Ahkka-Rouhtesvagge-Alggavagge-Luohttolahko-Bårdde-Kvikkjokk

Då var planeringen igång för 2020 års tur, och då blir det såklart också dags att ta del av all samlad kunskap på utsidan.se.
Tyck till om min planering!

Start från Ritsem kring 20-25 juli.

Dag1
Ca 17km
Start i Ritsem.
Upp till ett par kilometer efter treparksmötet.
Får nog lov att bli 11-båten över, så det blir en lång dag. Den är dock ledad i stort sett hela dagen, så det ska nog inte vara några problem.

Dag 2
Ca 17 km
Längs Rouhtesvagge till strax före där smajlajåkken kommer ner.

Dag 3
Ca 17 km
Ner till delningen Guophervagge/Alggavagge.

Dag 4/5
Ca 20 km kvar til Alggajavrre.
Vadning Guopherjåhkå. Ett enkelt vad så som jag förstått det.
Sen blir det en lång eller två kortare dagar fram till Alggajavrre.
Räknar med att det tar hela 5 dagar.

Fram till Alggajavrre blir det litet längre dagsetapper, men det ser ut att vara ganska sparsamt med höjdmeter så det tror jag går bra.
Fråga: Har läst i flera böcker och trådar här på utsidan, och jag kan inte minnas att det är några problematiska vad längs vägen hit. Är det korrekt uppfattat?



Dag 6
Ca 10 km.
Upp till sjön Skiejakvarasj. Alternativet är att avsluta dagen i Sarvesvagge nedanför Jiegnavagge, men då blir det väldigt mycket stigning dagen efter.
Dagen startar med roddleden över sjön.
Under denna dag ska Rissajåhkå och Tjåggnårisjåhkå vadas.
Fråga: Rissajåhkå kan väl vara knepigt om det är mycket vatten, men Tjåggnårisjåhkå bör väl vara ganska lätt att vada efter Sarvesvagges mynning (?). Var vi tar vägen om vi inte kommer över Rissajåhkå vet jag inte riktigt. I värsta fall får vi väl gå tillbaka och ta Niejdariephvagge över till Sarvesvagge.



Dag 7
Ca 14 km
Skrågång efter Tjåggnåristjåhkkås nordsluttning och sedan upp i Jiegnavagge.
Sedan förbi Svenonius glaciär och avslut vid Luhttojavrre.
Fråga: Någon som gått på skrå den vägen. Det ser inte ut att vara så jättebrant om man håller sig kring 1100 möh.
Fråga 2: Det ska väl inte vara några problem att ta sig förbi isfallet? Har hört att det ibland kan vara en del knepiga snöbryggor, men har också hört att det inte ska vara några problem att på ett eller annat sätt ta sig över.


Dag 8
Ca 12 km
Över Luottolahko med sikte på 1200 meters-hyllan. Beroende på vattenmängd antingen mellan de två större "sjösystemen" eller på östra sidan.

Dag 9
Ca 14 km.
Vadning Ruopsojåhkå precis nedanför "V:et", eller högre upp om det så krävs.
Den höga vägen tills vi ansluter till stigen vid Sähkok. Tältplats efter vadet av Sähkokjåhkå.

Dag 10
Antingen till pårekmyren eller ner till Stuor Dahta.

Dag 11
Ner till Kvikkjokk.

Räknar med att 11 dagar aktiv vandring ska räcka. Borde bli uppemot 150km, men ganska få höjdmeter första halvan.
Tar med proviant för 14-15 dagar så att tid för vila eller topptur finns.
Lämpliga toppturer ser jag som Noajdde och såklart Pårtetoppen (även om jag inte alls tror på att vi kommer ha ork till det när vi väl är där).


Är det nåt jag förbisett eller tänkt fel angående?
 

