Hur funkar ett ekolod.

Jag har funderingar på att skaffa ett mindre bärbart ekolod.
Grejen är att vill kunna se hur botten ser ut. Typ att man kan se grejor som sjunkit till botten som en eka t.ex.

Är det bara i vissa ekolod som man kan se döda, fasta objekt eller går det i alla?
 
Det är nog lättare med en undervattensdrönare om än att de såklart kostar en slant och påverkas av begränsad sikt.

Sonar för att hitta vrak är nog rätt dyra och klarar nog inte en liten eka, men här gissar jag bara.
 
Ett sånt här har en kompis förevisat mej, dock minns jag inte upplösningen - men kan det upptäcka enskilda fiskar borde det kunna upptäcka en eka tycker jag men läs på mera innan köp, för det var ju inte helt gratis.

Skulle inte tro det;) Ett `vanligt´ fiske-ekolod från någon av de kända tillverkarna kostar mycket mer. Till och med mitt 20 år gamla Garmin
kostade runt 6000:- och fiskarnas storlek och mängd som indikeras har inget med uppmätt verklighet att göra. Vill man veta lite närmare vad det är frågan om kan man läsa lite seriösa tester av fiske-ekolod.

För att leta upp ekor eller andra fartygsvrak krävs helt andra saker, då kan nog som sagts en radiostyrd liten undervattensdrönare vara ett betydligt billigare alternativ i fallet leta efter eka.
 
Gocgla runt på Garmin chirp sonar ,du ser inte bara ekan utan årorna, du ser enstaka grenar på dumpade julgranar och det är inga extremt dyra grejer utan nått som sitter fritidsbåtar.

Man ser enstaka firrar.

Låg frekvens ger lågupplösning men stora djup på 1km, hög frekvens tvärtom.

Dom flesta går att köra på flera band
 
Det är nog lättare med en undervattensdrönare om än att de såklart kostar en slant och påverkas av begränsad sikt.

Sonar för att hitta vrak är nog rätt dyra och klarar nog inte en liten eka, men här gissar jag bara.

Din gissning är helt fel.

Med ett relativt billig ekolod <5.000 sek får du denna typ av bilder.

https://www.sonarwars.com/wp-content/uploads/2016/04/MEGA-4.png

Inga problem som helst att hitta en sjunken eka.

Inte påverkad av begränsad sikt och betydligt enklare att söka av större ytor än med en undervattnesdrönare.

Du ser botten uppåt 30 meter åt vardera sida från båten.

Dock vill du nog gärna ha lite större skärm för denna typ av ekolod, antagligen 9" åtminstone och då blir det dyrare men du klarar dig ändå under 10.000 sek.

Moderna ekolod har dessutom andra funktioner som kan vara bra i vrakletande, t.ex:

- GPS. Markera intressanta platser med en knapptryckning
- Djupkarta. Ritar upp djupkarta live över sjön medan du kör så snart har du full koll över ditt vatten.
 
Ett sånt här har en kompis förevisat mej, dock minns jag inte upplösningen - men kan det upptäcka enskilda fiskar borde det kunna upptäcka en eka tycker jag men läs på mera innan köp, för det var ju inte helt gratis.

Skulle inte tro det;) Ett `vanligt´ fiske-ekolod från någon av de kända tillverkarna kostar mycket mer. Till och med mitt 20 år gamla Garmin
kostade runt 6000:- och fiskarnas storlek och mängd som indikeras har inget med uppmätt verklighet att göra. Vill man veta lite närmare vad det är frågan om kan man läsa lite seriösa tester av fiske-ekolod.

För att leta upp ekor eller andra fartygsvrak krävs helt andra saker, då kan nog som sagts en radiostyrd liten undervattensdrönare vara ett betydligt billigare alternativ i fallet leta efter eka.

Det här är inte 20 år sedan. Har ingen koll på undervattensdrönare men känns ju väldigt klumpigt att söka av störra ytor med. Med ett relativt billigt ekolod kan du luta dig tillbak i båten och puttra fram i några knop medan lodet söker av med 60 meters bredd och du kommer inte bara se alla ekor på botten utan även åror, fiskespön m.m.

Men ge gärna ett prisexempel på en undervattensdrönare som är "betydligt billigare" och klara jobbet lika effektivt.

Här t.ex. ett lod som klarar jobbet:
https://www.sportfiskeprylar.se/sv/...ideimaging-ekolod-plotter-inkl-givare--2.html
 
Dagens proffsgrejer ger sådana här bilder på 5km djup - i detta fall när man letade efter MH370 - dagens billiga saker fixar detta på uppåt några hundra meter så en eka och åror syns i din valfria sjö/kust lika så en gubbe som sitter in en betonghink - man skulle kunna se om han hade ciggaren i munnen fortfarande med ett 5-10k instrument.
 

Bilagor

  • Example-of-a-synthetic-aperture-sonar-image-610x500.jpg
    Example-of-a-synthetic-aperture-sonar-image-610x500.jpg
    113.3 KB · Visningar: 442
Har kollat runt på svenska dykforum och bland de som har vrakletning som hobby är svenska Deep Vision ganska vanligt. Framgår även att fast monterade givare kräver lugnt vatten för att kunna ge bra bilder så i praktiken gäller släpfisk. Finns en podd där två mycket erfarna dykare diskuterar detta ämne ingående. Har dessvärre inte hittat denna men kanske någon annan här kan ge ett tips.


http://deepvision.se/products/side-scan-sonars/
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...