frystorkad
emellan 4..............................
- Beef Djerky
emellan 5..............................
- Protein-Bar
emellan 6..............................
- BP5 (1 tärning)
emellan 7..............................
- vitamindryck
Middag.................................
- Soppa
- Trekking-Keks (3 st)
- tubchokolad eller tubost

Kolla även tråden "Vad äter ni??": http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=17569&pagenumber=1

mvh Lukas
 
Tubchoklad!!!!!!!

Låter som en produkt i stil med "gulaschkräm på tub" som en kompis med rötter i Rumänien inte klarar sig utan.
 
Käkar som följer.

Frukost 1pkt nudlar

Lunch 1 påse real turmat

Middag 1 påse real turmat

Mellan dessa mål äter jag chokladkakor efter behov.
(ungefär 8 snickers/dygn)

Enkelt , utrymmessparande och inte mkt disk.
 
Se här ser en typisk meny ut på fjället (sommar) för mig:

Frukost:

Gröt gjord på Fiberhavregryn, krossade linfrön och russin. Till detta pulver kräm och torrmjölk


Lunch:

Egen torkad mat som läggs i blöt vid frukost.
Kan vara allt från köttfärsås med makaroner till kycklinggryta med kokosmjölk och nudlar.

Jag äter alltå "riktig" mat på dagen, då jag brukar vaar som mest hungrig. Sedan är det ju skönt att ta en längre matrast på dagen.


Kvällsmat:

Oftast en köpt soppa, frukt eller matsoppa. Till detta bröd (oftast ett kompakt fullkornsbröd) med mjukost och salami på.

Ska dock börja torka mina egna matiga soppor nu.


Sedan har jag oftast med sig lite extra fika, typ varmakoppen och lite kex.

mvh

Jimmy
 
petratetra; sa:
Vår startvikt för 6-7 dagars vandring är ca 17-18 kg/person (vi tältar). ?


Hur faaaan klarar ni det? Eller är det bara maten som väger 17-18 kg? Eller äter ni så lite?

Själv är startvikten för mat ca 6-9 kg för sju dagar.

Jag brukar äta:

Frukost:

Gröt av:
1dl havregryn
1dl familje müsli
½ pkt kräm
Lite torrmjölk

Lunch
2 st knorrkoppen (en mat en fruktsoppa)
Mackor med mjukost (endast renkött smakar gott)
En minirulle ballerina kex

Middag
Ett halvt paket blåbands vildmarksmat + 2dl snabb ris eller snabbmakaroner
Te
Ngn stark dryck (Sprit)



Emelanåt

Russin nonstop jordnötter mandel i en salig blandning...

(sedan finns alltid ngn special sak som typ en salami några chokladkakor o dyl...)

Årets mat gick på 505 kr utan att vi köpt brödet ännu (åker i morgon).

Inget som är sådär jätte gott att äta men man överlever, sist gick jag ner 4 kg på 7 dagar.
 
go' mat

17-18 kg som startvikt *hæpnar*

Du menar att ni har læmnat alla "bra-att-ha"-prylar hemma? Førstår inte hur ni klarar det :)

Før det førsta så har jag ALLTID en grovmacka till alla måltider. Helst osockrat surdegsbrød med solrosfrøn eller nåt. Skitbra før blodsockret och ger en lååång mættnadskænsla.

Brukar kæka musli(+fiber) o torrmjølk med russin o torkade æpple till frukost. Ger bra mycket mer och hållbarare energi æn grøt.

Har vi haft tid att fixa, så æter vi hemtorkat. Kan vara allt mellan himmel o jord. Har lært mig att frysa køttet och stoppa det i en kylvæska avsedd før snus som alternativ till torkat. Då kan man ha færskt køtt i tre dagar i ryggan.

Har vi varit lata så lider vi med knorr, eller ænnu værre: førsvarets frystorkade *ryser*.

Før det mesta soppa till kvællsmat. Brukar ha riktig salami med mig, eller røkt skinka. Den klarar sig hela veckan om det inte ær værmebølja.

Annars, ja, mjukost, jægarsnus i mængder, ballerina, mariekex, rom, whiskey, vitløk, cayenne eller annat som åker med ner. Bær gærna nåt extra kilo om jag kan æta bættre.

