Knivslipning för nybörjare

Har fått ärva vad jag tror är en finsk scoutkniv, på bladet finns texten "Iisakki Järvenpää Oy Kauhava Finland". De tre första orden är någorlunda läsbara medans "Kauhava Finland" är oläsbart. Tror texten är etsad.(?)

Knivens skick är såklart inte det bästa så jag vill snygga till den lite genom att slipa till eggen och eventuellt behandla handtaget som jag tror är av någon form av behandlat läder.

Nu till frågan: Har ingen erfarenhet av att slipa knivar. Räcker det med ett nybörjarkit i stil med detta?[url][/URL] Bör man behandla bladet med något efter slipning för att motverka rost? (Finns en liten rostfläck på ena sidan eggen) Något speciellt man bör tänka på? Slipvinkel etc?

Gällande läderhantaget så har jag ingen aning hur jag ska gå tillväga så tipps motages. Förövrigt undrar jag om kittet jag länkade ovan även funkar till att slipa eggen på min yxa?

Bilder
 
Det finns rätt många åsikter om knivslipning, Lansky-systemet som du länkar till har fasta slipvinklar, och dessa kanske inte stämmer med den befintliga slipvinkeln på kniven du har.

En del svär vid att slipa för hand på slipstenar, utan nåt hjälpmedel för att hålla rätt vinkel, personligen tycker jag det är skönt med nåt som hjälper mig att hålla vinkeln rätt. Framförallt eftersom hur stadig man än är på handen så kommer man att wobbla några grader fram och tillbaka om man slipar helt för hand.

När jag byggde mig slipgigg som beskrivs i slutet av den där tråden:
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=63994
så fräschade jag upp en gammal slö kniv väldigt bra tyckte jag.

Då använde jag alltså den steglösa styrningen för själva slipfasen och sen gick jag upp några grader för själva eggen.

Som du ser i den där tråden så använder jag alltså våtslippapper, för jag tycker det är enklare att få tag på än slipstenar.

Notera att i den länkade tråden så har jag först en primitiv prototyp, och sen ett lite snyggare bygge.

Gjorde en liten film häromdan när jag nyss fräschat upp eggen, har aldrig testat att lägga upp nåt på Youtube förr så jag hoppas länken funkar.
https://youtu.be/ZjH-uWb7XD4
 
Det finns rätt många åsikter om knivslipning, Lansky-systemet som du länkar till har fasta slipvinklar, och dessa kanske inte stämmer med den befintliga slipvinkeln på kniven du har.
Tror dessvärre kniven har fått sin beskärda del av slipningar innan så orginalvinkeln är nog borta sen länge. Detta leder mig till att undra om man någonstans kan finna vilken vinkel dessa knivar har i nyskick alternativt vilken vinkel som passar bäst för vanligt vandringsbruk.
En del svär vid att slipa för hand på slipstenar, utan nåt hjälpmedel för att hålla rätt vinkel, personligen tycker jag det är skönt med nåt som hjälper mig att hålla vinkeln rätt. Framförallt eftersom hur stadig man än är på handen så kommer man att wobbla några grader fram och tillbaka om man slipar helt för hand.
Hadde varit tufft att kunna slipa helt för hand utan hjälpmedel men tror jag för säkerhets skull ska hålla mig till en jigg som guidar i början.

När jag byggde mig slipgigg som beskrivs i slutet av den där tråden:
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=63994
så fräschade jag upp en gammal slö kniv väldigt bra tyckte jag.

Då använde jag alltså den steglösa styrningen för själva slipfasen och sen gick jag upp några grader för själva eggen.

Som du ser i den där tråden så använder jag alltså våtslippapper, för jag tycker det är enklare att få tag på än slipstenar.

Notera att i den länkade tråden så har jag först en primitiv prototyp, och sen ett lite snyggare bygge.

