alternativ tub till 7-delat flugspö

Har precis byggt mitt andra flugspö som blev ett 7-delat spö på 8 fot för fjällvandring. Nu vill jag ha idéer på hur man lättast hittar en lätt spötub som inte är en konventionell tub i cordura (= ganska tung). Tuben får vara ca 40 cm och en diameter på ca 5 cm.. idealiskt vore en tub i aluminium. Var tror ni jag ska leta i för affärsområde? Tänk whiskyburk, pastaburk, Pringles... !
 
cyanopsis; sa:
ping; sa:
Självklart en Whiskyburk,plus en i "reserv"...:)


peter

Frågan är om det finns någon som är tillräckligt lång! Ska vara någon Islay single malt då :) Får man sneda blickar om man tar med sig en tumstock till systemet?
Peter du vet inte hur rätt du har,men det hjälper tyvärr inte vad det gäller din spö-tub.Om du inte kan acceptera curdura eller pb-rör,Dvs el-rör köp då ett spö som du kan använda och inte behöva vara så rädd om.Själv är jag snickare, så när jag går in på bolaget och beställer en single malt .Så tittar dom på mig med en förundrad blick "skall du ha något"Och när jag kommer till fiskevatten.Så säger dom har du fått något!Hur fan skall man förhålla sig,TIGHT LINE`S
 
Nu har jag hittat lösningen - det blir att ändå arbeta lite med händerna. Har hittat en sån brun papp-tub som affischer och annat ibland kommer i. Locken är i vitt plast och kläms fast inuti röret, ja, ni vet nog alla vad jag menar. Kapar denna till rätt längd och skaffar en bit självhäftande plastfilm, som man bland annat kan plasta hyllor och skrivbordsytor med. Med denna blir tuben något mer beständig och framförallt mindre känslig mot vatten... och grymt lätt!
 
Jag läste i nån annan tråd om färdiga tuber som finns att skaffa på typ arkitetktkontor och andra ställen där man hanterar kartor, ritnignar och affischer. Lätta, av plast, har bärrem, och är ofta teleskopiska. Naturligtvis helt okänsliga för vatten. Har själv en sådan stående bredvid mig, men i magnumstorlek, så den skulle nog klara en tvådelad 7-fotare.
 
Strykarräven; sa:
Jag läste i nån annan tråd om färdiga tuber som finns att skaffa på typ arkitetktkontor och andra ställen där man hanterar kartor, ritnignar och affischer. Lätta, av plast, har bärrem, och är ofta teleskopiska. Naturligtvis helt okänsliga för vatten. Har själv en sådan stående bredvid mig, men i magnumstorlek, så den skulle nog klara en tvådelad 7-fotare.

En teleskopisk tub alltså... häftigt!
 
har hittat min tub nu - den kom från MovieArt.se och passade sååååå precis till spödelarna. Innerdiametern är precis 5cm. Nu gäller det bara att hitta täckplasten - någon som vet vart jag ska leta, samt vad det egentligen kallas?
 
Självhäftande papper.

Kontaktpapper finns på färghandel, bokplast självhäftande finns på bokhandeln. Det kan hända att om butiken är välförsedd så hittar du papperen på båda ställena.

Dom bokplasten finns från bredd 30 cm, kontaktpapperen ligger oftast runt 50 cm.

Kontaktpapper är lite "lyxiga" kan fås i olika träslag, marmor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KaptenKrok Alternativ riggning istället för jiggskallar som verkar vara jättebra Fiske 2
Alternativ till mask Fiske 13
Avslutat1005 Horngädda på Fluga ett jätteroligt alternativ! Fiske 4
highlandpark Vision flywater bra alternativ? Fiske 7
Alternativ Fiskelina Fiske 4
M. Finn Tub eller krok? Fiske 0
758595 tub fluga Fiske 4
olind Kort spö till (äldre) Shimano Sedona 500FA för cykelcamping Fiske 3
Llama Kastspö till nybliven pensionär (present) Fiske 18
Norrbottningen Nya fiskeregler på G för att rädda vildlaxen o öringen i våra Östersjöälvar från Norrbotten till Uppland. Fiske 3
lsjonsson Ny fiskart håller på att sprida sig norr ut. Hjälp till att stoppa den! Fiske 7
Ralphandersson Tips på fjällområde för att hyra stuga vecka 44 och vandra till fiskeplatser Fiske 0
lsjonsson GÖS-en guide till Sveriges hetaste fiskevatten Fiske 14
lsjonsson Till Trassselgubben Fiske 4
Martin 0725 Spötips till novis! Shimano 200B Fiske 3
fuentes Vilken lina till abborre, gädda, insjö? Fiske 4
dunderbjorn Fiskekompis resa rån Stockholm till Dalarna Fiske 1
Älgö låda till portabelt ekolod? Fiske 6
Piranha_paradise Rulle till flugspö Fiske 3
Fiskson Bästa stället att åka till över en helg? Fiske 5
mojja1 Älvdalen till fots komplettering Fiske 1
mojja1 Älvdalen till fots?? Fiske 3
avslutat080903 SVT: Rödingen blev till gädda ?!?! Fiske 6
axen290 Lack till cane spön Fiske 2
divadiva gå till tertojåkka? Fiske 2
divadiva helikoptertransporter till fjällfisket Fiske 18
divadiva plats i bilen för flugfiskare till lappland Fiske 0
flindra Drag till metspö Fiske 13
M.Gustavsson Crippled Minnow till Gös? Fiske 3
Älgö Från flätad till nylon...? Fiske 2
Tigershark Länkar till bra fiskeforum/fiskesidor. Fiske 16
srpp Present till flugfiskare? Fiske 14
M.Gustavsson ska oxå till Jämtland v.33 Fiske 0
Edsbyn Till Pakistan igen Fiske 3
v99helto Klingor till spöbygge direkt från tillverkare Fiske 11
fesk Saknar underdel till Elbe President 12 fot Fiske 1
peppe_malmqvist Forumister till mässan? Fiske 2
Malindo Wader-boot: hjälp till i vâr produktutveckling! Fiske 40
vuogga Längtan till fjällen.... Fiske 3
M.Gustavsson 1 Dag kvar till Norge!! Fiske 1
flugfiskarn Flugspö till gädda ? Fiske 5
peppe_malmqvist Ammarnäs till Gaula? Fiske 0
peppe_malmqvist Placering av ringar i förhållande till ryggrad Fiske 5
corollamannen Tips till haspelspöbyggnad? Fiske 0
samarn Länk till fiske Fiske 1
EdgeX Länk till spöbyggnadstips. Fiske 2
peterw Lina till Fenwick Techna AV 9" klass 6 Fiske 11
Kålle Vilka är viktigaste tipsen till en ny flugfiskare? Fiske 80
Mikael-71 Tafs till jig Fiske 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...