Rise bar för mer upprätt körställning

Hallå,

Jag har cyklat mtb i många år men har fått mer och mer problem med nerver i kläm i ryggen (ischiasliknande). En mer upprätt körställning skulle antagligen kunna få igång mig igen. Har kollat lite på rise-bars så jag kan behålla den cykel jag redan har (en Giant xtc2 från 2010), men har svårt att hitta styren med mer rise än 74mm. Finns det, och var får jag tag i ett?

Mats
 
Jo, det skulle kunna funka med mellanlägg, nuvarande styre är 31.8mm i diameter. Jag tror mer på kortare avstånd mellan sadel och styre än högre styre. Med en rise bar kan båda måtten justeras.

Fler alternativ?
 
Ställbar styrstam

har t ex Biltema. Art Nr 27 540 En sån både förkortar avståndet sadel styre och höjer styret..

Thure
 

Bilagor

  • 27540.jpg
    27540.jpg
    32.8 KB · Visningar: 2,139
En längre styrstam är väl alltid bättre än en styrstamsförlängare? Förlängaren ökar väl risken för glapp och att det glider?
 
Styrstam

Nermander, det beror på hur styrstammen ser ut. Den förlängare som jag lade upp en bild på, fästs på och förlänger gaffelröret. Såklart kan man köpa ny framgaffel med längre gaffelrör, men du måste ju ändå fästa något det som möjligen kan glida. Min extender funkar hur bra som helst, och där finns ju också distansringar för noggran höjdjustering av styret.
 
Byt styrstam till ett för 22,2 mm-styre istf 31,8 mm så kan du slänga på valfritt BMX-styre...

Eller så skaffar du nåt i stil med ett touringstyre eller ett Jones H-bar, borde också ge mer upprätt ställning.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...