Gjorde en liten film häromdan när jag nyss fräschat upp eggen, har aldrig testat att lägga upp nåt på Youtube förr så jag hoppas länken funkar.
https://youtu.be/ZjH-uWb7XD4

Intressant bygge resultatet blev onekligen bra :)
 
Tror dessvärre kniven har fått sin beskärda del av slipningar innan så orginalvinkeln är nog borta sen länge. Detta leder mig till att undra om man någonstans kan finna vilken vinkel dessa knivar har i nyskick alternativt vilken vinkel som passar bäst för vanligt vandringsbruk.

Som dePaul skriver i den där tråden så är originalvinkeln inte så intressant, mer intressant är vad kniven ska användas till.

Största problemet med mitt bygge är att limningen av skarvmuttrarna lätt knäcks om man tar i för hårt (d.v.s. om man "bryter" för hårt med styrpinnen). Har fått limma om några. Men de kan ha varit dåligt limmade också, nu är ytorna slipade och tvättade med sprit innan limning, får se om det håller bättre. Jag slipar med mindre kraft nu också.
 
Peter har redan givit ett antal utmärkta svar. Men för att ytterligare precisera så måste vi få reda på ifall kniven skall användas eller restaureras till utställnings-nivå?

Greppet på denna kniv är i läderlameller. Dessa går att slipa med diverse sandpapper med det grövsta först, och det finaste sist. Det hjälper att fukta ämnet om resultatet skall vara riktigt tillfredsställande.

Samma gäller bladet. Från grovt till fint är metoden. Använd sandpapper, diamant, aluminiuoxid, och slutligen slippasta av varierande grovlek anpasssad till de förra behandlingarnas strävhet.

Du måste dessutom ta bort hacket intill eggen genom att ta ned bladprofilen. Enligt min åsikt är den här kniven inte ett samlarämne eftersom du faktiskt ändrar på originalutseendet.

En maskinell hjälp av något slag är ovärderlig i det här fallet eftersom arbetet är ganska krävande och tidsödande.

~Paul~
 
Peter har redan givit ett antal utmärkta svar. Men för att ytterligare precisera så måste vi få reda på ifall kniven skall användas eller restaureras till utställnings-nivå?
Tänker använda kniven vid vandring med allt vad det innebär. Vad jag förstått av mitt googlande så borde runt 25 grader vara lämplig vinkel.
Greppet på denna kniv är i läderlameller. Dessa går att slipa med diverse sandpapper med det grövsta först, och det finaste sist. Det hjälper att fukta ämnet om resultatet skall vara riktigt tillfredsställande.
Ser ut som att det ligger någon form av klarlack ovanpå lädret, borde jag återaplicera sådan efter jag har snyggat till hantaget?
Samma gäller bladet. Från grovt till fint är metoden. Använd sandpapper, diamant, aluminiuoxid, och slutligen slippasta av varierande grovlek anpasssad till de förra behandlingarnas strävhet.

Du måste dessutom ta bort hacket intill eggen genom att ta ned bladprofilen. Enligt min åsikt är den här kniven inte ett samlarämne eftersom du faktiskt ändrar på originalutseendet.
Det ända värde kniven innehar är väll emotionellt för min del så därför vill
jag hellre använda den än att ha den i ett vitrinskåp.
En maskinell hjälp av något slag är ovärderlig i det här fallet eftersom arbetet är ganska krävande och tidsödande.
Gissar att du syftar på något i denhär stilen?
 
1. Vad jag förstått av mitt googlande så borde runt 25 grader vara lämplig vinkel.

2. Ser ut som att det ligger någon form av klarlack ovanpå lädret, borde jag återaplicera sådan efter jag har snyggat till hantaget?

3. vill hellre använda den än att ha den i ett vitrinskåp.

4. Gissar att du syftar på något i denhär[/URL]
1. Menar du 25 grader sammanlagt eller per sida?

2. Eftersom du ämnar använda kniven så skulle jag inte bry mig om att lacka greppet. Det kommer dock att ändra färg och vara tämligen enhetligt i nyansen. Läderlamellgrepp är lite knepiga. De tål inte fett och blir då väldigt hala. Du får tänka igenom vilka egenskaper du anser vara viktigast på den här punkten. Antingen att greppet känns bra i allmänna drag eller att det tål både fukt och fett. Om det är det senare så bör du lacka greppet.

