M5 insex skruv 170 mm

Efter 11 år så gick denna bult som håller fast bakaxeln i passbitarna i bakgaffeln av till min vintercykel med Rohloff nav. https://www.utsidan.se/friluftsguiden/cykel/cyklar/patria-terra-dromvintercykeln_3325

Jag har letat efter den på nätet och hittar sådan i vanligt stål med behöver rostfritt. Var skall jag leta?

Här under bild på den i vanligt stål. Benämningen på engelska M5 x 0.8 (pitch) x 170mm Allen Hex Socket Head Cap Screw.

Thure
 

Bilagor

  • skruv.jpg
    skruv.jpg
    64.3 KB · Visningar: 610
Får du tag på råstfri stång är det inte så svårt att gänga själv om det funkar med mutter/gänga i båda ändar. Gängtapp kostar några hundra men går ofta att låna.

/Gustav
 
Har den klarat sig i 11 år skulle jag nöja mig med en ny originalbult, antar att reservdelar går att få tag i.

Tänk på att rostfritt inte har samma styrka som stål, och speciellt inte bult med höghållfasthetsklassning.

Om du trots allt föredrar rostfritt är det enkelt att få en bult tillverkad samt att välja stålkvalitet.
 
Har den klarat sig i 11 år skulle jag nöja mig med en ny originalbult, antar att reservdelar går att få tag i.

Tänk på att rostfritt inte har samma styrka som stål, och speciellt inte bult med höghållfasthetsklassning.

Om du trots allt föredrar rostfritt är det enkelt att få en bult tillverkad samt att välja stålkvalitet.

Finns inte i Rohloffs sortiment.
Jag har mailat han som skruvade ihop cykeln och han har inte svarat. Bra tips annars jag skall försöka få kontakt med Patria som gör cykeln i standardversionen Terra.

Thure
 
Gjorde en fulmek med gängstång.

Men har nu efter några dagar fått svar från cykelproducenten Patria så det ser ut att lösa sig.

"This screws are made especially for us, since a few years we have changed the head to torx T40 for a better handling.

The price per screw is 2,50 EUR, how many screws do you need?"

Thure
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...