Lyxar till det med smør om vædret tillåter.
Ha det fint på turen!
/Jakob
 
jonsa; sa:
Hur faaaan klarar ni det? Eller är det bara maten som väger 17-18 kg? Eller äter ni så lite?

Hihi! 17 kg mat vore nåt det för 6 dagars vandring. Nej, det finns nog flera andra förklaringar.

1. Vi är ju kvinns. Jag själv som är av den blygsamma längden 160 cm äter förstås mindre mat än en karl på 185-190 cm... Dessutom väger våra kläder mindre (eftersom vi är mindre).
2. Vi har under årens lopp satsat på att få ner vikt på kläder, utrustning och mat.

Lätt tält, lätta sovsäckar, lätta liggunderlag, lätta kläder, lätta handdukar, etc tar bort många kilon (och då kör vi inte ultra light ändå). Bara att byta till gas från sprit sparade ca 1 kg. Vi delar hygienprylar så långt det går. Smarta lätta förpackningar spar gram lite här och där. Att packa om all mat i tex plastpåsar så att man får bort en massa förpackningar är också bra.

Vad gäller maten är det det mjuka brödet och mjukosten som väger mest. Maträtterna för övrigt är ju i pulverform eller torkade. Det vi unnar oss i lyxväg är 500 g smör, 150 g fetaost och ca 100 g ädelost.

Åsså whiskeyn då (30 cl) + en absolut onödig men ack så mysig pryl - gasoldriven liten lampa som sprider både värme och trivsamt ljus under kortspelsfyllda kvällar...
 
Tidigare så torkade vi mycket själva inför vandringarna men numera hinns det inte med så det får bli köpemat.

Principen/strategin för min mathållning är att ge magen en bra start på dagen med en grötfrukost. Sedan en söt soppa mitt på dagen för att ge kroppen tillskott av snabba kolhydrater. Och slutligen pasta till middag för att fylla på med långa kolhydrater för nästa dag. Godis äts (bortsett från att det är gott) för att hålla uppe blodsockret mellan måltiderna så att orken inte tryter.
Hela listan över menyn med ingredienser, detaljvikter mm från min senaste vandring kan man hitta på min hemsida, Nygårdhs Irrfärder i Fjällen: http://w1.855.telia.com/~u85511943/ under rubrik Sarek01 >> Planering.

Lite utvärdering efter förra vandringen:
- Matsedeln var lite för enformig. Mot slutet av vandringen var jag ganska trött på matutbudet. Dessutom hade jag tagit med för lite av sånt som muntrar upp :(. Lite kex och kakor hade inte skadat t.ex. Brödet, Fazers Smedhalvor funkade som vanligt bra :). Brödet är segt så att det inte smulas sönder i ryggsäcken. Det håller sig också fräscht och gott minst i ett par veckor. Pålägget, ost på tub blir dock tråkigt i längden. Lite bre'gott och någon slags påläggskorv hade smakat utmärkt som omväxling. Min ranson av "vandringsenergigodis" var precis lagom. 100g mjölkchoklad, ett litet paket russin, lite jordnötter och ett halvt paket Dextrosol per dag.
 
Alkohol på fjället?

Reagerade lite på vad Petra har med sig i sin packning:

petratetra; sa:
Åsså whiskeyn då (30 cl)

Såg även att någon annan på denna tråd medförde sprit.
Är det i medicinskt syfte? Om det inte är det så känns det för mig väldigt främmande att ha med sig alkohol på en fjällvandring! Det är ju inte dirkekt nyttigt.....

Mvh
Anders
 
Re: Alkohol på fjället?

andrevs; sa:
Reagerade lite på vad Petra har med sig i sin packning:

petratetra; sa:
Åsså whiskeyn då (30 cl)

Såg även att någon annan på denna tråd medförde sprit.
Är det i medicinskt syfte? Om det inte är det så känns det för mig väldigt främmande att ha med sig alkohol på en fjällvandring! Det är ju inte dirkekt nyttigt.....

Mvh
Anders

när Alkoholen bryts ner i kroppen bildas mjölksyra(jag kan ha fel)som är ganska energirikt(bara det finns syre);)så whiskyn är kanske i energi synpunkt,vad vet jag;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sebkar Veg. meny på enoks/lap dånalds? Fjällvandring 3
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
c20let2k Enkel utrustning för fjällvandring? Fjällvandring 3
cycnia Fjällvandring som gravid Fjällvandring 25

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...