Ta dykarcertifikat i Thailand med synfel?

Hej. Jag planerar att ta dykarcertifikat i Thailand men är översynt med brytningsfel. Ena ögat har jag +3,5 och det andra +4,25 vilket gör att jag inte kan skaffa linser. Är det någon som har erfarenhet av liknande synfel och vet hur det går att läsa av instrument under vattnet? Om jag är rätt informerad ska brytningsfelet inte vara så stort problem men jag är orolig att jag inte kan klara av kommunikationen. Dessutom känns det onödigt att skaffa ett specialslipat glas när jag inte vet om dykning är någonting för mig. Jag har varit i kontakt med en dykfirma här i Sverige som sa att de har slipade glas som man kan låna. Är det något som finns även i Thailand?
Tacksam för svar.
 
Tjena - jag har valt att inte korrigera mitt brytningsfel (beror självklart på hur starkt det är). Då kan du använda standard korrektions-glas (eller i mitt fall , dyka med vanliga linser som inte avhjälper astigmatismen).

Fråga på närmaste dykshop - de vanligaste maskmodellerna brukar ha färdigslipade glas i olika styrkor som man kan köpa direkt... Om du sen anser att dykningen inte är ngt för dig så kan du ju alltid snorkla med masken!

Jag rekommenderar nog att du försöker lösa detta i Sverige - och inte på plats nere i Thailand...

Mvh / 4-eyes
 
Halloj! Jag har liknande synfel som du har och dök med mask med slipat glas på Phi Phi island i Thailand.
Det var ett standard korrektionsglas och funkade hur bra som helst.
Det korrigerar ju som tidigare sagts inte brytningsfelet men är du närsynt oxo så underlättar det avläsning av instrumenten.
Thailand är tätt på dykshoppar så det går med största sannolikhet att hitta på fler ställen än Phi Phi, var du nu ska dyka nånstans...
Men vill du vara säker kan du ju alltid gå in och prova lite olika varianter redan här i Sverige.

Lycka till!

//Maria
 
Vi som behöver korrektion har den oftast i masken. Det fungerar utmärkt, de som dyker mycket brukar ha slipade maskglas.
Fungerar utmärkt även vid snorkling.
Lös det i Sverige det är enklast.

go tur
 
Jag dyker med linser som inte korrigerar brytningsfelet. Som tur är funkar sådana rätt bra för mig. Generellt funkar linser bättre än man kan tro i vatten, man kan kisa lite lätt om man tappar masken och linserna sitter (nästan) alltid kvar. (Mjuka linser är det enda jag provat.)

Även jag tror att det är värt att åtminstone titta på lite lösningar redan i Sverige, det går nog att hitta en lösning som inte kostar alltför mycket och funkar riktigt bra.
 
Min optiker säljer endagarslinser som korrigerar ett antal brytningsfel - dock finns såklart inte alla kombinations av grundstyrka, vinkel och styrka för brytningsfelet men ibland kan lite mer av det ena korrigera delvis för det andra. Just sådant kan en duktig linsoptiker.
Själv använder jag linser som korrigerar för brytningsfel och det blir inte lika perfekt som glasögon men absolut tillräckligt för mina aktiviteter då jag vill slippa glasögon.

Har dessutom nu, med ålderns rätt, progressiva glasögon så med linser får man ibland hålla liten text på lite längre avstånd men ännu räcker lyckligtvis armarna till.

Säkerhetsmässigt får du själv värdera vilket du mest sannolikt tappar: masken eller linserna.

Man hitta lösningen som funkar för dig hemma så du kan fokusera på dykning när du är på plats.

/Patrik
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...