Starta eld med bränsle och svinto

Jag vill till ett scoutläger tända ett antal eldar simultant. Easy tänkte jag och köpte svinto, lampolja, t-röd och ett 9-voltsbatteri. Men trots att jag får fart på svinton tänds inte bränslet. Inte ens när den glödande ullen dryper av sprit tänds det.

Vad göra?

Jag undviker helst bensin.
 
Svårt att förstå uppgiften.
Är det en show av nått slag? Funkar det inte med tio pers sim tänder varsin eld?
Ska du fjärrstyra tändningen,?

Om man tänker pyroteknik så kanske 10 eltända modellraketmotorer kan göra jobbet?
Annars en knippe tomtebloss kanske?
 
Ett 9 V-batteri ger nog lite för dåligt med kräm, att stålullen glöder tänder ingen eld, den måste brinna.

Bilbatteri är kanske lite vanskligt, men kanthaltråd lindad runt stubintråd har jag sett att pyrotekniskt intresserade bekanta kör med tillsammans med bilbatteri. Kanthaltråd är alltså värmetråd, kan tas från en slaktad brödrost eller liknande. (Går såklart även att köpa.)

Tändsats från tändstickor kan antagligen hjälpa också.
 
har varit med om att starta eld på detta sätt men ANVÄND INTE T-RÖD

du kan inte använda svinto då det är tvållösning i det, köp stål ull utan tvål finns på järnaffärer. vi la stålull och krut (går att köpa utan licens)i en liten burk (filmburk) drog en kabel till burken och grävde ner ett bil batteri som vi startade elden med och elden var dränkt med T-GUL (tändvätska) vi tände en elds som var ca 180 cm hög och den var övertänd på 1 skund. vi hade ett tema på lägret som var vikinga tid och vi hade spänt en tråd från brasan till en kulle där Tor stod och kastade sin hammre mot eldstaden. hamaren åkte på tråden med ett tomte bloss och precis när hammaren träffade brasan så tände vi .
T-RÖD är inte tillför tändning av eld min dotter var med på en läger skola där elden tändes med t-röd och elden exploderade och henne kompis fick 30% brännskador.
 
Både t-röd och bensin kan skapa explosiva gasblandningar i luftiga vedhögar som sagt så.skippa det.

Sök på bonfiree mihaps gasoline t.ex för inspiriation...
 
All eld handlar om tre saker temperatur, bränsle och choke.

Med vad försöker du tända vilket bränsle? De flesta bränslen som vi tror brinner gör det inte det är deras gaser som brinner, bensin i handen är ett bra exempel. Bensinen i handen kyler huden medan bensingaserna brinner. För mycket gaser brinner explosivt, halvfull T-rödflaska, bensin i fotogenlyktan etc.

Tändordningen är alltid temperatur, bränsle, choke.

Naken stålull, ej svinto, kan du få att glöda med hjälp av batteri med kräm i, läs amperetimmar, bil eller mc batteri, välladdat. Skall du tända rödspritgaser ha faten med rödspritsvätskan under stålulllen så att spriten inte kyler ner stålullen.

Harshaltig kärnved skuren till eldtuppar över stålullen i brasan, god läad lufttillförsel till tändstället. Regnskydd till brasan till dess att tändningen skall ske.

Nu kommer det att brinna.
Flera brasor ringledning, större batteripark.
go tur
 
Tack för konstruktiva svar.

Som bakgrund kan jag ju berätta att det vi ville ha det till är en slags nattspårning där tonåringarna leds ut i skogen till en nedsläckt lavjby som vi tänkte öppna upp på ett effektfullt sätt med nattcafé och aktiviteter. Brasorna skulle då vara utspridda i eldstäder över hela byn.

Angående T-röden så var min ursprungliga tanke att ha den försluten i brännare så att den inte kunde förångas och bli farlig. Fotogenet skulle när det antändes smälta bort förseglingen och tända spriten. Men det räcker nog med bara fotogen som ni säger.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...