isyxor flyg handbagage?

på Ryanair, tex, kan man checka in handbagaget utan extra kostnad eller måste man betala extra check-in-bagage bara för att få med sig ett par isyxor?
 
Då du inte får ha med dig isyxor i handbagaget kan du knappast åberopa bagaget som "handbagage" dvs carry on luggage.
Jag ser inget alternativ (som saclawes skriver) än att boka inchecking för en väska.
 
Du vill nog inte riskera stå där och tjafsa och behöva betala för incheckning på plats. Grundregeln med RyanAir: Kan de pippa dig på minsta lilla sätt så gör de det.
 
Då är det ju inte längre handbagage om du checkar in det. Sålunda får du betala för det incheckade bagaget!

Det finns faktiskt en möjlighet att få sitt handbagage incheckat utan kostnad, nämligen:

"På grund av platsbegränsning i kabinen ryms endast 90 stora kabinväskor (55 x 40 x 20 cm) väskor utöver det placeras utan kostnad i flygplanets bagageutrymme."

Frågan är bara när det beslutas - före eller efter säkerhetskontrollen...

http://www.ryanair.com/se/resevillkor/regulations-cabinbaggage/
 
Då du inte får ha med dig isyxor i handbagaget kan du knappast åberopa bagaget som "handbagage" dvs carry on luggage.
Jag ser inget alternativ (som saclawes skriver) än att boka inchecking för en väska.

Enda alternativet är att medvetet fastna i säkerhetskontrollen och få dem utplockade och hoppas att vakterna är snälla nog att checka in dem gratis, men det kan ju lika gärna sluta med att man antingen ändå får betala för incheckat bagage eller i värsta fall blir av med isyxorna!
 
Varför Ryan?

Du vill nog inte riskera stå där och tjafsa och behöva betala för incheckning på plats. Grundregeln med RyanAir: Kan de pippa dig på minsta lilla sätt så gör de det.

Flyg SAS (eller något annat seriöst bolag) så ingår bagage utan tjafs. Flyger man Ryan accepterar (och stödjer) man deras företagsidé. Jag gör det inte.

Isyxor i handbagaget funkar inte hos något bolag, samma regler gäller för alla utom kanske något lokalt i "Långtbortistan" eller så, och det finns ju som sagts en risk att bli av med grejorna...

Ciao!

Uffe
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...