Pulsklockor

Hej Alla
Det har ju dykt upp en hel rad pulsklockor på marknaden.
Vissa saluförs med mätning på handleden utan pulsband "bröstband"
Efter att införskaffat en klocka av denna typ för nästan 5000 visar det sej att den utlovade funktionen alltså pulsmätning på handleden inte fungerar tillfredställande. Man skall alltså lägga ut ytterligare pengar för att få en pryl att fungera för att få den utlovade och förväntade funktionen.
Jag nämner inte fabrikat, men efter att läst på nätet gäller detta problem flertalet fabrikat. Pulsmätning på handleden fungerar mediokert.
Finns det då överhuvudtaget någon anledning att köpa en pulsklocka med handledsavläsning?
 
Nej, inte om det är just pulsen som är den viktigaste funktionen på klockan, då är bröstband tillförlitligare.
Men klockor för 5000:- har ju så oändligt många funktioner att om det bara är kul om den mäter puls vid handleden också, så får man välja efter en som klarar de funktioner man tycker är viktigare.
 
Pulsmätning klarar jag mig utan.

Jag hade för 15-20 år sedan en handfull såna klockor med bröstband. De slutade fungera allihopa efter bara något års sparsam användning. Informationen hade jag sparsam nytta av. Störningar från skelettmuskler och riktlinjer var irriterande.

Den viktigaste funktionen på dylika gadgets är tiden. Höjdmätning är det därefter mest matnyttiga.

Gpx-spår för användande i t ex färdrapporter och kart-gps för navigation är utmärkta användningsområden men större och mer upplöst display värderar jag högt och därför blir det smartphone och GPSer med större skärm för mig.

Thure
 
Optisk pulsmätning på handleden ger mig ibland upp till 30 slags skillnad jämfört med bröstbandet, vid hastig ändring i ansträngning typ en saftig uppförsbacke. Vid jämn belastning funkar det bättre.

Jag har en Garmin FR 735 XT, och laddade hem en Garmin IQ-app som gör att man kan visa både optiskt uppmätt och bröstbandspuls samtidigt, "Auxillary Heart Rate" heter den, för den som vill jämföra själv på Garmin.
https://apps.garmin.com/sv-SE/apps/88ce4547-7d84-4289-b2c7-3e15ca00185f#0

Med facit i hand, jag kunde ha fortsatt med min Garmin FR630 och bröstband, ville dock komma från det pga skav under sport-BH:n på svettiga sommarpass och längre tider.

Så, nej, för pulsbaserad träning verkar inte den optiskt uppmätta handledspulsen duga. Som vanlig aktivitetsmätare duger det dock. Snopet.
 
Andra saker

Som utbildad personlig tränare gick vi under den utbildningen igenom de nya funktionerna som finns i moderna pulsklockor.

Det vi pratade om var att optisk mätning av pulsen på handleden fungerar, men att den inte alltid visar rätt. Sedan kan det vara en eftersläpning av visat pulsvärde. Klockan behöver även sitta ganska tight mot handleden.

Pulsmätning funkar inte om man har klockan på utsidan av en tröja/jacka.

Sedan finns det en del "modefunktioner", exempelvis mätning av sömnkvalité. Mät för all del, men det bästa är att notera när man gick och lade sig, när man somnade (uppskattas) och när man vaknade. När man sover så återhämtar man sig, så viktigt är att notera hur dagen har varit. Har man haft en god sömn har man sannolikt en bra bra, sett ur ett pigghets- och orkperspektiv.

Pulsa på där ute!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...