3. Bra beslut.

4. Oh, nej! Snarare något i den här stilen:

Slipmaskin: https://www.vidaxl.se/e/87184759645...WgYs5HFNDRD7muyjYQ2_VuG25UKkwsPBoC0BkQAvD_BwE

Polerskiva: https://www.smc.se/sv/artiklar/polerskiva-425ja-225mm-4st.html

~Paul~
 
1. Menar du 25 grader sammanlagt eller per sida?
Per sida antar jag så 50 grader totalt
2. Eftersom du ämnar använda kniven så skulle jag inte bry mig om att lacka greppet. Det kommer dock att ändra färg och vara tämligen enhetligt i nyansen. Läderlamellgrepp är lite knepiga. De tål inte fett och blir då väldigt hala. Du får tänka igenom vilka egenskaper du anser vara viktigast på den här punkten. Antingen att greppet känns bra i allmänna drag eller att det tål både fukt och fett. Om det är det senare så bör du lacka greppet.
Menar isåfall att jag skulle lacka det efter jag slipat bort den nuvarande lacken. Börjar dock inse att jag nog ska börja med knivbladet så jag inte tar mig vatten över huvudet :)

En sådan manick hade varit toppen att ha i samlingen men den ligger en bit utanför min budget. Får nog bli lite putsande för hand :)
 
Leta upp en begagnad Morakniv, hultafors eller motsvarande och testa grejerna på den först. Eller för den delen så kostar en ny 40 kr så det funkar också att öva på.
Att slipa på frihand för att få en bruksegg för friluftsliv kan också vara bra att kunna och det är inte direkt svårt.
 
Leta upp en begagnad Morakniv, hultafors eller motsvarande och testa grejerna på den först. Eller för den delen så kostar en ny 40 kr så det funkar också att öva på.
Att slipa på frihand för att få en bruksegg för friluftsliv kan också vara bra att kunna och det är inte direkt svårt.

Har ett gäng gammla fällknivar jag tänkt öva på för att få in den rätta knycken. Hade gärna lärt mig att slipa på friahand, hittade faktiskt en slipsten i grövre laget som jag tänkt testa med. (På en gammal yxa)
 
Frihandsslipning är den klart mest tillfredsställande metoden, dvs när man väl får till det någorlunda väl.

Trots det gäller det ha ett antal brynen med stigande finkornighet. Det blir således inte billigt det heller.

Själv sitter jag på en hel arsenal av alla möjliga brynen, från diamant till aluminiumoxid, äkta naturstenar, samt system som är behjälpliga att bibehålla korrekt slipvinkel, oftast Spyderco Sharpmaker.

Dessutom. Om jag skall ägna mig åt rejälare arbeten som reprofileringar så går det snabbast på min Mado Superschliff, en vattenkyld bandslip:
https://www.google.com/search?q=Mad...zIvhAhVhpYsKHTNTANcQ_AUIDigB&biw=1280&bih=625

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Tundraman Knivslipning för praktiskt användning Utrustning allmänt 5
friluftsrookie Jag blir tokig! - Knivslipning Utrustning allmänt 16
apoe Instruktionsvideo om knivslipning Utrustning allmänt 69
Krösus Hammock för nybörjare Utrustning allmänt 66
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
tango Rullskidor för nybörjare? Utrustning allmänt 7
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Iggle Nybörjare: skafta blad Utrustning allmänt 13
Alice85 Nybörjare: inköp av sovsäck med mera Utrustning allmänt 11
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
Talisman Nybörjare - Vad borde jag lägga pengarna på? Utrustning allmänt 36
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
obbelix Nybörjare utrustningsval Utrustning allmänt 29
FrökenLingon "Nybörjare" med allmänna frågor Utrustning allmänt 54
pathfinder77 Inte få vara nybörjare? Utrustning allmänt 59

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...