Kraftfull pasta

Nyttig, mättande å snabbkokt bönpasta med fin aldente, 25-30kr, fraktfritt Vitaminvaruhuset.se 3-4 varianter,
go spis!
 

Bilagor

  • 005.jpg
    005.jpg
    47.2 KB · Visningar: 2,142
Krämigare pasta

Tillsätt gräddpulver så blir den krämigare, godare och ännu mer energirik.
Och varför inte slänga i lite rökt skinka/bacon tillsammans med lufttorkad lök & vitlök - Carbonara!
 

Ingen skugga över produkten men:
Om man jämför torrvara med färska eller tillagade varor så framstår ju alltid torrvara som superpackad med näring. Färskt kött innehåller väl kanske 60-70 % vatten.


http://www.risenta.se/produkter/ris-quinoa/bonpasta-fettuccine-gron

45% protein i bönpastan, den sväller inte riktigt lika mkt som vanlig så i tillredd pasta skulle gissa 25-30% protein = mer än något kött.

annat tips: tror det är kungörnen som har en pasta med lite bönor lite vete för att smaka som vanlig pasta men mycket nyttigare.
 
http://www.risenta.se/produkter/ris-quinoa/bonpasta-fettuccine-gron

45% protein i bönpastan, den sväller inte riktigt lika mkt som vanlig så i tillredd pasta skulle gissa 25-30% protein = mer än något kött.

Ja, titta - där är ju en helt annan produkt med drygt dubbelt så mycket protein.

Här är en lista på vad olika livsmedel har för protein-innehåll, för den som vill läsa mera:
http://matkalkyl.se/naringsamnen4.php

Jag brukar använda kikärtsmjöl (som den rigatonin alltså är gjord av) mycket hemmavid som bindemedel och näringsbooster om jag gör grönsakbiffar hemma. Då funkar rivna rotsaker som armering och kikärtsmjölet som cement - eller vad man ska säga - så att smeten hålls samman ganska bra. Borde funka med torkade morötter och kikärtsmjöl som blötläggs för billiga och proteinrika vegobiffar på fjället.
 
Intressant alternativ! Hur lång koktid, ungefär?
Ca 3 minuter för den sojabaserade varianten, lite längre för de(n) som är gjorda på kikärter eller andra bönsorter.

Själv har jag lite svårt för smaken på bönpastan, men som fyllning i soppa eller gryta funkar den rätt OK. Då slipper man dessutom slösa bränsle på att koka upp vatten som man därefter häller av. Men ta till rätt mycket extra vätska.
(...) Jag brukar använda kikärtsmjöl (som den rigatonin alltså är gjord av) mycket hemmavid som bindemedel och näringsbooster om jag gör grönsakbiffar hemma. Då funkar rivna rotsaker som armering och kikärtsmjölet som cement - eller vad man ska säga - så att smeten hålls samman ganska bra. Borde funka med torkade morötter och kikärtsmjöl som blötläggs för billiga och proteinrika vegobiffar på fjället.
Bekräftas; behöver dessutom ingen kokning, bara svällning. Obs ta rikligt med vatten, annars fortsätter härligheten att svälla i magen ;)

Jag använder kikärtsmjölet (köpt eller hemmatorkat) ibland som redning i soppor/grytor, men oftast som ingrediens i hummous genom tillblandning av sesamförpasta (tahina), annan nötpasta eller, om man vill ha den i pulverform - mandelmjöl. Det blir en energi- och proteinrik huvudingrediens, som inte behöver koka och med närmast idealisk proteinsammansättning.
 
OBS för mindre erfarna friluftskockar :)

(...) Jag använder kikärtsmjölet (köpt eller hemmatorkat) (...) oftast som ingrediens i hummous genom tillblandning av sesamförpasta (tahina), annan nötpasta eller, om man vill ha den i pulverform - mandelmjöl. Det blir en energi- och proteinrik huvudingrediens, som inte behöver koka och med närmast idealisk proteinsammansättning.
Hmm, ni kan säkert det här, men jag vill för säkerhets skull förtydliga mig:
det ev. färdigköpta kikärtsmjölet till hummusblandning ska vara gjort på kokta, eller åtminstone rostade, kikärter. Det finns även kikärtsmjöl gjort på råa malda kikärter, och det mjölet måste rostas innan man blandar till hummoussmeten/pulvret. Inte bara för att slippa magknip, utan också för att minska mängden fytinsyra och lektiner.

Det är tyvärr sällan sådant står på paketet, men det går att lukta/smaka sig fram: rått kikärtsmjöl smakar bittert och luktar lite unket; medan särskilt det som är gjort på rostade kikärter smakar milt och doftar gott.

Seltons kikärtsmjöl, som bl a sälj på ICA, är gjort på för kokta ärter och kan blandas direkt.
 
Ca 3 minuter för den sojabaserade varianten, lite längre för de(n) som är gjorda på kikärter eller andra bönsorter.

Själv har jag lite svårt för smaken på bönpastan,

1 snabbt uppkok och sedan några minuters eftervärme räcker gott och väl

2 rekommenderar att prova andra/nya sorter, de första bönpastorna som kom smakade inte gott alls tyckte jag, nu finns det ju minst 50tal sorter från 10 olika tillverkare, med olika smak, konsistens osv. en del finns i olika vanliga livsmedelsvaruhusen och andra på nätet. stor variation i pris också, vissa är jättedyra andra är nästan som vanlig pasta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tsebring Söker tomatsoppa i pulverform utan pasta Friluftsmat 10
Torka kokad pasta Friluftsmat 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...