Bilagor

  • akka-ruohtesvagge-alggavagge-jiegnavagge-luhttolahko-pårek-kvikkjokk__2.jpg
    akka-ruohtesvagge-alggavagge-jiegnavagge-luhttolahko-pårek-kvikkjokk__2.jpg
    72.4 KB · Visningar: 638
Fråga: Rissajåhkå kan väl vara knepigt om det är mycket vatten, men Tjåggnårisjåhkå bör väl vara ganska lätt att vada efter Sarvesvagges mynning (?). Var vi tar vägen om vi inte kommer över Rissajåhkå vet jag inte riktigt. I värsta fall får vi väl gå tillbaka och ta Niejdariephvagge över till Sarvesvagge.

Rissajokk vadas enkelt vid utflödet mot Tjågnårisjokk som i sin tur är bäst att vada efter Sarvesjokks inflöde.
Fin tur du planerat! Bra att du planerat in vilodagar och stigningen till slutet när ryggan blivit lättare.
 
Rissajokk vadas enkelt vid utflödet mot Tjågnårisjokk som i sin tur är bäst att vada efter Sarvesjokks inflöde.
Fin tur du planerat! Bra att du planerat in vilodagar och stigningen till slutet när ryggan blivit lättare.

Tack!

Kan hända att jag blandat ihop det där vadet med något annat.


Jag kan tillägga till tråden i sin helhet att röda prickar är tänkta tältplatser (ungefärliga positioner).
Lila prickar är ett urval av reservtältplatser.
 
Ser ut som en fin tur med väl avvägt tempo. Jag planerar att gå i motsatt riktning vid ungefär den tiden med delvis samma sträckning och kanske möts vi mitt på Luohttolahko. Min tanke är att gå ned därifrån till Sarvesvagge och över Niejdariephvagge - ett pass jag gått över förut utan svårighet. Goupherjåhkå var då vårt knepigaste vad men ändå knappast svårt.
 
Ser ut som en fin tur med väl avvägt tempo. Jag planerar att gå i motsatt riktning vid ungefär den tiden med delvis samma sträckning och kanske möts vi mitt på Luohttolahko. Min tanke är att gå ned därifrån till Sarvesvagge och över Niejdariephvagge - ett pass jag gått över förut utan svårighet. Goupherjåhkå var då vårt knepigaste vad men ändå knappast svårt.

Kul!

Vi får väl se om vi möts!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
OscarT Lägerplats Rouhtesvagge - Ahkka Fjällvandring 12
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Alberto123 Climbing route to Ahkka Fjällvandring 5
Mange_S Ahkka - runt Gisuris - Ahkka Fjällvandring 3
Ringnes Ahkka Fjällvandring 11
tysk fjällentusiast Rykte och sanning om Ahkka nordliga sidan Fjällvandring 11
Onesport Plats för "basläger" Ahkka Fjällvandring 13
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
Rapps Ahkka i juni Fjällvandring 5
majjen Tältplats på Ahkka? Fjällvandring 25
andy69 Ahkka-Såltatjåhkkå-Nordtoppen-Butchkammen-Vuojnestjåhkkå Fjällvandring 4
vactis Ahkka Stortoppen Fjällvandring 16
Chris78 Ahkka/Borgtoppen Fjällvandring 11
SLUGGA Ahkka-Saltoluokta. Fjällvandring 4
Niak65 Tälta på Ahkka? Fjällvandring 9
Niak65 Vattenmängd Suorva - Ahkka Fjällvandring 2
taggen Sarek in via norra sidan av Ahkka? Fjällvandring 0
plaskdaja Vägval till Ahkka om man kommer norrifrån? Fjällvandring 8
nicko_ Staloluokta-Jiegnavagge-Luohttolahko-Niejdarihpvagge-Alggavagge-Basstavaggi Fjällvandring 4
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
skogsbaronen Låptåvagge-Luohttolahko-Jiegnavagge-Niejdariephvagge-Alggavagge-Bierikjavrre-Suova Fjällvandring 13
danordgren Genom Alggavagge från Staloluokta Fjällvandring 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...